hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Innergården ger mig lite självständighet och hundarna lite frihet! 🐶❤️

Ännu en sak som är väldigt positivt med det nya huset och som är mycket bättre och lättare här än vid gamla huset är att jag kan vara lite mer självständig med hundarna. 

Vid vårt gamla hus hade vi en tomt, en gräsmatta och några rabatter, och det var förvisso en häck som växte på tre så gott som tre hela sidor av fyra. Men det var en rabatt på den fjärde sidan och vid brevlådan var det helt öppet ut mot gatan där det kom cyklar, postbil och då och då också vanliga bilar, varav vissa kom åkandes riktigt fort. Farligt fort! 

Så eftersom att det inte var stängt runt vår tomt kunde jag aldrig släppa ut hundarna hur som helst, för även om de är väluppfostrade båda två (framförallt Trisse) och inte bara sticker hur som helst, fanns det såklart alltid en risk att de kunde ta sig ut och då i värsta fall hamna i vägen för en cykel eller bil. 

Så jag var helt låst och helt, totalt beroende av hjälp för att ta ut hundarna så de fick kissa och bajsa. Och få motion såklart. 

Här i vårt nya hus är det mycket bättre, vilket är en av anledningarna till att vi köpte just detta huset! Här har vi dels en större tomt än på förra stället. Den är inte jättestor, men en hel del större. Men bäst av allt är att vi har en ”innegård”. 

Alltså en gräsplätt, en gång och några rabatter där det växer underbara blommor (som jag ska visa er bilder på, jag har inte glömt bort det!). Huset utgör två sidor av innergården. Och en länga där vi har ett kontor, ett förråd och längst bort garaget ”sitter ihop” med huset och utgör en till sida av innergården. Och den sista sidan som omger innergården är ett staket med två grindar, en som leder ut till övriga trädgården/tomten och en som går ut till parkeringen. 

Så jag kan alltså öppna någon av de två altandörrarna (den ena från vardagsrummet och den andra är från mitt och hundarnas rum) och så gör hundarna ut och kissar och bajsar eller bara går omkring och nosar alternativt leker de eller lägger sig i gräset och vilar. 

Och under tiden kan jag sitta i en altanstol och få lite luft, dock sällan jag orkar det. Då kan jag antingen lägga mig i min säng, om det är från vårt sovrum jag släppt ut dem. Eller så lägger jag mig i soffan om det är från vardagsrummet de gått ut. 

Att vi har innergården är verkligen helt perfekt! Helt fantastiskt bra! Dels för att jag blir en aning självständig som faktiskt själv kan släppa ut hundarna så de får göra ifrån sig, det är dock inte alltid jag har ork/kraft tillräckligt för att kunna släppa ut dem. 

Men också för att om det inte blir lika låst som innan, när vi bodde på gamla stället, och det var helt omöjligt för mig att på egen hand se till att hundarna fick gjort sina behov. Så innergården är verkligen toppen! 

Det tycker inte bara vi tvåbenta. Det är Trisse och Hollie, de fyrbenta i familjen, tämligen överens om! 🐶❤️
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Det är ju helt fantastiskt att ni hittade ett så perfekt hus till er.
Både för din del och mina bonusars del.
Låter fantastiskt med en dörr ut från ditt rum.
Hoppas att du kan utnyttja den lite nu under sommaren.
Blir det någon flytt ut till stugan i sommar?
Eller har ni fullt upp med det nya boendet?
Du ska ha det så bra du kan vart du än befinner dig.
Kramar min älskade hjärtevän.
Ha en dag 💝❤️🐶🐶❤️👩‍❤️‍💋‍👩😘😘🍃🌼🍃🌸🍃🌼💙💙💜💜I-M

Svar: Ja, visst är det fantastiskt! Det blev så otroligt bra, mycket bättre än jag vågade hoppas på!
Vi trivs så gott i det nya huset, både mamma, pappa, hundarna och jag! ❤️❤️❤️
Många stora kramar och all kärlek till dig, älskade, finaste Ing-Marie ❤️❤️❤️
Hanna Andersson