hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Svamp i munnen. Igen...! ☹️

Jag har känt att jag har en riktigt dålig/äcklig smak i munnen de senaste fyra-fem dagarna. Men jag har inte tänkt så mycket mer på det. Självklart borde jag öppnat munnen, räckt ut tungan och kontrollerat, men det har jag inte heller gjort. När man har så otroligt många och svåra/besvärande symtom VARJE dag gäller det att lägga så absolut lite energi och tanke på dem som möjligt. Så det gjorde jag med den dåliga smaken i munnen. Försökte glömma bort det.

Men så igår morse när jag borstade tänderna lite snabbt (så väl som jag orkar, på kvällen blir det alltid mer ordentlig gjort) såg jag att min tunga var vit. Den hade (har) en vit, mönstrad beläggning på sig. Då förstod jag genast vad det var eftersom att jag har haft detta innan. Svamp i munnen. Åh nej. Inte detta också. Suck...

Igår kväll var det ännu värre. Jag har inte kollat idag ännu men jag vet att detta måste behandlas för att försvinna. Förra gången, förra våren/sommaren, fick jag svamp i munnen i samband med kraftiga och upprepade kortison-behandlingar. Nu har jag inte ätit någon kortison alls. Däremot är mitt allmäntillstånd och immunförsvar ännu sämre än för ett år sedan och jag har (som jag berättade och visade i ett tidigare inlägg) svamp på huden och i hudveck med mer. Däremot inte i underlivet, konstigt nog, när jag har svamp typ överallt annat. Inklusive i munnen nu...

Förra gången fick jag Mycostatin (tror jag det hette, osäker på stavningen dock) som är ett flytande medel på flaska mot svamp. Jag har kvar sen förra året men vet inte om en öppnad flaska håller ett år. Troligtvis inte. Annars måste jag ringa min vårdcentral och be min doktor skriva ut mer svampmedel. Det är mitt uppdrag att kolla upp och lösa detta idag.

Som om jag inte redan har alldeles på tok för mycket skit som plågar mig och för många symtom som är ett helvete att överleva och försöka stå ut med. Nu fick jag ännu mer svamp också. I munnen. Det är ett dåligt tecken för min hälsa, för det är INTE vanligt att vuxna får svamp i munnen om de inte ätit massa kortison eller antibiotika. Så detta är inte bra. Hoppas jag snart blir av med det och att det håller sig borta. Mer än 10 månader den här gången...!

Varning för äcklig bild nedanför! 

Såhär såg min tunga ut i våras förra året när jag precis upptäckt det. Det blev snabbt (på några få dagar) mycket värre innan behandlingen sattes in och började hjälpa. Det som är nu ser också värre ut än det som var på bilden. Men detta är en bild på hur det kan se ut i början. Det smakar INTE gott i munnen, tro mig. Och ju mer svamp desto vidrigare smak. Fy...! 😢
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Stackare!
Vart har du mer svamp? Jag har haft svamp mellan tårna och det var jobbigt att få bort och kommer inland tillbaka.
Kämpa på! Hoppas svampen ger sig snart. Kram

Svar: Bland annat i hudveck under brösten samt vid "bikinilinjen". Är lite på G mellan tårna också tyvärr. Sen har jag svamp på huden på ryggen där jag har alla utslag. För mig är det väldigt jobbigt att bli av med det. Det är riktigt envist. :(
Kram
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Nej men din stackare. Kan du aldrig bara få vara? Kram

Svar: Det räckte för längesen...! Kram
Hanna Andersson

3 Katarina
skriven :

Åh, så jobbigt med munsvamp : (
Jag får det också ibland o fick första gången Mycostatin. Verkar ju som om vårt dåliga immunförsvar påverkar allt : ( Vet inte om du fått tipset som kan hjälpa om du så fort du börjar känna svampen är att skölja munnen med Vichyvatten, påverkar PH-värdet i munnen så svampen kan då gå tillbaka. Har hjälpt mig o är inget ”hokus-pokus” utan fick tipset av en läkare. Det viktiga är att använda Vichyvattnet så snart det är på G med svampen. Hoppas du får hjälp o får slippa svampen. Många kramar fina du <333

Svar: Det är inte roligt. Framförallt smakar det SKIT! Ja, det dåliga immunförsvaret ställer verkligen till med all möjliga dumheter.
JA! Just det, det glömde jag faktiskt skriva om! Jag fick också det tipset av min läkare, att dricka sånt Vichyvatten. Det har inte hjälpt så effektivt, men det gör såklart inte det hela sämre. Det är bara det att jag tycker det är så jäkla äckligt! Så därför blir det inte att jag dricker det om jag inte absolut måste, som nu när svampen är tillbaka.
Tack så mycket, kära du <3
Många kramar kära du <333
Hanna Andersson