hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Extrem feberfrossa! Jag håller på att förvandlas till en blöt fläck!

Jag har sådana svåra influensasymtom (på grund av ME:n) att det är helt sjukt! Min kropp är helt ur balans. Jag svettas sådana mängder att det är löjligt. Man skulle kunna tro att jag väger 200 kg och nyss har utfört ett ansträngande träningspass.

Men så är inte fallet, som tur är! Jag ligger helt still. Det är inte konstigt att jag är ännu törstigare än vanligt när jag svettas sådana här mängder! Dessvärre betyder inte ökad törst att jag dricker mer, för det orkar jag inte.

Jag vet att det är "normalt" med temperaturrubbningar och feberfrossa vid både ME och fibromyalgi, men jag ifrågasätter om detta verkligen är "normalt" eller om det är något annat fel på mig. Om jag kommit in i klimakteriet typ trettio år för tidigt?!

En sak är säkert, det är jobbigt att må så här i alla fall. Det är jobbigt att frysa och svettas samtidigt, det är jobbigt att behöva ta av och på filtar och täcken för att kroppen vägrar bestämma sig för om den fryser eller är för varm. Jag har inte energi eller ork för att må så här. Det är minst sagt påfrestande, också för humöret.

Det enda jag kan göra för att lindra besvären är att fortsätta följa kroppens inre temperatur när den svänger och försöka anpassa mig så gott det går. Och fortsätta försöka dricka två liter vatten i minuten så jag inte torkar ut...!


Så här såg jag ut efter att ha suttit upp i en kvart. Är det inte sjukt?! Jo, det är klart! Och det är ju också så, att jag ju dessvärre är svårt sjuk! Oftast syns det inte så tydligt på mig hur sjuk jag verkligen är och hur fruktansvärt dåligt jag verkligen mår. Men på dessa två bilder får man en glimt (synligt) hur sjuk jag verkligen är och hur extremt dåligt jag verkligen mår. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Visst är det sanslöst med dessa enorma svettningarna och efter någon minut frysningar. Jag funderar också på om det kan vara något annat än ME:n som det är fel på. Ska få prata med en endokrinologi läkare i veckan. Vet inte om hon kan ha något förslag på vad det kan vara. Eller prover som kan tas. Jag ligger helt still i sängen, plötsligt börjar det koka i kroppen utan att jag rört mig. Eller så är jag iskall, speciellt om fötterna. De är så kalla inuti så de värker men varma utanpå. Efter några minuter börjar jag svettas igen. Ingen kan förstå vilken helvete det är med frossan plus utmattningen. Och det är bara en liten del av allt vi och speciellt du lider av. Jag hoppas att få någon förklaring, får jag det så tipsar jag dig. Vet att det är olika för alla. Men måste försöka hitta på något som kan lindra för oss båda. Du vet att jag tänker på dig ständigt. Klappa om Trisse från mig, han tar hand om dig åt mig. Kramar min älskade vän.❤️🐶❤️👩‍❤️‍💋‍👩😘❤️❤️🐘💙💙I-M

Svar: Det är precis så som du beskriver det, Ing-Marie! Du beskriver det helt klockrent! Exakt så är det för mig och det är, som du skriver, mycket mer plågsamt än man någonsin kan föreställa sig. Det är hemskt. Och så alla andra hundratals hemska symtom uppepå det. Som vi lider. Det är inte klokt. Ja, du får väldigt gärna skriva till mig om du får någon förklaring eller så.
Det vet jag och du vet att jag tänker på dig ständigt. Jag klappar och pussar Trisse från dig varje dag! <3
Kramar älskade du <333 <333
Hanna Andersson