hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Kämpar för att få i mig mat trots aptitlöshet, illamående, tarmsjukdom och förlamande utmattning...!

Mat har alltid varit ett svårt kapitel för mig. Sedan jag föddes har det varit komplicerat för mig att få i mig tillräckligt med mat på ett eller annat sätt och jag har alltid fått kämpa mycket med maten och jag har aldrig riktigt haft någon aptit eller matlust. Aldrig. 
 
Och det är något som har blivit värre och värre ju sjukare jag blivit och de senaste åren, framförallt det sista året, har varit helt hopplöst. Jag har INGEN aptit alls och jag måste tvinga i mig varenda liten bit mat jag får i mig. 
 
Total aptitlöshet blir absolut INTE bättre eller enklare att hantera när man lider av svårt illamående dygnet runt på grund av fruktansvärda smärtor och vidrig, hemsk värk.  
 
Och att få i sig mat blir inte heller bättre eller enklare när man har en inflammatorisk tarmsjukdom som kråmglar och ställer till det, samt en svår variant av en reflux-sjukdom som också den krånglar och ställer till det riktigt mycket. 
 
Som om inte allt detta vore illa nog är pricken över i:t och grädden på moset att jag lider av sån total och fullkomligt förlamande utmattning dygnet runt. Det i sig gör det snudd på omöjligt för mig att få i mig någon mat eller dryck. Jag orkar helt enkelt inte! 
 
På grund av denna sjukliga, förlamande utmattning jag lider av äter jag max två gånger om dagen och det är inte mycket det blir varje gång. Men jag försöker. Detta är galet, jag vet! Och inte bra för kropp eller ork eller energin att äta så lite och sällan, jag vet! Men det är så det är.
 
Jag varken skojar eller överdriver när jag skriver att utmattningen gör mig helt förlamad. Så jag har helt enkelt inte tillräckligt med ork att äta oftare, mer frekvent. Det låter säkert helt galet, jag förstår det! Och vissa tänker säkert att jag får skylla mig själv att jag har ”dåligt med energi” om jag inte äter oftare än så. 
 
Men så enkelt är det tyvärr inte! Och problemet är inte heller att jag har ”lite dåligt med energi” utan jag är sjukligt, mycket svårt utmattad. Så utmattad och slut och full av mjölksyra i kroppen att jag drabbas av riktiga förlamningar där jag bokstavligen inte kan röra mig något alls i flera timmar i taget. Och det går varken över av mer vila, sömn eller mer mat.
 
Jag skulle verkligen behöva dropp för att förse min kropp med vätska och näring, utan att det tar energi från mig. Energi som jag inte har. Men jag får inte det. Trots att det finns både en sjuksköterska och två undersköterskor i hemmet som kan sköta det hela. 
 
Sjukvården är verkligen stelbent och gör inte mycket, för att inte säga inget alls, för att hjälpa oss ME-sjuka och lindra våra symtom, hjälpa oss med de besvär och svårigheter vi har och försöka se till att vi inte försämras ytterligare. Allt det ansvaret ligger på oss sjuka själva och på våra familjer och anhöriga. Om vi är så lyckligt lottade att vi har några som bryr sig, som jag ju lyckligtvis har. Tack och lov. 
 
Jag fortsätter att kämpa på och tvingar i mig mat och vatten varje dag. Trots att varken aptiten eller kraften finns där. Och trots att jag får kväljningar och är nära att spy och att mår illa dygnet runt och magen, matstrupen och tarmarna ställer till det för mig varje dag. 
 
Jag fortsätter kämpa på och stå ut. Jag biter ihop lite till. Försöker överleva ännu en plågsam dag full av lidande på grund av hundratals svåra och mycket plågsamma symtom. Ännu en sömnlös evighetslång och mycket smärtsam natt. Jag fortsätter att kämpa och hoppas på en något lindrigare morgondag. 
 
 
Visst är det vackert med färgglad mat! Och nyttigt också! 
 
Ytterligare något som gör det ännu svårare för mig att äta och få i mig mat är att jag har så jobbigt att tugga. Jag har ständigt värk i käkarna och minsta jag överanstränger mig får jag inflammation i käkmusklerna och då kan jag i stort sett inte tugga alls. Knäckebröd går till exempel inte längre. 
 
I takt med att jag blivit mycket sämre i ME:n märker jag också att det blir svårare och svårare att svälja. Det är som att svalget inte riktigt är med och jobbar utan det snarare motarbetar. Det är svårt att förklara, men det ställer också till det. Framförallt när jag är kraschad och mår som sämst för övrigt. Då är det riktigt jobbigt och konstigt i svalget. Allting hänger väl ihop. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Loulou
skriven :

Den där måltiden ser inte ut att vara något för dig, antar att det är bröd under osten, brödet salladen och paprikan är näringsfattigt tuggmotstånd du ej behöver. Du behöver energirik lättsvald mat, hög i protein och fett. Typ en mjuk kött/fisk mousse, grädde mixat med kött/lax. Men det kanske triggar ditt illamående, så kan det va också. Förstår att det är svårt!

