hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Världens snällaste och bästa frisör kom hem till och klippte av mitt hår...

...och gjorde mig fin inför Midsommarafton på fredag! 

Ja, precis så var det! I söndags kväll fick vi besök av världens bästa och gulligaste Veronika som klippte mitt hår! Eftersom att jag på grund av den mycket svåra ME:n inte kunnat ta mig till frisörsalongen på flera år, minst fem år, har mamma och Lina klippt mig men nu behövde vi experthjälp såhär inför Midsommarafton och årliga flytten ut till landet. 
 
Mammas, Linas och min frisör, som vi haft i många år alla tre, kom på sin lediga söndag, det var otroligt snällt av henne. Vi var ute på gräsmattan, jag satt på en vanlig köksstol (vilket såklart är döden för mina diskbråck mm) och hon på en pall bakom mig.
 
Hon klippte ca 20 cm på längden och en hel del på tjockleken så nu väger håret hälften så mycket som det gjorde tidigare! Så otroligt skönt och välbehövligt! Nu håller sig håret ett bra tag och behöver inte göras något med på minst ett år.
 
Det var väldigt gulligt av vår frisör Veronika att hon kom hem och klippte mig. Tack vare det mamma, Lina och jag själv berättat för henne om ME (och fibromyalgi och EDS) och om min situation har hon vid det här laget bra koll på ME.
 
Så om någon av er, mina kära läsare, som läser detta och som bor i Göteborg eller Kungälv eller här omkring behöver hjälp av en duktig och "ME-anpassad" och supersnäll frisör som kommer hem och klipper dig får du gärna kommentera eller skicka ett mejl till mig så skickar jag dig vidare till Veronika!

Anledningen till att jag skriver just det är att jag vet hur det är att inte fått håret ordentligt klippt (eller klippt något alls) på flera år på grund av sjukdomar som gör det omöjligt att ta sig in till en salong och det finns bra hjälp att få. Det är allt.
 
Det blev väldigt, väldigt mycket hår som föll ner på gräsmattan som mamma fick kratta upp efteråt och sen la hon ut det i skogen så att några fåglar får fint material att inreda sina bon med! 
 
Jag vill bara avsluta med att säga Stort tack till dig, Veronika, om du läser detta. Det känns så skönt nu efteråt att vara av med massa hår och vi är så glada att du tog dig tid att komma hem till oss på din lediga söndag kväll! Du har ett stort hjärta. Tack! ❤️❤️❤️
 
Nu kommer här några bilder som mamma tog precis innan, under och efter det att jag blev klippt. 
 
Före! Så här långt var alltså mitt hår innan någon sax började klippa av decimeterlånga slingor! Anledningen till att mitt hår ser så himla mörkt ut är att vi satt i skuggan här innan vi ändrade till en bättre och mindre plats! 

Efter! Så här blev slutresultatet! En hel del kortare och väldigt mycket lättare tack vare att Veronika både klippte upp och klippte ur håret för att ta bort en del av tjockleken. Det känns så mycket lättare nu och det är väldigt skönt! 

Titta så mycket hår det redan låg där på gräsmattan! Det blev ett helt hav av hår på marken som Veronika till slut vadade i! 

 Såhär såg det ut under tiden Veronika klippte mig! Det är så ovanligt för mig att vara ute och så otroligt sällan jag är det att jag är blek som ett lik.
 
Hur jobbigt och smärtsamt och utmattande det än var att sitta upp en stund där på stolen (och det var verkligen väldigt både jobbigt, smärtsamt och utmattande och jag har såklart kraschat efter också den aktiviteten) så var det skönt att andas frisk luft och att vara utanför sovrummet för en gång skull. Och det var också väldigt skönt att bli klippt och att få det gjort nu innan vi flyttar ut till landet och innan Midsommar på fredag! Stort tack, igen Veronika, för hjälpen! Tack! ❤️❤️❤️
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Så fantastiskt hår du har. Och att du orkade sitta på den stolen är en bedrift. Vet hur dålig du blir efteråt. Ha en dag älskade vän.❤️❤️🐶❤️❤️💙💙🤗🤗I-M

Svar: Åh tack så mycket, älskade Ing-Marie! Jag tycker också det är fint och jag tycker om färgen som kommer fram som allra bäst när det är nytvättat, borstat så det är fritt från tovor och i solljus. Då kommer verkligen de röda och de guldiga och de ljusa tonerna fram. Om man tittar noga på mitt hår i solljus eller starkt dagsljus ser det nästan slingat ut. Men det är det inte. Men det ser så ut eftersom att jag har olika slingor som är av olika nyanser. Vissa är blonda, vissa är röda och de flesta är guldiga.
Men i skuggan eller så fort det inte är nytvättat längre utan när det börjar bli fett och smutsigt, vilket det dessvärre är nio dagar av tio, blir det mörkare direkt och då kan man inte alls urskilja några slingor av olika nyanser på samma sätt.
Det, den vackra och slingade färgen som blir, är en av anledningarna till att jag älskar att ha nytvättat hår så mycket.
Det är verkligen så tråkigt att nytvättat hår enbart håller sig just nytvättat max två, absolut max tre, dagar.
Och i mitt fall när jag svettas så jäkla mycket, alltså så att det rinner om hela mig, blir håret blött och fett, smutsigt mycket snabbare än så. Tyvärr. Men men! Det finns värre saker än fett och smutsigt hår. Betydligt mycket värre saker än så. Tyvärr!

Det var verkligen tufft, både för orken, utmattningen och för yrseln och inte minst också för värken och diskbråcken och nacken att sitta på den stolen i ca en halvtimma. Men jag kämpade envist på och gick sedan och la mig sekunder efter det var klart! Och nu är jag kraschad igen och min nacke och rygg gör extra galet, sjukt ONT. Men det fick det vara värt!

Ha en dag, älskade finaste du <333 <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Så lustigt, jag har också naturliga slingor i håret. Ljusa och lite mörkare. Det ser ut som jag har slingat det för det är så jämt fördelat. Vi vet hur dålig du är. Ta allt i den takt som du orkar.All kärlek till dig❤️❤️🐶❤️❤️❤️💙💙I-M

Svar: Häftigt! Men det förvånar mig inte det minsta, du och jag är så väldigt lika på många olika sätt! Jag försöker att ta det i min takt. Det försöker jag.
Massa kramar och all kärlek till dig, älskade du <333 <333
Hanna Andersson