hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Orolig att smärtan i käken ska övergå...

...till att bli en kraftig öroninflammation. Det senaste dygnet har jag haft rejält ont käken på höger sida. Molande värk när jag tuggar och riktigt sådan där typisk ”inflammationssmärta” när jag inte tuggar eller rör käken.
 
Inte nog med att det gör ont och att det i sig är jobbigt så gör värken/smärtan i käken det ännu jobbigare och ännu mer energikrävande att äta. Och som om min aptit inte vore illa nog innan jag fick såhär ont i käken så är den förstås så gott ssom obefintlig nu. 
 
Jag brukar ha ont i käkarna i samband med att jag gapar, som vid tandborstning, och när hag tuggar mycket eller på något hårt och det har att göra med EDS:en, att käkleden krånglar och att det i sig påverkar käkmuskulaturen. 
 
Men detta är lite annorlunda. Och jag är orolig att käkvärken/smärtan snart kommer övergå och bli till en svår öroninflammation. Det var nämligen exakt såhär det började och så det blev för två vintrar sedan (jag skrev om det i bloggen den 30:e december, gå till arkivet 2017, december, om ni vill läsa om det!). 
 
Det började med precis sådan här extra värk och smärta i käken på höger sida och sedan efter två till tre dygn förflyttade sig smärtan upp i örat. Jag blev helt svullen vid käken och nedanför örat och efter något dygn med väldigt svåra smärtor i örat, samt illaluktande vätska som kom ur det högra örat, så åkte mamma och jag till Jourcentralen. 
 
Jag var helt säker på att det var öroninflammation som var problemet och jag hade helt rätt. Jag hade en mycket kraftig öroninflammation och blev ordinerad dubbel dos antibiotika i dubbelt så många dagar som man vanligtvis brukar bli ordinerad. 
 
Så den öroninflammationen var inte att leka med och ont som tusan gjorde det! I både örat och käken och det var, som sagt, i käken det började. Så vi får se hur detta utvecklar sig...! 
 
Jag hoppas verkligen att det bara är en inflammation i käkmuskeln som snart går över. Jag orkar absolut inte med någon öroninflammation nu. Absolut INTE. Så snälla ni, mina kära läsare, håll tummarna för mig att jag klarar mig från öroninflammation denna gång! Tack! 💙💙💙
 
På tal om öron så vet jag en liten kille som har de mjukaste, lenaste och sötaste små öronen som blir helt kalla såhär års när han har varit ute på promenad. 🐶❤️
 
Lille Trisse. Han skulle behöva en mössa att dra ner över öronen eller varför inte ett par sådana där öronmuffar, eller vad de nu kallas?! Ett par gröna eftersom att grönt är Trisses favoritfärg. 💚
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Hoppas innerligt att du klarar dig från öroninflammation. Har själv problem med käkarna. Det är inte lätt att försöka äta eller ens öppna munnen. Håller alla tummar och tår att du klarar dig den här gången.
Självklart ska Trisse få gröna öronmuffar så han inte blir kall. Min allra finaste, kära, underbara vän❤️❤️🐶❤️❤️😘😘I-M

Svar: Tack så mycket, älskade du. Jag tror faktiskt att jag klarar mig från öroninflammationen nu. För jag har fortfarande ont i käken, även om det är bättre. Men jag har ännu inte fått någon öroninflammation så jag hoppas verkligen att det inte blir någon. Tack och lov. Ja, eller hur! Det hade varit så himla gulligt på honom, vår lille Trisse! <333
Massa kramar och massa kärlek till dig, min underbara, finaste, älskade vän <333 <333
Hanna Andersson