hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det har varit några extra tuffa dygn för mig...😔🤕

Ja, det har det verkligen varit. Sedan i söndags har jag varit otroligt kraschad och har mått ännu mer katastrofalt dåligt än vanligt. Det började vända igår sent på eftermiddagen/kvällen och jag hoppas och håller mina tummar att det fortsätter så. 
 
Jag skriver ju, som de flesta av er säkert redan vet, blogginläggen som kommer ut här på natten och så kommer de ut sedan på morgonen. Men jag skriver inte varje natt, absolut inte. Det orkar jag inte. Utan när jag väl skriver försöker pressa fram två stycken, ibland tre, efter varandra så jag har på lager. 
 
Och då fixar jag så att det kommer ut ett inlägg varje morgon. Men i tisdags kom det inget inlägg på hela dagen. Det fanns inget förberett, jag hade lagt två inlägg till en annan dag, och trots att mamma uppmärksammade mig på detta misstag kunde jag inte göra något åt det. Jag var alldeles för svag. 
 
Det var först igår kväll vid halv elva som jag tog upp min telefon och faktiskt kikade på den en stund. Då hade jag inte varit inne på appar som Facebook sedan söndag dag. 
 
Jag fick en chock igår kväll då jag gick in på Facebook och fick reda på att en ME-vän till mig inte längre finns. Hon var svårt sjuk i ME och kämpade hårt i många år och hon orkade sorgligt nog inte mer. Så otroligt sorgligt. 
 
Jag har tidigare haft kontakt med både henne och hennes man, två fina människor och jag blev så ledsen när jag läste detta. 
 
Hittills i år, 2020, har FYRA stycken människor dött på grund av ME. På grund av denna hemska, obotliga sjukdom som enligt världsledande forskning gör en svårt drabbad mer funktionsnedsatt än en person som är i slutfasen av AIDS.
 
Jag har inte sovit något alls denna natt. Inte en minut. Tunga känslor och mörka tankar har blandats med existentiella frågor. De nytvättade lakanen mamma bäddade med i min säng har under natten blivit allt blötare av både svett, denna hemska feber och feberfrossa, och tårar. 
 
Och det går inte så mycket som en sekund utan att de fruktansvärda smärtorna, den vidriga värken, nervsmärtorna, det starka illamåendet och karusellyrseln och den dundrande huvudvärken och ALLT det där plågsamma som jag tvingas stå ut med dygnet runt får mig att vilja krypa ur mitt eget skinn. 
 
Idag går mina tankar till L och de tre andra personer som inte finns med oss här på jorden längre. Tankar och kramar till era familjer som står ensamma kvar utan er. FUCK ME, denna hemska, fruktansvärda sjukdom. Fan ta ME... 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Det är för jävligt att ingen lindring eller hjälp finns för denna sjukdom. Det bara måste satsas mer på forskning! Styrkekramar till dig ❣️/Helene K

Svar: Ja, det är verkligen förjävligt. Det har du helt rätt i. Japp! Så är det! Kramar tillbaka till dig <3
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Fy så tufft du har det. Önskar så det fanns någon bot för ME och allt annat du drabbats av. Kram

Svar: Ja, det är verkligen otroligt tufft. Jag vill inte vara en som klagar. Verkligen inte. Men det är så otroligt tufft. :( Ja, du. Det önskar jag med! Mer än något annat! Kram
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Du är fin och värdefull! ❤️

Svar: Tack så mycket. Det är du med! <3
Hanna Andersson

4 Annelies Nilsson
skriven :

Hej Hanna 🌷 !
Läser din blogg lite då och då, men inte regelbundet. Får skärpa mig 😂 !
Tycker det är väldigt starkt gjort av dig att orka skriva 💪. Fast du knappt har några krafter . . . 😔.
Och att du alltid, har några fina rader att skriva, trots ett så händelselöst liv, där du väl knappt är uppegående 🤔!
Det är en hemsk sjukdom du har. Och fruktansvärt med din vän som inte orkade längre. . .
Att tillbringa mesta delen av sin tid i sängen är ju frustrerande och man har mest bara alla tankar som snurrar. Att bara orka att stå ut med detta livet. Jag står inte ut med mitt . , fast man är ju tvungen 😔 . . .
Hoppas du klarar helgen med besök och att det kan kännaslite bra för dig oxå.
Kram ❤️ 🌿 🌹

Svar: Hej Annelies! Så fint att du läser min blogg. Det uppskattar jag väldigt mycket. Jag hoppas verkligen att du är här för att stanna. <3
Tack så mycket. Jag har skrivit så länge jag kan minnas, jag älskar att skriva och jag är så glad och tacksam att jag faktiskt klarar av att göra det, trots att jag är så svårt sjuk. Men av någon anledning tar det inte lika mycket energi att skriva som det gör att göra andra saker. Och det är jag väldigt glad och tacksam för.

Tack. Nej, jag är ju dessvärre sängliggande dygnet runt. Och ligger jag inte i sängen halvligger jag i soffan istället. Det är tyvärr så mitt lilla liv ser ut.
Ja, ME är en otroligt hemsk sjukdom. Den mest hemska jag har. Och jag har ett antal hemska sjukdomar att välja på, tyvärr.
Det är verkligen sorgligt att hon inte orkade längre. Verkligen sorgligt och hon är dessvärre inte ensam om att ha tagit sitt liv den sista tiden på grund av ME. Hemskt. Jag har själv sådana tankar. Men min familj gör att jag fortsätter överleva. Jag kan helt enkelt inte lämna dem, hur mycket jag än lider. :(
Ja, man är ju tvungen att stå ut. Vad finns det för andra alternativ?!
Tack så mycket. <3 Kram <3
Hanna Andersson