hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Om det nu är så att någon inte tror mig när jag säger att jag svettas mycket...

...så har jag nu bildbevis. Bildbevis som är tämligen övetygande. Jag vet, eller rättare sagt så tror och hoppas jag, att de flesta tror på mig när jag berättar hur jag mår, vilka symtom jag upplever och hur starka symtomen jag uppelever är. Men det finns alltid någon, eller i värsta fall flera, som ska vara motvals och som vägrar tro på sanningen som jag berättar. 
 
Jag kan ju inte till exempel mäta mina hemska nervsmärtor och den fullständigt vidriga värk och smärta jag lever med dygnet runt. Jag kan ju berätta för er (och för sjukvårdspersonal som inte bryr sig ändå) hur extremt, fruktansvärt ONT jag har. Men hur mycket jag än vill kan jag inte "bevisa" det på något sätt. Och så är det ju med de allra flesta symtom som jag har. Det är dessvärre så det är att vara "osynligt sjuk". 
 
Igår kväll satt jag upp en stund. Alltså rakt upp, jag halvlåg inte eller något sådant utan jag satt rak i ryggen och med benen ner i golvet. Det är en ENORM påfrestning för mig, det är verkligen så. Jag vet att det kan låta och verka löjligt att det skulle vara en sån stor påfestning och ansträngning, en ren och skär kraftansträngning, för mig att sitta upp rakt upp och ner i en kvart. Men tro mig, det är det. 
 
Och om ni inte tror mig kan ni ju alltid titta på de två bilder jag tog på mig själv när jag suttit upp i en kvart. Svetten rann över precis HELA mig. Hela håret var helt fuktigt, hårbottnen var blöt, det rann i ansiktet, på halsen, nattlinnet var helt blött både på ryggen, bröstet, under armhålorna och under brösten och trosorna var helt fuktiga av svett de med.
 
Värken och smärtan var så outhärdlig i hela kroppen att jag ville börja gråta, men det hade jag ingen energi alls till övers för att orka göra. Jag såg prickar framför mig, det pep högt i öronen och jag var så gott som helt svimfärdig. 
 
Detta för att jag suttit upp i en kvart! 

 
Svetten bara rann och rann och droppade från pannan in i glasögonen. Det är verkligen ingen behaglig upplevelse. Och hemsk frossa kommer alltid som ett brev på posten vid sån här svår svettning. 
 
Mamma hjälpte mig av med nattlinnet och torkade av mig och sedan tog hon på mig ett nytvättat nattlinne, torra trosor och så bäddades jag ner igen, så jag slapp sitta rakt upp och ner på det viset. Det klarar uppenbarligen inte min kropp. Den är för svag för det. 
 
Det första symtomet på att jag överanstränger mig alldeles på tok för mycket är just att jag börjar svettas som en dåre. Plus att värken och smärtan blir mycket värre, jag ser prickar framför mig, det tjuter i öronen och jag blir helt svimfärdig. Och får sån hemsk frossa på grund av att jag svettas så hemskt mycket. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Käraste lilla Hanna, jag känner igen mig i precis allt det du beskriver! Så fort jag suttit upp en stund för länge så kommer de hemska svettningarna. Jag får dem också så fort jag sovit sämre än min vanliga hemska och dåliga sömn. Kan ha vissa nätter då jag badar i svett, det är så vidrigt. De som ev inte vill förstå vårt mående får gärna prova på svår ME för några månader, jag lovar att de sen aldrig tvivlar mer. Ta dig inte kraft och tid att svara mig nu, vill bara du ska veta att du inte är ensam om allt tufft. Massor av kramar till dig fina Hanna och till goa Trisse och tack för de vackra vårbilderna du delade med dig av.💙💙💙

Svar: Kära du, finaste du <3 Jag vet att du också har det extremt tufft och jag tänkte faktiskt när jag skrev detta inlägg att du säkerligen skulle känna igen dig i det jag skriver. Exakt så är det för mig.
Precis så brukar jag tänka och resonera och jag önskar verkligen det! Att alla de som tvivlar och som inte tror på oss på ett eller annat sätt att de skulle få känna på hur det är att vara SVÅRT ME-sjuk. Gärna flera månader. Så kan de få lära sig något!
Klart jag vill svara, finaste du <3
Massor av kramar och kärlek tillbaka till dig, finaste du från Trisse och mig <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Vi tror på dig 💗 men alltså, man kan inte föreställa sig under vilka fruktansvärda vidrigheter du lever. Åh, vad jag önskar det funnes lindring för dig.
Måtte det forskas fram snarast! Kram 💞/Helene K

