hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Forskningsstudie visar: kvinnor sover bättre med hundar än med män! 🐶❤️

Jag hittade en artikel i en tidning på nätet som skrev och berättade om denna forskningsstudie som gjorts och som alltså visar att kvinnor sover bättre med hundar än med män. 
 
Intressant! Jag börjar med ett dela skärmdumpar som jag klippt och klistrat i lite så att ni enkelt ska kunna läsa artikeln, mina kära läsare. Efter att ni gjort det ska jag berätta lite kort om mina egna erfarenheter som har med detta att göra. 
 
Om någon av er har något att tillägga eller något ni vill berätta som har med detta att göra får ni gärna kommentera. Tack! 😴 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det förvånar mig inte ett dugg att man i denna studie kommit fram till att kvinnor sover bättre om de har en hund bredvid sig i sängen jämfört med om de har en man bredvid sig i sängen. 
 
Om man tänker på och läser om hur otroligt mycket gott hundars närvaro gör för människors hälsa, både den fysiska och psykiska, är det inte det minsta svårt att förstå det här. 
 
Jag skulle kunna skriva en hel bok om just detta ämne men det orkar jag verkligen inte. Så jag ska försöka vara så kortfattad som möjligt. 
 
Att jag har otroligt svårt att sova gör denna fråga, om jag sover bättre med en hund i sängen jämfört med om jag har en man bredvid mig i sängen, svårare.
 
Och för mig är det också svårt att svara på detta eftersom att jag inte har någon man i mitt liv som jag delar säng med, förutom Trisse såklart. Men han är en liten pojk. Ingen man! 
 
Jag har fyra män i mitt liv och de är följande: pappa, morfar, Trisse (om han ändå får räknas som man högst tillfälligt för att kunna tas med i denna lista) och Baltazar.
 
Han är dock inte längre fysiskt närvarande i mitt liv men han ör desto mer närvarande i mitt hjärta och jag har aldrig älskat en häst så djupt som jag älskar honom. Så han är utan tvekan en av männen i mitt liv. 
 
Trisse hjälper mig att komma ner i varv och att slappna av och han är världens bästa stöd och sällskap, men han gör tyvärr inte så jag somnar. Tyvärr. 
 
Däremot de gånger jag sover i samma säng som min älskade pappa (det händer sällan men ibland) sover jag faktiskt oftast bättre än vanligt! Jag vet inte varför, men det är så! 
 
Så för min del är det så att jag sover bättre när jag har min älskade pappa bredvid mig. Men det kan bero på att det är så sällan det händer. Om vi skulle dela säng på heltid är jag ganska säker på att resultatet hade blivit detsamma som när jag delar säng med min lille Trisse pojk. 
 
Det är vad jag tror, men jag vet ju såklart inte. Det hade faktiskt varit lite intressant att testa att sova bredvid pappa i kanske två veckors tid.
 
Första natten hade jag garanterat sovit bättre, och ”sovit bättre” innebär i mitt fall att jag hade sovit. Att jag inte hade haft ännu en vaken natt. Sen hur det hade fortsatt nästa natt och nästa igen osv kan jag bara gissa.
 
Men det hade, som sagt, faktiskt varit intressant att testa. Vi får se om vi får ihop det så vi kan testa någon gång längre fram. Om mamma tillåter mig att ta hennes plats vid pappas sida och om Trisse tillåter mig att gå och få mormor vid hans sida istället. Vi får se... 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Låter intressant. Men har ju ingen erfarenhet av hundar. Du sover säkert lika bra med TRISSE som med din pappa. Finaste Älskade Hanna. Mina tankar är hos dig❤️💙❤️🐶❤️💞🌷💕🌷💕🌷💕🌷I-M

Svar: Ja, det var en intressant studie som gjorts. Det visar ju verkligen på det också hur otroligt bra vi människor mår av hundars närhet. Så är det ju i allra högsta grad för mig. Utan hundarna överlever jag inte en minut. De är otroligt viktiga för mig. Trisse hälsar så gott och skickar många kramar och pussar till Extramatte Ing-Marie <333
Mina tankar är hos dig, som alltid, älskade, finaste du <333 <333
Hanna Andersson