hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Sänk skatten för alla sjuk- och ålderspensionärer! Och gör det NU!

Vet ni en sak som jag tycker är helt otroligt sjuk och extremt orättvist?! Det är att vi sjukskriva och pensionärer, både sjukpensionärer OCH ålderspensionärer betalar högre i skatt än löntagare, de som arbetar. Inte lite högre, utan flera procent högre. Och eftersom att försäkringskassan, och vilka fler myndigheter och instanser det nu är som sköter det där med skatt, alltid drar för lite skatt- TROTS att vi betalar mer i slutändan- får vi sjukskrivna, sjukpensionärer och ålderspensionärer så gott som alltid restskatt. Ja, men så otroligt bra när ekonomin knappt går ihop som det är för hundratusentals personer i vårt avlånga land.

Att sjuka och gamla får så otroligt låg, och ofta ingen alls, ersättning är skamligt. Ingen vill bli sjuk. Ingen kan rå för att just han/hon drabbats av en långvarig/kronisk sjukdom och ingen har som framtidsplan att leva på sjukpenning. Det går dessutom knappt, så låg som den är, om man inte bor i en liten håla där hyrorna ännu inte blivit skyhöga eller om man faktiskt vill leva och inte bara överleva på nudlar. Skamligt, är vad det är.

Det är så bedrövligt att personer, svenska medborgare som har slitigt och jobbat flitigt och hängivet i många årtionden och tänker sig att få njuta lite, koppla av och bara leva gott på ålderns höst. Ta vara på de sista åren knappt kan göra det. Men nähä, det gick visst inte för pensionen är så chockartat låg att den knappt går att leva på. Och tänderna går sönder, glasögonen ska bytas ut, hyran betalas och barnbarnen fyller ju år. Och så kanske, möjligtvis, om det ändå var möjligt, hade det inte varit fel att åka ut på lite resor. Se sig om, unna sig det de sista åren. Leva. Men nej, det går inte så bra.

Här ser ni en 22-årig svårt multisjuk tjej som är sjukpensionär och som inte jobbat i hela sitt liv, mer än någon enstaka vecka på ett sommarlov eller två. Jag har den lägsta graden av ersättning, den är skamligt låg och skulle aldrig gå att leva på då hyrorna i min kommun (och närliggande kommuner) är mer än vad jag får in totalt sett. Något lån får jag inte med den pyttelilla inkomst jag har och de usla framtidsutsikter (ekomiska) jag har. Dessutom betalar jag procentuellt MER i skatt än både mamma och pappa som båda två har chefsposter och tjänar mer än jag troligtvis någonsin kommer göra. Jag betalar för övrigt mer skatt än Lina med, men hon arbetar enbart deltid, så det är inte riktigt rättvist att ta med henne i jämförelser kring inkomster och ekonomi. 

Det lever så många pensionärer, sjuk- och ålders, under vad som räknas vara fattiggränsen enligt EU. I Sverige. I detta fantastiska land. 2017. Man rår inte för att man blir sjuk, det blir vi alla förr eller senare på ett eller annat sätt, ingen går säker och ingen går fri. Man rår inte heller för att man blir gammal och slutar arbeta. Det gör vi alla, också det förr eller senare. Ska man bli fattig för det? Tvingas betala MER skatt än de som arbetar och är (förhoppningsvis) friska? Ska man behöva ta lån, sälja huset, flytta hem till sina föräldrar, tvingas ta ett extrajobb trots att man är sjuk och inte orkar, bara för att kunna betala hyran och bo kvar? Ha råd att försörja sig och sina barn och köpa mat? Unna sig en lite utflykt/resa och födelsedagspresenter och julklappar till barnbarnen?

Nej, något är mycket, mycket fel. Det är väldigt många saker som inte står rätt till och som är helt galna, helt sjuka och fruktansvärt orättvisa. En sak, som borde göras, bara till att börja med, vore att sänka skatten för att pensionärer, sjuk- och ålderspensionärer. Inte bara så vi betalar lika mycket i skatt som de som arbetar. Utan till och med mindre. Och så är det med det. Punkt slut. Slutdiskuterat.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

När vi deklarerade i våras räknade jag ut att jag betalade 3% mer i skatt än maken som tjänar nästan 3 gånger så mycket som mig :-o kram

Svar: Japp, exakt vad vi kommit fram till. Flera procent. Alltså det är så sjukt! Kram
Hanna Andersson

2 Grethe Hagen
skriven :

Ååååååh du har SÅ RETT elskede Hanna 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Det ER FEIL, HELT FEIL, at skatten er så höy for oss sjukskrivne, pensjonister osv!!! Det borde jo finnes en grense for skatt når man har en liten sjukpenning osv.. I Norge er det faktiskt sånn at man betaler mindre skatt på sjukpenning eller pension... det borde väre sånn her oxo!💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Så fint bilde av deg vakkre Hanna 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 En varm o god klemz i höstväret 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

Svar: Ja, visst har jag det, älskade Grethe! <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 Visst är det fel! Så otroligt, otroligt fel och orättvist.
Ja, det borde verkligen finnas gränser! Är det så?! Jag borde alltså flytta till Norge?! ME-sjukvården är mycket, mycket bättre där och den vanliga sjukvården mycket mer anpassad för ME-sjuka så jag skulle nog trivas i Norge! Vår regering borde verkligen ta efter våra norska och mycket klokare vänner!
Tack, vad gullig du är, älskade Grethe <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Massa varma goa kramar och massa kärlek till dig fina vän <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson

3 Netti Starby
skriven :

Jag tycker också att det är orättvist och bra att du lyfter det här! Kramis

Svar: Det är helt galet orättvist. Tack! Och tack för att du läser <3 Kram
Hanna Andersson

4 Lars Gustafsson
skriven :

Håller med dig. Lars 67 år

Svar: Förstår att du gör det!
Hanna Andersson

5 Bella
skriven :

Hade ingen aning om att skatten var högre för er! Det är skamligt, faktiskt.
Man kan dock leva i annat än en håla på den ekonomin, jag själv bor ju i ett himla fint område faktiskt och min ekonomi är typ densamma på eran. Dock är det väldigt snålt, och jag har ju inte direkt råd att shoppa så som alla andra gör.

