hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

"Riktig" feber och en brinnande hjärna

Hela gårdagen var jag extremt febrig. Kände mig väldigt varm och kall på samma gång, svettades mängder samtidigt som jag frös väldigt mycket. På kvällen tilltog den "varma känslan" jag hade i kroppen, så jag tog tempen och det visade sig att jag hade "riktig" feber, inte bara ME-feber som inte ger utslag på en termometer.

Anledningen till att jag skriver "riktig" är att jag menar sådan feber som går att mäta, sån feber som man får vid förkylningar och influensa och infektioner osv. ME-feber är en helt annan sak, men bara för att ME-feber inte går att mäta med hjälp av en termometer betyder det inte att den inte existerar. För det gör den. I allra högsta grad.

Jag hade inte mycket feber, strax under 38 grader, men för mig är det påtaglig feber. Jag är en sån person som har väldigt låg normaltemperatur och som blir väldigt påverkad av minsta lilla feber. Sån är mamma med, jag måste ärvt det av henne. Inte nog med att jag hade mätbar feber igår, hjärnan var extra trött och seg som sirap. Full av cement, väldigt icke fungerande. Stundtals hade jag sån svår huvudvärk att det på riktigt kändes som att huvudet skulle explodera och ögonen ploppa ut. Det gjorde vansinnigt ont. Hela hjärnan kändes väldigt varm, het, brännande. Typ överhettad. Det är ingen trevlig känsla. Jag gissar att det hade med febern att göra.

Idag känns feberfrossan hittills något lite lugnare än igår. Mer på en "normal" nivå. Men det kan ändras snabbt. Planen är att jag ska duscha och tvätta håret i eftermiddag när mamma slutat jobbet, men det är inte alls säkert att det blir av. När jag får "riktig" feber utöver ME-febern måste jag verkligen ta det lugnt och spara så mycket energi jag kan. Jag kan knappast vila mer än jag redan gör, men jag kan välja att skjuta upp duschen. Det är mycket möjligt att det får bli så. "Riktig" feber och en brinnande hjärna är tecken från kropp och hjärna att de är i ännu sämre skick än vanligt. Det kan jag inte ignorera. Dessutom, när jag mår så här extremt dåligt och är så löjligt svag, hur skulle ens en dusch vara möjligt?! Jag orkar inte ens sitta upp...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Vilken fin lampa. Vet hur du menar med riktig feber. Verkar som du fått en riktig förkylning. Hoppas att det går över snart. Jag har också väldigt låg temp sen jag blev sjuk. Både mamma, jag och min dotter är väldigt febderkänsliga. Hopplöst inom vården där de inte förstår.
Krya på dig lilla vän. Du har så det blir över ändå. Skickar krya kramar i massor till dig❤️❤️🌷❤️🐶❤️🌷❤️🌷I-M

Svar: Visst är den fin! Den är från Dalsland, från mormors föräldrar hem, alternativt från hennes morbrors hem (morbror Johan). Jag vet inte exakt från vilket av de gamla husen/gårdarna den är från. Men den är därifrån, från Dalsland. Och den är väldigt, väldigt gammal. Men pappa tog med den hem och städade av den och bytte ut lite delar och fick igång den. Den är väldigt fint och det är häftigt att den är så gammal och att den är en del av mormors historia.
Nej, en förkylning är jag helt säker på att jag inte fått. Det har jag inte haft på många, många år. Utan det är helt enkelt så att jag överansträngt mig och befinner mig i krasch. Då blir det ofta såhär, att jag får "riktig", alltså mätbar, feber utöver den vanliga ME-febern.
Där är vi också väldigt lika då! Jag har väldigt låg normaltemperatur. Likadant för mamma och pappa och de är ju friska. Så jag antar att jag har fått det från dem. Jag, precis som de, blir väldigt påverkade så fort vi får bara lite, lite feber. Medan mammas bästa vän kan ha 39 graders feber och gå och jobba och inte känna sig särskilt påverkad alls.
Tänk så otroligt olika det kan vara!
Ja, precis. Det är ännu en sak vården inte förstår.

Tack så mycket, finaste Ing-Marie. Och detsamma. Jag hoppas att vi båda två får en så okej helg som det bara går. Jag tänker på dig så ofta och då tänker jag på just det, att jag hoppas att du är så okej som det bara går. <3
Massa kramar och kärlek till dig, finaste älskade du <333 <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Vilken trevlig bakgrund lampan har. Måste vara roligt att känna till den och få ha den i erat hem. Nej, jag trodde nog inte på förkylning, vet inte om det är så vanligt vid ME. Vet att du vilar och kan inte så mycket annat. Önskar att du hämtar dig fort i alla fall mitt egna lilla hjärta❤️❤️🐶❤️❤️🥰🥰I-M

Svar: Ja, eller hur! Det är alltid roligt med möbler och olika sådana saker i hemmet som har en historia som man vet om. Framförallt om den kommer från släktningar mm. En del verkar få förkylningar vid ME. Men inte alla.
Ja, jag vilar så mycket jag kan. Tack, kära du <333
Massa kramar och kärlek älskade, finaste du <333 <333
Hanna Andersson