hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Lär känna mig lite mer: 25 saker ni kanske inte visste att jag är intresserad av! 💙

Här kommer då lisan över 25 olika saker jag är intresserad av, vissa mer och andra lite mindre! Tanken är att ni, mina kära läsare, ska få lära känna mig lite bättre. Men frågan är om någon/några av er redan visste föjande saker om mig?
 
Ja, klart att min familj och mina vänner vet att jag är intresserad av dessa saker, men har ni andra koll på detta? Det återstår att se! Hoppas ni tycker att denna typ av blogginlägg är rolig att läsa! Och hoppas att ni vill fortsätta att lära känna mig mer och mer! 💙
 
Jag är intresserad av: 
  • djur; hundar, hästar, elefanter, tigrar och apor 

 

  • att rida, sköta hästen för övrigt och vara i stallet och pyssla och mysa med hästarna 

 

  • att träna hundar, lydnad, både vardagslydnad och tävlingslydnad 

 

  • ädelstenar, favoriter är diamant och safir 

 

  • smycken överhuvudtaget, t ex kungliga juveler samt juveler man ser på röda matten i Hollywood som kändisar bär 

 

  • mat och bakning! Men hann aldrig få någon fart alls på det. Det finns så otroligt mycket jag skulle vilja testa och bidra med. Ha klart middagen när familjen kommer hem, som många andra sjukskrivna/sjukpensionärer har. Men som jag inte alls kan. Jag sparar intressanta recept som jag drömmer om att laga. Visst skulle jag kunna be mamma eller pappa att laga mat efter de recept jag vill testa men det blir inte samma sak. Var och en sätter sin prägel när de lagar mat. Jag vill sätta MIN prägel på den mat jag lagar. Annars blir det fel!  

 

  • motorcyklar och bilar, både att veta kunskap om bilar och motorcyklar och att titta på och lära mig om hur de fungerar samt också att köra själv 

 

  • arkitektur men inte inredning, det är Lina mer ansvarig för! Men jag gillar att vara inne på Hemnet och titta på olika hus och lägenheter och se dess planlösningar, om de är bra planerade och sådant 

 

  • läkemedel, jag vill bli apotekare eller receptarie i framtiden. Jag kan redan väldigt mycket om läkemedel och hur de påverkar oss människor, både hjärnan och kroppen och jag vill lära mig ännu mer! Och så skulle jag vilja ta fram en effektiv smärtstillande medicin som man inte blir beroende av och som inte påverkar belöningscentrum i hjärnan, alltså belöningssystemet, men som fungerar bra och som kan användas vid både akut och kortvarig smärta och vid kronisk, långvarig och svår smärta. Och inga direkta biverkningar ska heller finnas. Det är drömmen. Samt att ta fram ett botemedel mot ME såklart! 

 

  • kroppen, människans anatomi och hälsa och medicin, patologi osv osv. Alla kurser som ingår i både sjuksköterskeprogrammet och läkarlinjen är otroligt intressanta. Det säger en del om mitt stora intresse för detta. Min vårdcentralläkar, som är erkänt duktig och erfaren, brukar säga att jag praktiskt taget är en läkare eftersom att jag är så väldigt påläst och kan det medicinska språket osv. Det är inte ovanligt att jag vet mer om ett läkemedel än läkare jag träffar vet. Och jag har utbildat väldigt många inom vården i vad både ME, EDS och fibromyalgi är. Att bli läkare eller sjuksköterska "på riktigt" är också en dröm jag har! 

 

  • geografi, kartor, länder, landsgränser, städer, platser, resor mm! 

 

  • böcker, film och serier och skriva såklart! 

 

  • språk, som ju har med förra punkten att göra. Hade (kanske har fortfarande, jag vet inte) hyfsat lätt för att lära mig nya ord, hur de stavas och används i meningar mm tack vare mitt delvis fotografiska minne som fungerar på vissa sätt inom detta att lära sig ett nytt språk med nya ord. Jag minns till exempel hur ett ord stavas efter att jag sett det en gång osv. Jag hade det väldigt mycket lättare än Lina vad gällde svenska och engelska i skolan. Lina har inte särskilt lätt att lära sig språk så som jag har och antagligen (hon har det garanterat men har aldrig fått det diagnostiserat) har hon dyslexi också, stackarn! 

