hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Helt frisk lär jag aldrig bli. Men jag skulle kunna bli väldigt mycket mindre sjuk! 🤕🤓

Drömmen är såklart att bli helt frisk. Det är det jag utan tvekan vill allra, allra helst. Förutom att hela min familj ska leva lyckliga, långa liv med så god hälsa som möjligt, det önskar jag såklart MEST AV ALLT. 
 
Men. Om man tar och bortser från det så är min högsta dröm att jag en dag ska få börja leva mitt liv, inte bara känpa för min överlevnad.
 
Och jag hoppas då att det lockad lever är värt namnet LIV och att jag till skillnad från nu har god livskvalitet och känner ordentlig mening med livet och att jag inte bara överlever för min familjs skull, för att de så förtvivlat vill ha mig kvar hos sig, utan att jag faktiskt lever för min egen skull. Det drömmer jag om. 
 
Helt frisk lär jag med absolut största sannolikhet aldrig bli. Det är så mycket skit jag är född med. Syndrom och sjukdomar som jag vet att jag kommer få överleva med, eller i bästa fall leva med, resten av mitt liv. EDS och Refluxsjukdom till exempel. 
 
Men det kan jag stå ut med. För jag vet att jag troligtvis aldrig lär bli HELT frisk och då får det vara så. Vad jag däremot vill, mer än något annat. Och vad jag drömmer om är att jag en dag kan få bli mindre sjuk. Mycket mindre sjuk. 
 
Så att jag kan må mycket bättre, även om jag fortfarande är sjuk och så kommer att förbli. Men om jag blir mycket, mycket mindre sjuk har jag i alla fall en rimlig chans, som jag absolut inte har nu, att kunna börja leva mitt liv och att på något vis försöka göra något vettigt av det. 
 
Kanske till och med få någon av mina andra högsta drömmar uppfyllda. Att hitta en fin, respektfull, förstående och snäll man att gifta mig med samt att få barn. Det är det jag drömmer om, att gifta mig och få barn, näst efter drömmen om att bli mycket, mycket mindre sjuk. 
 
Som det är nu kan jag bara försöka att hålla hoppet vid liv och försöka att inte ge upp utan fortsätta kämpa, fortsätta bita ihop och stå ut med allt det svåra lidandet.
 
Och hoppas att någon av mina drömmar går i uppfyllelse en vacker dag. Helst allihop, såklart. Men allra helst den om att jag en dag ska bli av med ME och fibromyalgi, och ett antal andra svåra sjukdomar jag inte är född med, så att mitt liv får chansen att börja. Så jag får börja LEVA. Istället för att enbart kämpa som ett djur för min överlevnad hela tiden, år efter år.
 
Denna bild med denna lilla korta text stämmer väldigt bra med det jag skrivit här i denna text.
 
 
”Jag ska sträva efter att bli mycket, mycket mindre sjuk. Inte att bli HELT frisk”. För det kommer jag ändå aldrig bli.
 
Så översätter jag den lilla engelska texten i rutan så det passar med texten som inlägget består av. Hoppas det framgår hur jag menar, hur jag tänker med denna översättning.
 
TACK, alla mina kära läsare, för att ni fortsätter att läsa, gilla, kommentera och stötta mig på olika sätt och vis. Tack så hemskt mycket. 💙💙💙
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Lilla hjärtat så orolig jag var igår när det inte kom någon blogg från dig. Tittade ända tills jag gick och la mig. Förstår hur illa det var. Blev så glad att se dig idag. Visst är det så, vi vill bara få må lite bättre. Att bli helt frisk är vi helt införstådda i att det inte går. Men en lite förbättring skulle göra så mycket. Jag kämpar med sjukvården. Men får ingen hjälp. Just nu känns allt övermäktigt för mig. Det händer mycket runt mig som stressar. Men har fått hjälp med hemtjänsten efter att gått till huvudkontoret. En tung sten från mina axlar. Önska så att du också kunde få den underlättning som du har rätt till.
Vill krama om dig så din smärta försvinner. Tänk om det var möjligt. Vi får fortsätta kämpa tillsammans och hoppas att en dag ska det bli lite bättre. Skickar de största varmaste kramar till dig. Dela med dig till Trisse av kramen. Du är min luft, mitt hjärta❤️Älskar dig min finaste vän😘❤️❤️💙💙💙🐶❤️❤️❤️I-M

