hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Konstiga, elaka och dumma saker jag får höra som kroniskt sjuk…! 😳😬

Följande är konstiga, elaka och dumma saker jag har hört, alltså saker som personer sagt direkt till mig, eller fått skrivit till mig: 
 
- Du är egentligen inte sjuk utan du låtsas och lever på/av dina föräldrar för du inte vill/orkar skaffa ett jobb och försörja dig själv 
 
- Det är ju som att du har semester, vad hittar du på för något roligt om dagarna? (Svar på det: NEJ! Jag har inte semester, mycket långt därifrån! Och jag gör ingenting roligt på dagarna. Jag orkar inte ens läsa böcker eller titta på film. Jag ligger i sängen så gott som dygnet runt och försöker överleva. Den andra tiden ligger jag i soffan. Och jag lider svårt, varje dag och varje natt!). 

- Du bara klagar och gnäller, gör något vettigt istället. Ta tag i ditt liv och sluta låtsas! 

- Du är inte sjuk. Du är lat. Det är ditt problem! 

- Du har utmattningssyndrom/utmattningsdepression, inte ME. För det finns ingenting som heter ME, det är bara hittepå! 
 
- Du är inte ensam om att må dåligt. Alla skriver inte varje dag och klagar för det! 

- Anledningen till att du är sjuk är för att du blev mobbad som barn och att du äter så mycket mediciner! 

- Om du la hälften så mycket energi på att jobba och göra något vettigt i ditt liv som du lägger på att klaga varje dag i din blogg hade du jobbat heltid och mer därtill 

Jag kommer avsluta dagens blogginlägg med två bilder på kommentarer jag fått. Kommenterarna är anonyma så jag vet inte vem/vilka det är som skriver. Jag har strukit över IP-adresserna. 
 
Ibland går det veckor/månader mellan gångerna jag får sådana kommentarer och ibland får jag flera varje vecka. Jag försöker att inte bry mig. 
 
 
För säkerhets skull fick jag samma kommentar två dagar på raken, så att jag inte missar det "viktiga" den anonyma läsaren har att säga...! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 SE
skriven :

Åh, så grymma en del människor kan vara! Jag hoppas verkligen du orkar strunta i dem och i stället fokusera på de omtänksamma och medkännande kommentarer du får. Kram <3!

Svar: Ja, det är inte alls roliga kommentarer. Jag försöker att inte ta åt mig.
Jag fokuserar definitivt på, samt är väldigt glad och tacksam, för de fina, underbara kommentarer jag får! De, precis som dina fina kommentarer, betyder mycket för mig!
Stor kram, finaste du <3
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Ja vad ska man säga…?
Jag kommer aldrig att förstå vad det är som driver folk till att vara så inskränkta och elaka.
Alla råkar ut.
Men det här som du får skulle ju anmälas för förtal.
Du blockar väl alla anonyma som inte ens törs stå för sina åsikter.

Vi vet vad det är och gör med oss att leva med så svåra sjukdomar.
Jag hoppas att du inte tar åt dig utan läser och lyssnar på alla andra fina kommentarer som du får.
Jag blev påhoppad av en kvinna en gång för att jag inte var vegetarian.
Jag kunde gott vara sjuk, det var mitt eget fel.
Plus att jag hade givit mina barn cancer för de ätit kött.
Så vi drabbas alla.
Skickar en extra varm kram till dig.’vi vet hur du har det.
Kraamar min älskade fina hjärtevän ❤️🐶❤️🐶❤️👩‍❤️‍💋‍👩😘😘💞💝💙💙💙💜💜💜I-M

Svar: Nej, precis, vad ska man säga?! Det är verkligen inga roliga kommentarer att få. Men jag försöker att inte ta åt mig och att inte lägga någon energi på dem.
Ja, jag blockar såklart alla sådana kommentarer. Men problemet är att jag enbart blockar det IP-nummer de använde när de skrev kommentaren. Så det är bara för dem att låna någons dator/telefon och skriva hemska kommentarer därifrån.
Jag blockar och blockar men det kommer alltid nya kommentarer.
Jaja. Jag försöker, som sagt, att inte ta åt mig och att inte låta det ta så mycket energi.

Men så hemskt av den kvinnan att säga så vidriga saker till dig! Och att ens kommentera dina barn och din omvårdnad av dem! Det var att gå alldeles för långt och att sjunka alldeles för lågt!
Jag hoppas att du inte heller tog åt dig av det hemska hon sa!

Men vissa människor kan visst gå hur långt som helst och sjunka hur lågt som helst.

Jag älskar dig, finaste Ing-Marie ❤️❤️❤️
Stora kramar och all kärlek till dig ❤️❤️❤️
Hanna Andersson

3 sandra ledin
skriven :

Men jösses va elak och oförstående människor kan va. Och att de skriver sådant anonymt…det säger mer om dem. Hade inte en aning om att folk attackera dig på det här viset. Jag hoppas att du vet att de har fel och allt de skriver är bs. Kramar i mängder vännen ❤️❤️❤️

Svar: Tack så mycket för din jättefina kommentar och för att du bryr dig! Jo, jag har tyvärr fått såna här (och ännu värre) kommentarer i flera år. Men det kommer och går lite i perioder.
Därför är jag ännu mer glad och tacksam för läsare och vänner som du, finaste Sandra! TACK så mycket, än en gång, för att du läser, kommenterar och inte minst för att du är min fina vän! Det betyder mycket för mig! ❤️❤️❤️
Stora kramar och kärlek till dig, finaste Sandra ❤️❤️❤️
Hanna Andersson

4 halvnollan.blogg.se
skriven :

Om man nu skulle vara lat så är det ju bara att jobba ihop pengar och gå i pension vid 30 och blogga om det. Människor som kommenterar så här har själva inget liv. /Jan

Svar: Tack så mycket för att du läser och kommenterar så fint och för att du bryr dig. Du har helt rätt i det du skriver!
Kram <3
Hanna Andersson

5 Anonym
skriven :

Men fy vad hemskt! Fullständigt vidrigt av dem anonyma att skriva sånt till dig! Fy vad lågt! Kram kram

Svar: Ja, det är hemskt. Det är det, väldigt lågt. Kram <3
Hanna Andersson

6 Linnea
skriven :

Men det är ju helt förfärligt! Så ledsen jag blir för din skull! Snälla bry dig inte om dem! Ta inte åt dig. Du förtjänar inte det här. Kram Linnea

Svar: Ja, det är inte roligt. Framför allt inte när det blir flera kommentarer. Gång på gång på gång. Jag försöker att inte ta åt mig.
Tack så mycket!
Kram <3
Hanna Andersson

7 Natalia Richardson
skriven :

Jag är ledssen att du behöver. Höra detta av maniska. Som har noll koll.
Ta hand om dig.

Svar: Tack så mycket för din fina kommentar. Och tack så mycket för att du läser och bryr dig. Det betyder mycket för mig. Tack.
Ja, det är inte roligt. Men jag försöker att inte ta åt mig.
Tack så mycket. Du med! Kram <3
Hanna Andersson

8 Anonym
skriven :

❤️❤️❤️

Svar: ❤️❤️❤️
Hanna Andersson