 

  • musik, både att lyssna (endast lyssna nu för tiden, vilket är väldigt svårt det också eftersom att jag är så extremt ljudkänslig) och att spela själv. Jag kan spela gitarr och trummor och önskar att jag kunde spela piano också! Gitarr spelade jag i sju-åtta år när jag var liten och trummor spelade jag sedan i ca tre år. Det var väldigt roligt och jag saknar det så mycket! 

 

  • mordgåtor, seriemördare, massmord, sekter osv. Det psykologiska av det, men även själva handlingen. Bevis, förhör, alibi och vilket motiv som finns (även om det är överskattat med motiv, som Leif GW Persson säger) rättegångar, tiden i fängelse/anstalt/rättspsyk, internationella fängelser och förhållanden i dem. Dödsstraff mm. Och kriminalitet och organiserad brottslighet i allmänhet men framförallt mord. ALLT detta är rysligt spännande! Något jag också läst mycket om (och gör fortfarande när orken finns) är brått i nära relationer, våldet mot kvinnor och barn och husdjur, som ofta är inblandade och råkar illa ut de med, när det finns våld i nära relationer 

 

  • dans! Både att dansa själv, som jag har gjort en del för en evighets sen, men också att titta på dans. På film, på tv, i musikvideos och live. Dans är så härligt och det kan vara otroligt vackert att titta på. Jag saknar att kunna röra min kropp aktivt, gärna till musik och bara dansa. Vara här och nu, känna musiken, rytmen och takten i kroppen och dansa. Det är så frigörande på något sätt. Och meditativt. Det saknar jag verkligen! 

 

  • skytte, både gevär och pistol. Vad gäller gevär har jag testat att skjuta med morfars hagelgevär några gånger. Han är jägare, bör kanske tilläggas. Lina och jag var också medlemmar i en Luftgevärsskytteklubb i ungefär ett-två år och vi var båda två väldigt duktiga på det. Jag var snäppet bättre än Lina och när vi var iväg på skytteläger slog jag till och med ledarna för lägret, vilket gjorde flera av dem väldigt sura på mig. Den enda tävlingen vi ställde upp i kom jag tre i och Lina fyra. Vi hade kunnat bli väldigt duktiga, tror jag, om vi fortsatt. Vad gäller pistol har jag skjutit en del soft airgun. Det är också roligt. Men det kan jag inte göra längre. Jag klarar inte ens av att göra "mantelrörelsen" längre, så det går inte. Tyvärr! 

     

  • blommor, jag älskar verkligen att titta på blommor, att dofta på blommor, att plocka blommor och ta in och sätta i en vas. Jag älskar till och med att gå runt och vattna blommor på sommaren och det önskar jag att jag fortfarande kunde göra. Jag älskar alltså i stort sett allt med blommor. Inte minst att vara omgiven av dem! 

 

  • fotografera tycker jag är roligt. Då främst djur, blommor och övrig natur. Jag vet inte om jag är så bra på det, men det är roligt. Gärna att ta bilder hit till bloggen. Och att fotografera lille Trisse såklart. Och Tyra och Tjorven när de är här. Hela min telefon är full av kort på hundarna! 

 

  • teckna/måla både med akvarell och med kolpenna, helst djur  

 

  • simma och bada är något jag älskar att göra! Ett tag var jag duktig på att simma bröstsim. Att dyka och vara under ytan, är så otroligt härligt. Det är som att vara i en annan värld där allt är här och nu och plötsligt blir allting väldigt klart och tydligt. Det är en härlig och häftig känsla att simma under ytan! 

 

  • barn och bebisar! Det är ändå något jag är intresserad av och tycker om. Hur kan man inte älska barn och små bebisar?! Jag tänker ofta på hur härligt det hade varit att jobba på ett dagis, i skolan, eller som barnläkare, barnsjuksköterska eller barnmorska. För att inte tala om drömmen att få egna barn! Den är otroligt stark och jag hoppas innerligt att den drömmen slår in en vacker dag! 

 

  • historia på vissa sätt. Som andra världskriget och Förintelsen och Tsunamin 2004 och historiskt kända mord och brottsfall och liknande. Men inte annars! Det är bara viss historia jag tycker är intressan. Absolut inte all! 