Svar: Jo, så är det tyvärr. Flera procent högre till och med. Helt åt skogen är vad det är... Jag förstår det, men jag antar att du fått lägenhet från soc (?), ska man köpa en och behöver ta lån och så en hög hyra och mat, mediciner osv osv för det.
Vi som bor här nära Göteborg har helt sjukt höga hyror.
Hanna Andersson

6 ME alltidvila
skriven :

Ja det är inte klokt hur det är. Detta visste jag inte ens om innan jag blev så sjuk att jag inte kunde arbeta längre. De som bestämmer detta behöver själva inte oroa sig för pengar alls heller utan de har så de klarar sig ändå. Kramar <333

Svar: Nej, det är verkligen inte klokt! Nej, jag hade ingen aning heller, men fick snabbt reda på det så fort jag blev sjukskriven, efter studenten. Exakt, de stora politikerna som har en månadshög långt högre än hela min årsinkomst...!
Kramar <333
Hanna Andersson

7 Ing-Marie%2525252520Nordstr%25252525F6m
skriven :

Där satt den!!! Och konstigt nog skrivs det om att pensionärerna ska få det bättre. Sjukpensionärer nämns aldrig. Låter horribelt det du skriver om er situation. Jag hann jobba 2 år. Fick en summa för arbetsskada. Det var 1993 . Min pension har stått still sedan dess. En gång fick jag en höjning på 1kr!! Sen sänktes det igen. Den största höjningen var 15kr. Men alla medeciner höjs. De säger att vi har ju högkostnadskort. Men allt gäller inte. Och ibland om man inte tar ut så ofta kan man få frikort två veckor. Läkarbesök höjs,sjukresor,färdtjänst kostar. Många har inte råd att hämta ut sina medeciner och blir sjukare. Till slut får de läggas in. Och vad kostar den vården för samhället. Vi betalar 100kr per dygn att ligga inne. Det är mycket när man inte har de pengarna.
Sen kan vi jämföra politikernas löner ersättningar avgångsvederlag. Och om de gjort något brottsligt får de många tusen i månaden plus en stor summa till som jag inte kommer ihåg vad den kallas. Mona Sahlin fick en rejäl summa trots hon förfalskat papper och fick sluta sitt jobb. Tänk vad alla dessa pengar skulle göra nytta för gamla, sjuka, skola mm.
Kom in på lite annat än det du skrev om Hanna. Men det gjorde du så bra själv. Det här är något jag retar mig på så jag går i bitar när jag tänker på det.
Tack älskade fina Hanna för att du fortsätter strida för oss. Varmaste kramar min vän.❤️❤️❤️❤️❤️😘😘😘😘😘😘😘💙💙💙💙💙💙💙

Svar: Tack, Ing-Marie! <3 Precis, pensionärer diskuteras ofta men sjukpensionärer och sjukskrivnas situation tas inte upp lika ofta. Orättvist som bara den!Jag hann aldrig jobba mer än några få veckor, därför har jag den lägsta ersättning man kan få. Och den är låg. På tre (snart) fyra år med "sjukpension" (som det kallades förr) har jag fått en förhöjning på 100 kr. Inte mycket. Och som du skriver blir ju allt annat dyrare.
Ja, det är dyrt att ligga inne också. Ambulansfärden plus inläggning i åtta dygn (där i juni) kostade 700 kr, det är faktiskt inte alla som har de pengarna att betala för att man är sjuk och blivit tvungen att läggas in.
Det är också helt och håller galet. En högt uppsatt politikers månadslön är ofta högre än hela min årsinkomst...
Det är något jag retar mig på också. För att det är så orättvist. Vissa är människor verkar vara värda mer än andra. Sjuka och gamla är inte värda mycket alls...

Tack själv, finaste Ing-Marie för att du stöttar mig och läser! Många kramar fina vän <3 <3 <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson

8 Ann-Catrin%20Bergstr%F6m
skriven :

Hej! Jo jag håller med dig gällande att man inte ska behöva betala hög skatt , när man är sjuk, som ung eller gammal, dom som skall betala mer skatt är väl dom som orkar jobba och är friska, och har ett stadig arbete. Hade du ME och EDS...vilka är symtomen på eds? Jo jag håller med att sänk skatten för ungdomar och pensionärer.. Krya på Dig!

Svar: Det är väldigt orättvist att skatten är flera procent högre för sjukskrivna och sjukpensionärer. Ja, jag har bland annat ME (mycket svår sådan) och EDS. Symtom på EDS är svårt att svara kort på eftersom att symtomen är så många. Men överrörliga leder, led- och muskelvärk, yrsel, förändringar av blodkärl på olika vis, lättblödande tandkött, töjbar hud osv osv.
Tack!
Hanna Andersson