hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Open Medicine Foundation, en mycket generös donation och biomarkörer! 💙

För någon/några veckor sedan donerades en miljon dollar anonymt till Open Medicine Foundation! Helt fantastiskt! Jag följer OMF (Open Medicine Foundation) på Facebook och blev verkligen glad när jag såg detta! Tack snälla rara, generösa och förmodligen rika man/kvinna som donerade denna stora summa till förmån för ME-forskningen! TACK. 💙

Hoppas detta inspirerar fler att göra likadant! Och trots att det finns väldigt, väldigt många mångmiljonärer och miljardärer som skulle kunna bidra till ME-forskningen (och annan viktig forskning också såklart) med miljoner dollar och miljoner kronor så behöver man ju inte donera så mycket. Alla bidrag räknas! Många bäckar små.

På grund av den enkla anledningen att Open Medicine Foundation's hemsida och allt de skriver om är på engelska orkar jag inte hålla mig alls särskilt uppdaterad vad de sysslar med just det senaste och om några framsteg görs. Jag fick visserligen MVG i både Engelska A och B på gymnasiet, men min hjärna har blivit väldigt mycket mer trött och ME-sjuk sen dess.

Men jag vet att de arbetar på att, och vad jag förstår, också prioriterar att få fram biomarkörer/biologiska markörer, som är en mätbar indikator av ett biologiskt tillstånd för ME. Enkelt förklarat betyder det att de jobbar aktivt för att kunna bevisa, visa via biomarkörer, att ME finns! Det vet vi ju redan eftersom att det redan finns en hel del forskning som visar detta. Men det behövs tydligare biomarkörer. Det kommer leda till genombrott i forskningen och framställandet och vägen fram till ett eventuellt botemedel/behandling. 

Så Open Medicine Foundation är toppen. Kanon. Deras arbete är extremt viktigt. Jag hittar inget nummer man kan Swisha pengar till. Däremot går det att gå in på hemsidan och klicka på "Donate" och på så vis skänka pengar till deras projekt END ME/CFS.

Jag länkar adressen till deras hemsidan. Gå in och läs om ni vill veta mer och klicka självklart gärna på "Donate" och bidra med pengar om ni har möjlighet. Det går också bra att skänka en krona eller två till RME (Riksförbundet för ME-sjuka) om ni hellre vill det. Och kom ihåg, varje bidrag räknas. Många bäckar små. TACK. 💙

https://www.omf.ngo/

Såhär ser det ut på hemsidan. Härifrån kan man klicka på "Donate" för att bidra till forskningen med valfritt belopp. 💙 

RME's forskningskonto: 

 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Så bra och viktigt inlägg! OMF gör ett ovärderligt arbete och jag hoppas varje dag på genombrottet med en ”enkel” biomarkör. Fantastiskt av den som donerade den stora summan! : ) Tänk om någon rik och generös person även kunde skänka en summa till forskningen här i Sverige... Men precis som du skriver, många bäckar små och varje krona är värdefull!
Varma kramar fina Hanna💙💙💙

Svar: Tack Katarina <3 Japp, de gör ett otroligt viktigt arbete. Helt fantastiskt! Ja, tänk det!
Många bäckar små är alltid bra <3
Varma kramar tillbaka fina du <333
Hanna Andersson