hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag har lidit i så många, många år...

Precis så är det! 😔🤕 
 
Jag har haft svår värk och svåra smärtor hela mitt liv, så länge jag kan minnas. Redan i lågstadiet minns jag att jag hade riktigt svår värk och svåra smärtor. Så svåra att det hindrade mig i leken och umgänget med barn i min ålder. Jag var aldrig som de andra. Jag var aldrig som min syster. Jag var svag, jag blev alltid sjuk, jag hängde alltid efter och var inte lika snabb eller stark eller aktiv. 
 
Men så är det ju också sa att jag ÄR annorlunda. Det var/är inte bara en känsla, utan också fakta. Jag är född med EDS (och mycket annat) och det påverkade mig mycket även som barn. Det påverkade mig till och med som bebis också. Tyvärr. 
 
Jag minns INTE hur det känns att inte ha någon värk eller någon smärta alls i kroppen. Faktum är att jag tror till och med att jag kanske aldrig upplevt det. Hur det känns att vara helt smärtfri. Jag tror faktiskt det är så. Att jag aldrig upplevt det. 
 
Men jag har inte haft så fruktansvärt svår värk och så hemskt svåra smärtor som jag har nu. Det har kommit gradvis. Tur är väl det.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Min vän, du har verkligen fått lida hela ditt liv. Mitt började i 15-års åldern. Men jag kommer inte heller ihåg hur det är att vara smärtfri. Jag får så konstiga tankar när jag ser någon på TV som tränar eller när jag är på sjukbesök. Det är så konstigt att folk kan gå och röra sig hur som helst. I min värd är det ofattbart hur de kan promenera så långt. C sa att jag verkligen lever i min sjukdom. Det gör jag ju varje dag, precis som du gör. Men, jag accepterar Aldrig att jag är sjuk. Men inser mina problem och alla begränsningar. Det är stor skillnad för mig.Vet inte om jag tänker fel, men tankarna rår jag inte över alla gånger. Men du har aldrig fått uppleva ett friskt liv. Det är hjärtskärande att veta och läsa om hur du haft det och har det. Kan bara som liten tröst, skriva att du är Alltid i mina tankar. C brukar fråga hur det är med dig. Han blir så upprörd över hur du har det och inte får någon hjälp. Jag berättar inte allt förstås. Men han vet ju att vi har varandra eftersom han får vara min hantlangare. Och som du frågade, han får också hjälpa mig när jag tappar ord. Senast igår när jag pratade med en läkare i telefon. Jag känner mig så dum och funderar på hur de uppfattar mig. Det är så många frågor att svara på. Samma frågor varje gång, men jag glömmer så mycket. Jag vet inte hur länge jag ska orka. Önskar att jag inte vaknar mer när jag somnat för natten. Men vill ju leva och se barnbarnen växa upp. Så jag skulle aldrig göra illa mig själv.
Jag är lyckligt lottad som fått dig som så god vän. Du ger mig den styrka jag behöver för att fortsätta. Så vi fortsätter vår kamp tillsammans. En dag i taget. Varmaste kramar kommer till dig här. Ha en dag min kära Hanna❤️❤️🐶❤️😍💙💙❤️❤️🤗🤗🤗I-M

Svar: Älskade vännen min. Jag är ledsen att svaret på denna kommentar har tagit så lång tid. Men nu kommer svar. TACK så hemskt mycket, älskade du, för allt fint du skriver till mig. Och tänk att C bryr sig om mig så pass att han frågar om mig! Det känns så fint. Verkligen fint. Jag håller helt med dig! Jag kan inte heller förstå hur människor kan träna och springa och vara så aktiva! Jag kan inte förstå det jag heller! Men de är ju friska! Det är ju det som är, det är ju det som skiljer dem från oss, eller hur!

Jag kan inte heller acceptera detta, min situation, mina sjukdomar. Jag kan INTE acceptera det! Enligt ordboken betyder "acceptera" att vara tillfreds med sin situation och att man inte gör något för att försöka förändra den.
Och det stämmer ju inte alls in på oss och på vår situation med ME och så många fler sjukdomar! Eller hur, Ing-Marie!
Vi är ju INTE tillfreds med vår situation och vi gör ju allt för att försöka ändra på detta. Vi träffar läkare, efter läkare osv osv osv för att försöka bli bättre. Men vad hjälper det?! Ingenting!
Jag känner mig också dum som tappar ord och som pratar så konstigt. Men men!
Nej, det hoppas jag verkligen inte, älskade Ing-Marie! Du får absolut inte göra dig själv illa eller ens fundera närmare på att ge upp! Det får du bara inte! Jag behöver dig! Vi kämpar ju tillsammans. Ingen av oss får ge upp. Tillsammans klarar vi att stå ut lite till.
Ha en dag. Massa massa kramar och all kärlek till dig <333 <333 <333 <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

💞🌺🤗 Kramar till dig /Helene K

Svar: Många kramar tillbaka fina vän <333
Hanna Andersson