 

  • intresse för fakta och att upplysa andra. Som exempel om sjukdomarna jag är drabbad av. Det var bland annat därför jag började blogga (förutom att det var skönt att få ur sig tankar och känslor och det gör jag bäst genom skrift) jag ville uppmärksamma mina sjukdomar och informera om dem. Upplysa om att de finns och lära om vad de innebär för att öka förståelsen och sprida kunskaper! Som är alldeles för låg fortfarande, trots att de ökat mycket sedan jag började blogga i september 2015. Den 20:e förvar vara exakt. Jag påstår inte på något vis att det är tack vare mig och min blogg som den allmänna kunskapen om ME är bättre nu än för några år sedan. Absolut inte. Men jag har säkert lärt någon och det är jag i så fall otroligt glad och nöjd och också lite stolt över. För det var ju det jag ville! 

 

  • naturen, att vara ute i skog och mark och vara aktiv. Helst tillsammans med hundarna samt på hästryggen. Jag har alltid älskat naturen. Främst skogen och havet. Att vara ute och gå i antingen skogen och höra genar knäckas under skorna när man går eller att gå vid havet och känna doften av salt och tång gör något med en. Det ger ro i själen på ett alldeles särskilt och underbart sätt. 
 
Så! Det var 25 olika saker jag är intresserad av. Det är klart att min familj och mina närmsta vänner vet att jag är intresserad av dessa saker, men frågan är om ni andra har koll på detta? Om ni inte hade det innan ni läste så har ni ju det i alla fall nu när ni läst! 
 
TACK så mycket, mina kära läsare, för att ni läser. Det betyder så mycket för mig. Jag hoppas verkligen att ni tycker att denna typ av blogginlägg är rolig att läsa! Och hoppas att ni vill fortsätta att lära känna mig mer och mer! 💙
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Haha, visst känner jag dig så mycket att dina intressen hade jag koll på.
Men jag blir lika förvånad varje gång över hur otroligt lika vi är med våra intressen.
Vet att vi har skrivit om några genom åren. Det blir för mycket att skriva och kommentera allt nu.
Meen så mycket vi har gemensamt.
Om inte OM varit i vägen hade vi varit de bästa vänner in det riktiga vanliga livet också. Inte bara här, som inte är så bara. Din vänskap betyder allt för mig.
Stor mjuk kram🤗
Älskar dig min hjärtevän.❤️🐶❤️🐶❤️🥰👩‍❤️‍💋‍👩😘🫶💙💙💙

Svar: Ja, visst är vi lika! Det är vi verkligen och jag hade också koll på att vi delar en mängd olika av dessa intressen som finns på min lista!
Jag önskar också det! Jag vill att vi ska vara friska och att vi ska träffas och göra olika utflykter och helt enkelt LEVA livet, istället för att enbart försöka överleva.

Jag känner samma för dig, älskade Ing-Marie! Och jag älskar dig så mycket, så mycket. <333 <333

Tack så mycket för att du läser och kommenterar, finaste Ing-Marie <333 <333
Det betyder så mycket för mig, det vet du! Många kramar och all kärlek till dig, älskade du <333 <333
Hanna Andersson

2 Hannas krypin
skriven :

Vad roligt att få veta mer om dig! Är det inte lite så att när man har en svår sjukdom så blir man lite av en expert på det själv eftersom det generellt saknas kunskap kring dessa sjukdomar. Det forskas ju mycket på cancer tex men tror inte det läggs samma typer av summor på dessa mer ovanliga men väldigt svåra sjukdomar.

Svar: Jo, precis så är det! Man blir expert och i många fall blir man till och med som sin egen läkare! Nej, det är en enorm skillnad! Verkligen en stor, stor skillnad och det är så fruktansvärt orättvist!

Tack så mycket för att du läser och kommenterar, finaste Hanna! <3
Det betyder så mycket för mig!
Kram <3
Hanna Andersson

3 sandra ledin
skriven :

Jätte kul att få veta mer om dig. Va många saker jag inte viste om dig trots att jag läste din blogg länge. Man lär sig nya saker varje dag ;)

Svar: Tack så mycket för att du läser och kommenterar, finaste Sandra! <3 Det betyder så mycket för mig!
Kram <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Jag hoppas och tror att du kommer att få må bättre och göra det som du drömmer om och tycker är roligt. 💙💙

Svar: Tack så mycket! Det hoppas, hoppas jag också! Innerligt! 💙💙
Hanna Andersson