hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Så dog värmedynan också... 😓

Det är inte många veckor sedan pappa köpte en ny värmedyna till mig då den gamla gick sönder. Det är kanske fem-sex veckor sedan, max. I natt slutade den fungera. Den bara la av, dog. Vägrade starta. Kontakten har glipat lite så jag testade att dra ur och sätta i den, men nej. Den var död. Så i natt har frossan inte varit nådig. Trots nattlinne, täcke och filt har jag legat och skakat (ännu mer än vanligt) för jag har frusit så mycket. Jag höjde värmen på mitt element ögonlocket efter jag dödförklarade värmedynan, men med -13 grader ute hjälpte det inte så mycket.

Vilken skitkvalitet det var på den här dynan! Den är ju inte gammal. Visst använder jag den mycket, nästan konstant både natt och dag, men den gamla höll i flera år. Surt. Pappa får försöka få liv i den i eftermiddag eller ikväll efter träningen. Går inte det får han åka och köpa en ny, för jag antar att garantin gått ut när den är såpass "gammal"? Vet inte. Surt är det i alla fall. Saker och ting (teknik, bilar, elprylar mm) ska bara fungera. Utan krångel. Punkt slut...

Bild på Trisse när han var på stan för några dagar sedan. Tur att jag har honom, min lille kamin, som värmer mina fötter och övriga mig så bra. Men jag behöver en värmedyna också. Hela jag är blå och lila. Värst är det med händer och fötter som alltid är iskalla. Den här hemska frossa jag har går inte bort oavsett hur många lager och hur mycket värme jag än omger mig av. Men den lindras lite åtminstone. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

Det måste ju gå att reklamera den, så kort ska de inte hålla. Kram

Svar: Ja, jag tycker faktiskt det. Pappa försökte återuppleva den men det gick inte. Så han får åka tillbaka till affären och hoppas att de inte krånglar och ger honom en ny! Kram
Hanna Andersson

2 Linda
skriven :

Hej Hanna!
Har läst ”ifatt” din blogg från början, har sett det du skrivit i Fibromyalginytt och blev intresserad, det har tagit några timmar 😉 men sedan en vecka är jag ifatt 😊
Ville ge dig ett tips nu när jag läste att din värmedyna gått sönder igen. Jag har själv en stor i min säng stl 80x150cm helt underbart, bifogar bild med information.
Har själv EDS, fibromyalgi och utmattningssyndrom och är mamma till en 7årig son. Vet din längtan efter barn, behöver ju inte säga det du vet ju hur det är men *puh* det är inte lätt i vanliga fall men är sju resor värre när man har en dålig dag. Jag passar på att sova när han är i skolan 😴 sen får man bita i det sura äpplet och kämpa tills han sover 🙂
En del kan ju undra hur man kan skaffa barn när man är sjuk, dock blev jag riktigt dålig pga mycket stress och oro när jag var gravid och under hans småbarnsår, han har särskilda behov och vi kämpar varje dag.
Kramar till Dig
Linda

Svar: Hej Linda! Oj, har du läst allting i bloggen? Jösses, det är ju som en hel bok! Tack för att du gjorde det.
Ja, jag är återkommande krönikör i FibromyalgiNytt och kommer fortsätta vara det även 2018. Och så bloggar jag här varje dag!

Tack så mycket för tipset och länken, tack! <3
Så tråkigt att läsa att du också har EDS och fibro. Hoppas du inte är lika hårt drabbad av det som jag. Utmattningssyndrom låter inte heller roligt, men skönt ändå att man kan bli bättre , t o m frisk, från det, till skillnad från det andra.
Ja, jag har verkligen en längtan efter barn! Är bara 23, men har alltid haft det. Det är min högsta önskan, förutom att bli frisk. Jag har alltid drömt om att få barn!

Skönt att du kan få sömn medan han är i skolan. Det låter kämpigt att vara mamma samtidigt som du är sjuk och kämpar mot det, men så härligt att ni har varandra, du och din son. Nej, jag förstår absolut att du skaffade barn trots att du är sjuk. Klarar man bara av det är det väl kanon! Jag är säker på att det inte finns något härligare än att vara mamma.
Åh, då förstår jag att ni har det extra kämpigt. Men jag är säker på att du är en väldigt fin mamma. Ni har båda två saker att kämpa mot. Kanske betyder det att ni då också har en särskild förståelse för varandra, ett särskilt band?
Många kramar <3
/Hanna
Hanna Andersson

3 Linda
skriven :

Lyckades inte bifoga bild till dig provar länken istället
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_beurer-ts-23-värmefilt-1070323.html?rbtc=%7C%7C%7C%7Cp%7C%7C&gclid=EAIaIQobChMIkaCtxO-R2QIVEtwZCh1qYwslEAQYAyABEgLvT_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPOt2sXvkdkCFQuAGQod5kkEYA

Svar: Tack!
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Skrev till dig om stor värmedyna kom på att du inte kunde svara, inget tvång. Men e-posten kom här

Svar: Tack för dina kommentarer och mejladressen! Min mejladress är [email protected] om du vill skriva ngt mer/annat där!
Kram
Hanna Andersson