hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det SYNS att jag är osynligt sjuk! 🤕

Något som slog mig, lite chockartat, för några dagar sedan när jag såg mig själv i spegeln är att jag ser SJUK ut. Riktigt sjuk, dålig. Det SYNS på mig att jag är sjuk. Det syns på utsidan att jag inte är frisk. Det syns inte alls HUR sjuk jag är. Men att det syns att jag är sjuk överhuvudtaget är otroligt!

Eftersom att samtliga mina sjukdomar är "osynliga", alltså att de inte syns på utsidan, har jag fått kämpa väldigt hårt, otroligt många gånger att bli trodd. För enligt många finns inte det som inte syns. Det är så många med ME, fibromyalgi och andra "osynliga" sjukdomar som vittnar om detsamma. Enligt omvärlden är det så. Det som inte syns finns inte heller.

Därför var det nästan lite chockartat när jag såg på mig själv att jag faktiskt SER sjuk ut. Visst har det synts flera grejer redan, som att mina fötter är helt blå/röd/lila och att jag skakar och att mina leder går att böja hur som helst och sånt. Men nu såg jag på mig själv i spegeln och slogs över det faktum att jag faktiskt SER sjuk ut. Jag är blek i hyn, mörk under ögonen och ser allmänt hängig och klen ut. Sjuk helt enkelt.

Inte så sjuk så att någon skulle bli direkt orolig för mig. Men ändå. Det syns lite mer nu faktiskt och det är en konstig känsla. Konstigt på det sättet att jag har vetskapen om hur sjuk jag är men att det inte syns alls särskilt mycket på mig. Det är ganska konstigt egentligen! Men så är jag sjuk i så kallade "osynliga sjukdomar" också. Det märks och det syns. Eller rättare sagt, det syns inte. Hur sjuk jag är på riktigt...

Den här bilden är tagen på Trisse och mig för drygt tre år sedan. Förutom att jag sitter i rullstol ser jag tämligen frisk ut. Det går inte att se mig att jag har ett tiotal kroniska och svåra sjukdomar. Det går inte att ana hur sjuk, svag och dålig jag är genom att titta på mig. Är det inte konstigt?! Och också väldigt, väldigt jobbigt då hela samhället är helt inställda på följande: det som inte syns finns inte. Att de allra flesta har den föreställningen och på riktigt tror att det är så gör livet väldigt tufft för en person med "osynliga sjukdomar" som såklart redan har ett tufft liv på grund av sjukdomarna. Som är osynliga men verkliga och riktiga, i allra högsta grad! 😢💙

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

😢💖💖💖

Svar: 😢❤️❤️❤️
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Förstår precis vad du menar och känner igen! Omgivningen har verkligen svårt att förstå sjukdomar som kanske inte alltid syns på utsidan (trots att vi själva ser det) så väldigt viktigt det du tar upp. Ibland så har jag under mina sjukdomsår önskat att jag skulle haft en mer på ytan synbar sjukdom, helt galet att man ska behöva känna så. Tyvärr så har jag också under mina år som sjuk insett att alla människor som inte själva drabbats (el någon närstående till dem) av sjukdom har svårt att förstå våra liv, de verkar ta för givet att alla ska ha bra hälsa, så ser det ju tyvärr inte ut i det som kallas livet...
Många kramar till dig fina vän <333

Svar: Jag visste att du skulle känna igen dig helt i detta. Du brukar göra det, tyvärr! :( Nej, omgivning förstår det inte alls. Inte på långa vägar!
Det är galet att man ska behöva önska det, jag önskar oxå det och har gjort sedan jag blev sjuk så det är måånga år!

Det är tyvärr så att de som inte själv är lika svårt sjuka förstår inte. Jag möter ofta personer som har ME fast lättare former som säger sig förstå just eftersom
att de oxå är ME-sjuka. Men de kan omöjligt förstå. För att förstå hur det är att vara SVÅRT ME-sjuk måste man vara det själv. Det bara är så!

Tycker så många tar god hälsa för givet! Men hos hälsa är ingen rättighet eller en självklarhet. Det är en lyx och ett privilegium.

Många kramar till dig, finaste du <333
Hanna Andersson

3 Anna. T
skriven :

Som sagt vet fortfarande inte vad jag ska säga eller göra men jag blir så glad av att läsa att mina kommentarer gör dig glad och känns stödjande 😊😍💙❤ som sagt läser dina gamla blogginlägg och igår så läste jag det du skrev 16 maj om att sänka ett bidrag till ME så idag har jag swishat 12kr i ditt namn och bloggens namn 😊💙❤ det är det minsta jag kan göra. Håller tummarna för att forskningen går framåt i rekordfart!! Jag hejjar på dig och ska göra mitt yttersta för att finnas här som ett stöd för dig 💙 tack för att du upplyser oss okunniga om sina vidriga sjukdomar. Tack vare dig så har jag blivit mycket mer påläst speciellt om ME och satt senast idag o prata om den med några kompisar. Kunskap är makt! vad tyckte din familj filmen? Sen en fråga, är det okej om man ställer frågor till dig om gamla blogginlägg (Som jag inte hittar svar på)? Massa kramar och kärlek ❤💙❤💙❤💙

Svar: Åh tack så hemskt mycket, fina du för att du swishade! Var det inte 12 maj tro? Det är i alla fall den internationella ME-dagen. Men strunt samma. Tack så mycket! ❤️
Vi hoppas, hoppas att forskningen ska gå framåt! Det måste den göra! ME-sjuka dör i väntan på hjälp. Jag vill inte bli en av dem som oxå dör.
Tack, du är så gullig som skriver och som skickar kramar och kärlek till mig ❤️❤️❤️

Jag lägger den lilla, lilla energi jag har på att skriva och försöka uppmärksamma och kasta ljus på mina svåra sjukdomar. Därför blir jag så glad varje gång någon vill dela vidare det jag skriver så ännu fler kan läsa och ta del av informationen.
Mitt mål är att ALLA ska veta vad ME, fibromyalgi och EDS är! ALLA!

Ja! Kunskap är makt!
Åh så häftigt att du pratade med dina kompisar om ME tack vare mig! Det känns stort! Tipsa gärna om bloggen så fler kan läsa och bli pålästa! 💙💙

De tyckte filmen var bra! En stunds underhållning! Rolig och med många bra skådisar!

Ja, det går jättebra! Fråga på du ❤️❤️
Massa kramar och kärlek tillbaks ❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson

4 Linnea
skriven :

Jag kan verkligen förstå att det syns på dig att du är sjuk, så otroligt dålig som är.
Men du är fin som du är ändå.
Och vilket vacker långt hår du hade där! Synd att du klippte av det!
Kram!!!

Svar: Ja, det har börjat synas mer och mer, tyvärr. Tack, snälla rara du! Jag känner mig som alltid allt annat än fin, men tack! <3

Visst var det långt och vackert! Så tråkigt att jag inte kunde ha det kvar. Jag saknar det. Det var så himla fint!
Kram
Hanna Andersson