hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Inte längre någon sömn varje natt... 😔🤕

Den där sövande effekt mina plåster hade på mig hela sommaren och i början av hösten är tyvärr helt borta. Jag vet inte varför, men borta är den. Nu är jag tillbaka där jag var tidigare och det känns tungt. Sömn är verkligen det viktigaste jag har. Det är enda tiden då min hjärna får lite vila och återhämtning. Och det är enda sättet, att sova alltså, att få mitt adrenalin att lugna ner sig och inte speeda hjärnan så.

Jag saknar verkligen att sova minst fyra timmar varje natt. Jag får vara glad så länge den sövande effekten varade, och det är jag också. Men det betyder inte att jag inte saknar den och önskar att effekten kvarstod. Men men. Jag har mina starka sömntabletter att ta till då jag inte sovit på två dygn. Jag håller alla tummar och tår (och Trisse sina tassar) att sömnbristen inte ger uttryck i allt för svåra och jobbiga symtom. Hoppas kan man ju alltid göra...!

Japp. Det är ju tyvärr så...! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna. T
skriven :

Jag blir så ledsen när jag läser nu att du inte får din otroligt nödvändiga sömn 😕❤❤ håller alla tummar o och får för att det ska vända!!! Tack själv för att du ha den så grymt bra blogg och för att du svara på kommentarerna 😊❤ blir så glad att läsa att du blir glad över mina kommentarer ❤❤ bli oxå så ledsen att läsa dina 2 inlägg om söndagsångesten ❤❤❤ önskar att det finns något jag kan gör för dig ❤ sen kan jag inte förstår hur andra barn tyckte du såg annotöunda ut!!!??? Du är ju jättesöt och ser inte alls annolunda ut. Barn är och kan vara så elaka 😕😕 massa kramar o kärlek ❤❤❤❤

Svar: Det är väldigt tufft att sova så otroligt lite som jag sover. Det tar väldigt på krafterna. Jag önskar så att jag åtminstone fick några timmar varje natt. Men det är verkligen inte alla dygn jag får ens någon timma. Jag hoppas också att det vänder snart! Så jag får lite sömn igen! Jag behöver ju verkligen det!
Tack så mycket, du är så snäll och rar ❤️❤️❤️ Självklart svarar jag på det fina du (och andra) skriver till mig! ❤️❤️❤️
Tack, jag håller inte med om att jag var så söt, det tycker jag inte att jag är nu heller.
Jo, jag hade (och har) en näsa som är ganska platt, ingen riktig nästipp och sneda näsvingarna. Och en annorlunda överläpp och så ärr på mun och näsan och mellan näsan och munnen. Barn hittar väl alltid saker att reta och mobba någon för om de vill någon illa. Och mig ville de illa och de lyckades såra mig ordentligt och få mig själv att tycka att jag var lika ful som de tyckte.
Dina ord värmer ❤️❤️❤️
Massa kramar och kärlek, fina du 😘😘❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson

2 Heléna
skriven :

Mina stackars älskade vän, jag förstår verkligen inte hur kroppen orkar att vara vaken så länge :( Måste vara hemskt att inte få sova ut ordentligt :( Sedan min ledvärk blev försämrad så behöver jag minst 6,5 och helst 7 timmars sömn per natt för att klara av att komma iväg till jobbet. De dagar jag vaknat flera gånger per natt pga värken blir väldigt påfrestande och vissa dagar har jag helt enkelt varit tvungen att sjukskriva mig.

Så tråkigt att plåstren har förlorat sin effekt :(

Många stora kramar världens bästa finaste Hanna <333


Svar: Jag förstår faktiskt inte heller hur min hjärna och kropp klarar av det! Och jag är så rädd att min stora sömnbrist ska påverka hjärnan så som det gjorde för drygt ett år sedan, då när jag blev inlagd på sjukhus pga att jag fick minnesluckor mm. Så vill jag verkligen inte att det blir igen!
Visst kräver kroppen mer sömn när man har ont. Hoppas innerligt att du får den sömn din kropp kräver! <3
Jag skulle behöva minst 10-12 timmars sömn varje dygn. Och det får jag ju verkligen inte. Mycket långt därifrån t o m.
Det är tufft. Ibland vet jag inte vem som kommer ge upp först. JAG eller min kropp.

Många stora kramar världens finaste, bästa Helena <333
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Nej men fy så jobbigt du har det. Att inte få sova ät ju tortyr. Kram

Svar: Ja, det är tortyr! Verkligen INTE roligt det här :( Kram
Hanna Andersson

4 Linnea
skriven :

Men neej! Din stackare! När du för en gångs skull sov rätt så bra ju! Typiskt! Hoppas du kan få sovande effekt av plåstret igen! Om det går!! Kram starka tjejen!!!

Svar: Ja, jag sov ju i alla fall någorlunda. Men inte längre, tyvärr. :( Det hoppas jag med! Tror inte det, men vem vet?! Kram
Hanna Andersson