Svar: Ja, det vet jag att ni gör och det är jag väldigt tacksam för! <3 För det finns tyvärr de som inte tror på mig, som jämt tvivlar på mina symtom och allvaret i min situation. Det är väldigt tufft att hantera det. :( Tack för att du finns, tack för att du läser och skriver så fint och för att du stöttar mig så fint! <3
Tack, det önskar jag med! Mer än något annat!
Kram <3
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Lilla hjärtat, det finns ingen här som tvivlar på din svåra situation. Så ärligt och klart som du beskriver hur du har det finns inga tvivel på hur du har det varje dag. Känner tyvärr igen mig i mycket av det du beskriver. Förstår att tankarna kommer när det inte syns hur sjuk man är. Om någon ser oss tycker de att vi ser så pigga ut. Men ofta är det glädje över att få möta någon för en gångs skull. Sen ser de inte oss efteråt när vi kraschat i våra sängar. Då ligger vi ensamma i våra mörka rum. Men, vi har varandra, vi vet hur det är att försöka överleva varje dag. Du vet att jag tänker på dig ständigt. Vi kämpar på så gott vi kan. Kramar och Kärlek till dig min hjärtevän❤️🌹❤️🌹❤️🐶❤️💙💙❤️🌹❤️🤗🤗I-M

Svar: Kära du, det finns dessvärre de som visst tvivlar på just det. Och som inte har något problem med att säga/skriva det till mig. Men men. Det är verkligen svårt när man är just osynligt sjuk. Just detta att det inte syns på oss hur dåligt vi mår, hur sjuka vi är. Tänk vilken skillnad det hade varit jämfört med om det hade synts på utsidan hur dåligt vi mår.
Du har helt rätt i det du skriver, precis så är det.
Ja, vi har varandra och det är en oerhörd tur det! Vet inte vad jag hade gjort utan ditt stöd!
Massa massa kramar och kärlek till dig, älskade du <333 <333
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Fina du! Många kramar från 🤗

Svar: Fina du <3 Många kramar tillbaka <3
Hanna Andersson

5 Jasmine
skriven :

Har du testat typ Absolut Torr? Tog ett tag innan ja kom på de själv. De tar ju inte bort frossan och så men så du slipper bli så blöt och behöva byta kläder så ofta tänkte ja. Äter själv höga doser kortison = svettas så mkt, byter också kläder flera ggr per dag! Så jobbigt, vet hur jobbigt det är!! :( För mig har de gjort mkt.

Svar: Jag testade den väldigt kort. Men jag slutade direkt när jag varken fick någon effekt och när jag läste vad den innehåller. Som första eller andra ingrediens har Absolut Torr aluminiumklorid. Och det kan ge klåda, stickningar, känselbortfall och röd hud och sånt. För att inte tala om att det är väldigt cancerframkallande. Jag använder inte heller deodorant eftersom att de flesta av dem också innehåller höga halter av aluminiumklorid. Min sjuka kropp har så mycket att kämpa mot redan så jag vill inte ge den ännu mer och då i form av gift.
Dessutom har jag förstått det som att man använder Absolut Torr på det område man svettas från, t ex armhålorna. Men jag svettas från hela kroppen. Det rinner från överallt. Så det gör det också svårt. Jag kan ju inte använda sån från topp till tå.

Så svar nej. Jag har testat det men mycket kort och jag använder det inte längre.
Visst är det väldigt jobbigt att svettas så mycket. Jag lider verkligen med dig att du också gör det.
Kram
Ps fortsätt ställ frågor om det är mer saker du undrar. Jag svarar så snabbt och bra jag kan. Hoppas du känner att mina svar duger.
Hanna Andersson

6 Enhörningen
skriven :

Älskade hjärtat mitt 💖💖💖💖💖💖💖💔💔💔💔

Svar: Älskade Enhörningen min <333 <333 Jag älskar dig såå mycket <333 <333
Hanna Andersson