Svar: Den där måltiden råkade visst vara till mig och ja det var bröd under salladen. Det är väldigt sällan jag äter bröd, men just då var jag faktiskt lite sugen på det. Det betyder att jag kunde ta maten i munnen utan att vara nära att spy, som alltid annars. Jag är glad för vad jag än får i mig. Så illa är det. Jag försöker att äta så lite kolhydrater och socker som möjligt och jag försöker att få i mig bra fetter och mycket näring och vitaminer och nyttigheter.
Och jag lyckas för det mesta, men inte alltid och då får det vara okej med en macka här och var. Paprika innehåller mycket c-vitamin och annat nyttigt. Så man får vara glad för det lilla.
Mousse skulle jag spy av direkt även om det är en fördel att det inte behöver tuggas.
Det är verkligen inte lätt det här med maten för mig med allt illamående, mage-tarmsjukdom, refluxsjukdom, total aptitlöshet och totalt förlamande utmattning. Så jag gör mitt bästa, mer kan jag inte göra och jag är som sagt glad för det lilla jag får i mig, även om det inte alltid är den bästa kosten. Så är det tyvärr när man sliter som ett djur och kämpar som bara den för att bara överleva, stå ut och försöka fortsätta andas.
Det är helt omöjligt att förstå hur tufft det verkligen är att befinna sig i en sådan situation om man inte själv är där.
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Så otroligt tufft för dig med allt kring maten, ledsen för allt du beskriver. Det är så konstigt att du inte kan få näring via dropp de dagar och perioder när du mår som sämst och när du har din mamma som är kunnig och kan hjälpa dig! Blir både frustrerad och ledsen över att inte vi ME-sjuka behandlas med respekt. Jag har precis som du stora problem med käkarna (kan inte heller längre äta hårt bröd el annat hårt) och får ngn sorts inflammation då och då i käkarna om jag inte är väldigt försiktig. Har även svårt att svälja och tror också som du att så många saker hänger ihop med allt som inte fungerar i våra svårt sjuka ME-kroppar.
Hoppas och önskar att du ska kunna få känna lite, lite aptit och att din kropp och mage ska klara att få i sig den näring du så väl behöver.🙏 Kramar fina vän till dig och Trisse-pojken 💙💙💙

Svar: Det är verkligen så tufft med maten och allt som har med maten, magen och aptit mm att göra. Det är hopplöst. Ja, jag tycker också att det är så dåligt att jag inte får något dropp. Du har helt rätt i det du skriver.
Tänk om vi ME-sjuka kunde få samma respekt som t ex MS-sjuka. TÄNK OM! Det vore helt enormt!
Nej jag har såå ont i käkarna och får inflammation i käkmusklerna hela tiden. Frustrerande.
Ja, det känns som att det mesta hänger ihop och är man tillräckligt sjuk i ME så fungerar så gott som ingenting! :(
Tack så mycket, finaste du. Du är alltid så snäll och rar mot mig och det uppskattar jag enormt mycket. Du är så gullig, fina vän. Tack för att du läser och stöttar mig. <333
Många varma kramar till dig från Trisse och mig <333
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

❤️

Svar: <333
Hanna Andersson

4 Linda
skriven :

Hej Hanna!
En fråga, kommer inte ihåg om jag frågat innan 🤔, har inte läkarna pratat om att ge dig en ”knapp” på magen? Då kunde du ju fått i dig näring det hållet när du har det så kämpigt att tugga och svälja 😔. Min son har knapp och det har räddat hans liv.
Kram

Svar: Hej Linda! Jag minns inte jag heller om du ställt denna frågan tidigare, men det spelar ingen roll. Det är bara att fråga det du vill veta. Fråga på!
Det var tal om att jag skulle få en sån knapp när jag var liten och mycket svårt sjuk och inte fick i mig näring. Men det gick inte av olika anledningar.
Och det går tyvärr inte nu heller. Tyvärr. Det hade kanske varit en bra idé och hjälp annars så jag hade fått i mig ordentligt med näring, som jag inte får nu.
Så bra att det fungerar för din son, att det t o m räddat hans liv. Det är ju fantastiskt.
Kram
Hanna Andersson

5 Anonym
skriven :

Det finns tabletter mot både illamående och aptitlöshet. Både receptfria och på recept. Borde du testa.

Svar: Ja, det gör ju det. Jag testar både de mediciner, både receptfria och de på recept, som finns mot illamående men jag tycker tyvärr inte de ger någon vidare effekt. Och problemet är också att jag är så hemskt illamående dygnet runt och jag kan inte ta såna tabletter hela tiden dygnet runt.
Så det är svårt och ger inte tillräckligt med hjälp alls tyvärr.
Men tack för tipset.
Hanna Andersson