Svar: Åh min älskade Ing-Marie! <333 Jag förstår verkligen att du blev orolig och det var inte alls mening att göra dig så orolig. Ja, det var riktigt, riktigt illa där i några dagar. Så illa. Men nu har jag hämtat mig lite och är tillbaka till "normalt dålig".
Ja, vi vill verkligen få må lite bättre. Bara lite. Lite lindring betyder så mycket.
Åh älskade du! :( Jag vet hur det är! Det är en ständig fight med sjukvården för mig med. Fy så det tar på krafterna!
Jag önskar såå att jag kunde hjälpa dig! Att jag hade ork och energi att hjälpa dig ringa samtal, överklaga osv osv. Allt det där som behöver göras men som vi som svårt sjuka inte har en chans att orka med.
Åh kära du. Jag förstår verkligen att allt känns övermäktigt. Jag förstår verkligen det. Det är inte lätt. Allt stressar och vi med ME är ju dessutom så stresskänsliga och det gör ju inte direkt saken enklare. Jag lider med dig.
Så skönt att du fått hjälp med det i alla fall. Det känns skönt att veta.

En kram från dig skulle vara helt underbart. Och smärtlindring är jag VERKLIGEN i enormt stort behov av, som du ju vet.
Ja, vi fortsätter kämpa tillsammans. Tillsammans är vi starka. <333
Trisse skickar kramar tillbaka till dig. Massa kramar, finaste älskade du <333 <333
Hanna Andersson

2 Heléna
skriven :

Finaste älskade vännen! Jag önskar så innerligt att du ska få uppleva allt det du önskar dig! Att du ska få må så bra det bara är möjligt med de sjukdomar som inte går att bota, men som det ändå går att göra det "bästa" av. Jag hoppas du ska finna världens finaste man som älskar dig och att ni ska få fina barn tillsammans. Mest av allt önskar jag att du ska få må så bra som en helt underbart fantastisk person som du borde få göra! Massor av stora kramar världens bästa, finaste, mest älskade underbara Hanna 💖💖💖

Svar: Åh tack så mycket. Det önskar jag med. Det är hoppet, det lilla, lilla hopp som fortfarande finns kvar som gör att jag står ut. För jag vill så hemskt gärna få det du skriver om. Jag vill så gärna träffa en fin man och gifta mig med honom samt få barn. Det är ju det jag drömmer om! Jag vill så otroligt gärna få uppleva det. Och därför fortsätter jag att kämpa och överleva. För jag vill så otroligt gärna börja LEVA en vacker dag.
Du är så otroligt snäll och fin som önskar allt detta fina för mig. Tack. Du är en fantastiskt fin vän. Tack för att du läser och kommenterar så fint. Tack. Och tack för att du är min fina vän <333
Massor av stora, varma kramar tillbaka till dig, finaste, älskade, mest underbara du <333
Hanna Andersson

3 Annelies Nilsson
skriven :

Hej Hanna !
Jag har lite svårt för det där hur man svarar, här på din blogg. . . .
Jag har gjort ett försök förut. Ser inte ut att ha lyckats.Nu provar jag igen 😝 !

Svar: Hej Annelies! <3 Du är inte ensam om att tycka det är lite knepigt att kommentera. Jag svarar på alla kommentarer jag får, förutom de som är elaka (vilket inte händer så ofta nu för tiden, som väl är) så om du inte ser kommentarer du har skickat har de inte kommit fram till mig tyvärr.
Det är bra att du provar igen, ge dig inte! ;)
Hanna Andersson