hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Torra, röda och kladdiga ögon... 👀

Jag har de senaste månaderna, med start i våras någon gång, haft problem med så torra ögon. De känns helt grusiga ibland och helt sträva andra gånger. Det är liksom svårt att öppna och stänga ögonen, att blinka, för att det går så trögt. Det gör till och med ont att blinka. Det har jag inte varit med om tidigare. Visst har jag haft torra ögon förr, men bara någon enstaka sen kväll. Nu är det såhär hela tiden, alltså även på dagtid.

Att ha bekymmer med mina ögon är verkligen inget nytt, tvärt om och jag vet att det har med både ME och EDS att göra, mina ögonproblem. Jag ser alltid dubbelt och suddigt (trots glasögon vara styrka stämmer). Jag har som en plastfilm över ögonen som gör att jag aldrig ser riktigt klart. Så fort mina ögon utsätts för ljus går det som blixtar upp i hjärnan, det är mycket plågsamt. Är jag överansträngt blir mitt synfält som i vågor. Och så nu är det ännu sämre med mina stackars ögon. Något nytt, som jag inte haft tidigare.

Mamma har gett mig droppar som ska smörja ögonen och göra det lättare att blinka. Men jag tycker inte det har hjälpt. Ett annat problem med mina ögon som är nytillkommet är att jag börjat få massa gult klet i ögonen. Lite klet är såklart normalt att ha på morgonen. Men jag har mycket klet och det är helt gult och det uppkommer också på dagtid. Och ögonen är röda hela tiden, som om jag har gråtit hela tiden.

Jaja. Nog om mina ögon. Visst är det lite jobbigt, framförallt att det är så svårt, ibland nästintill omöjligt, och smärtsamt att blinka. Men det är som det är. Jag vet inte vad jag ska göra åt det. Om det ens går att göra något åt det. Jag ska fråga min vårdcentral-läkare. För säkerhetens skull!

Trisse har så vackra ögon. Pepparkakor, som vi började kalla dem när han var liten valp, just eftersom att hans ögon är bruna. Precis som pepparkakor är! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: