hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

På bristningsgränsen... Hur länge till ska jag orka kämpa?! 😔🤕

Efter ännu en natt helt utan sömn och med ett katastrofalt fysiskt mående befinner jag mig på bristningsgränsen. Jag har så fruktansvärt svår vidrig värk och såna hemska nervsmärtor att jag ligger och skakar. Jag mår så illa att jag är nära att spy och jag kallsvettas dygnet runt på grund av värken och smärtorna. 
 
Jag är med andra ord inte tillräckligt smärtlindrad på långa vägar. Men jag får ingen mer eller bättre smärtlindring, hur mycket jag än ber om det och försöker beskriva hur fruktansvärt ont jag har. 
 
Någon sömnmedicin får jag inte heller med motiveringen att jag har så stark smärtstillande medicin (men som ju ändå är långt från tillräcklig) att det blir för mycket med sömnmedicin också. Det argumentet tycker jag inte håller. Men vad ska jag göra?! Säger läkarna nej så är det ju nej. 
 
Värken och smärtorna, nervsmärtorna, är långt från det enda jag tvingas stå ut med. Jag lider av mer än 100 symtom varje dag. Bland annat förlamande, sjuklig utmattning, svår yrsel, illamående, svår feber och feberfrossa, ont i magen, diarréer blandat med förstoppning, POTS, aptitlöshet, sömnlöshet och mycket svår ljud- och ljuskänslighet, samt känslighet för rörelser, dofter mm.
 
Jag har ständigt svullna lymfkörtlar, snuva, svullen och irriterad hals och mjölksyra i kroppens alla muskler. Jag har mycket svår muskel- och ledvärk och mina muskler blir trötta extremt fort och förutom att de då fylls med mjölksyra börjar de också skaka väldigt mycket då.  
 
Ett annat symtom, som är mycket typiskt vid ME, är att jag är helt intolerant mot all slags ansträngning. Minsta lilla överansträngning straffar sig och gör att jag blir ÄNNU sämre kommande dygn/veckor.
 
Och överanstränger jag mig på tok för mycket riskerar jag att bli permanent försämrad. Något som tyvärr sker alldeles för ofta och som gör att jag fortsätter att bli sämre och sämre, mer och svårare sjuk i ME. 
 
Som jag skrivit så många gånger tidigare så är ENDA anledningen till att jag fortsätter att kämpa för min överlevnad att jag har min familj. Min älskade, finaste familj som såklart inte vill förlora mig. 
 
Men det finns en gräns för hur mycket man orkar stå ut med. Det finns en gräns för hur mycket man klarar av, hur mycket lidande man tål och hur mycket man klarar av att kämpa för någon annans skull. Och jag är, som sagt, på bristningsgränsen. 
 
Min familj vill inte att jag ska dö. Såklart inte. Men saken är den att de redan har förlorat mig. Till ME:n och till alla de de andra hemska, svåra sjukdomar jag haft den stora oturen att drabbas av. 
 
Jag vill INTE dö. Jag vill LEVA. Frågan är om jag någonsin kommer att få börja göra det?! 
 
Det är sant. Och jag vill självklart inte att den enorma smärtan jag bär på ska skickas över till någon annan, framförallt inte till någon jag älskar mest på denna jord. Som min familj. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Du ska bli bättre fina du! ❤️❤️Tänker på dig! ❤️❤️❤️❤️

Svar: Vi får verkligen, verkligen hoppas det! ❤️❤️ Tack, fina du! ❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Älskade lilla kämpe❤️ Så svårt att läsa om din kamp mot alla sjukdomar och smärtor som du måste stå ut med. Så hjälplös man är trots att man inte vill mer än någonting annat att hjälpa dig. Tänker på dig jämt. Undrar hur du mår. Hoppas att du fått någon lindring. Men det verkar lika svårt för dig som det är för mig med hjälp. Ändå är du så mycket sjukare än jag är. Jag kan bara skicka krya på dig kramar och min kärlek till dig. ❤️❤️❤️❤️💙💙💙❤️❤️🐶❤️❤️I-M

Svar: Älskade du <333 Tack så mycket, än en gång, för att du läser och kommenterar så stöttande och fint. Det betyder så mycket för mig. Mer än jag tror att du förstår! Jag tänker oxå på dig jämt. Och jag önskar ständigt att dina plågor är något lättare än mina och jag blir lika ledsen varje gång jag tänker på hur mycket du också tvingas stå ut med och gå igenom.
Och ingen hjälp får vi. I alla fall inte alls den hjälp vi behöver och förtjänar att få! Tänk om vi hade haft MS eller Parkinson eller något annat. Då du! Då hade vi fått hjälp. Men nu har vi inte det utan ME. Som dem ju inte ens läser om på läkarlinjen! Helt bedrövligt är vad det är! :( :(
Jag skickar all min kärlek till dig och massvis med kramar från vår lille Trisse och mig <333 <333
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Ja, tänk om vi fått en ”vanlig” sjukdom i stället. Då hade vi fått hjälp i alla fall. Kramar mitt hjärta❤️❤️❤️❤️I-M

Svar: Ja, du. Tänk OM! Det hade verkligen gjort väldigt många saker väldigt mycket enklare. Sorgligt men sant! Kramar älskade du <333 <333
Hanna Andersson

4 Jasmine
skriven :

Vilken smärtlindring äter du nu? Undrar oxå om du har smärta precis överallt? Verka va olika med ME o fibro. Låter hemskt att du inte får mer hjälp!! :(

Svar: Jag brukar inte dela med mig av exakt vilka preparat jag äter som smärtlindring då jag fått både förfrågningar om jag säljer (vilket jag ju såklart INTE gör, jag behöver dem själv) och vissa gör det till någon form av tävling vem som äter flest och starkast mediciner osv och det blir väldigt destruktivt för alla inblandade.
Så jag bara undrar varför du undrar vad för smärtlindring jag har nu?

Ja, jag har smärta överallt. Precis överallt, i alla leder och i alla muskler. Överallt. Tyvärr.
Ja, det kan vara olika med ME och fibro. Vid ME brukar man ha sån typisk smärta som man får vid influensa. Och vid fibro får man ofta smärta och värk som vandrar runt i kroppen. Vissa dagar kan ett knä vara extra smärtsamt och nästa dag är det ryggen som är mest smärtsam.

Ja, det är verkligen hemskt. Jag lider något så enorm av all hemsk smärta och vidrig värk med hemska nervsmärtor på grund av alla diskbråck med nervpåverkan jag har. Och jag sover så väldigt dåligt på grund av all värk och smärta också.
Jag önskar så att jag kunde få bättre, mer effektiv, smärtlindring än den jag har nu.
Hanna Andersson