hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

De älskade djuren tolereras av mitt "smarta" immunförsvar! 🐶🐴

Igår morse (eller natten till igår, om sanningen ska fram) skrev jag ju om att mitt immunförsvar överreagerar mot olika saker och ting och att den (över)reaktionen leder till hemsk klåda. Mitt immunförsvar fungerar inte alls som det ska. Det är så svagt att kroppen inte ens kan ta hand om ett mycket enkelt litet sår, utan att det blir infektioner av det. Immunförsvaret klarar inte heller av ett till en början enkelt hudproblem, utan det utvecklas till en hudsjukdom som varar i sex månader, trots behandling efter behandling. Mitt immunförsvar är alltså väldigt, väldigt svagt.

MEN inte riktigt hela tiden. För ibland är immunförsvaret överaktivt, antagligen för att det är så svagt, och bestämmer sig för att "gå till anfall" både mot sig själv, den egna kroppen, och mot helt ofarliga ämnen som plötsligt ses som ett hot. Olika födoämnen, material som kommer i kontakt med huden osv, som jag förklarade lite kort igår imorse.

Något som mitt immunförsvar däremot inte har (över)reagerat mot ännu är hundarna. Eller djur överhuvudtaget. Och tur är väl det! Hundarna, visserligen mina egna som inte fäller, kan spendera dygn efter dygn i sängen, de kan slicka på min hud och jag kan pussa och klappa på deras päls utan att reagera det allra minsta. Varken allergiskt (som med täppt näsa, röda ögon, nysningar mm) eller överreaktion med hemsk klåda, så som jag reagerar på det mesta annat. Likadant med hästarna i stallet. Där är dammigt och skitigt, rått och mycket päls (hästhår) och hö och annat många reagerar på och är allergiska mot. Men inte då, det klarar jag finfint! Som väl är!

Kanske är mitt dumma, uppochnervända och icke fungerande kaosartade immunförsvar ändå lite smart? Kanske har mitt immunförsvar känslor eftersom att det väljer att inte reagera på djur, de varelser jag älskar överallt annat och brinner och lever för, samtidigt som jag reagerar på bröd, potatis, kött och typ allt annat varannan gång jag äter det. Kanske förstår mitt immunförsvar att jag älskar hästarna och hundarna liiite mer än jag älskar potatis och då väljer, skonar mig, vilken av dessa jag ska reagera på och få helvetes klåda av?!

Visst är det fantastiskt att mina älskade pojkar Trisse och Baltazar (och bonusvovvarna och de andra hästarna) tolereras när så gott som ingen/inget annat går fri! 🐶❤️🐴💙

Nu tror jag ju då självklart INTE att mitt immunförsvar fått hjärnceller, det är det alldeles för knepigt för att ha, men ni kanske kan förstå hur jag menar och tänker. För visst är det så bra, så otroligt skönt och turligt att jag reagerar på allt och alla, men inte på just djuren som finns i mitt liv och som jag älskar. Hur jag reagerar på till exempel katter vet jag inte. Och det bryr jag mig inte om då jag är rädd för katter och inte har planer på att någonsin klappa en eller ha en i knät. Inte heller ha en i min närhet, eller Gud förbjude (han jag inte tror på), i mitt hus och i min säng...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Det är så fantastiskt att ditt immunförsvar tolererar både vovvar och hästar, låter ju som om det finns en hel del hjärnceller även i det ; ) Kramar fina Hanna <333

Svar: Det är fantastiskt! Visst känns det som att mitt immunförsvar ändå besitter ett fåtal hjärnceller med denna vetskap! ;) Kramar fina Katarina <3
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Det är ju en väldans tur att immunförsvaret inte går igång på dina älskade djur ❤ kram

Svar: Verkligen tur! Hur det skulle gå annars vill jag inte ens fundera på. Så de är väldigt skönt att jag inte behöver det! <3 Kram
Hanna Andersson

3 Netti Starby
skriven :

Så himla skönt att du inte blir påverkad av djuren med någon allergi! <3 Kramis

Svar: Verkligen skönt! Bara Lina som är allergisk mot katter, men vad gör det?! ;) Kram
Hanna Andersson

4 Martina
skriven :

Mitt immunförsvar verkar fungera så att jag måste utsättas väldigt intensivt för saker för att klara av dem. Jag tål ingen mat alls bra, men har märkt att (tvärtemot vad folk säger som snackar om rotationsdieter, äta små mängder av många olika saker etc) jag tål saker bättre ju mer regelbundet jag äter dem. Optimalt för mig är att äta precis samma sak hela tiden. Jag har lyckats börja "tåla" (dvs reagera men inte så extremt) några fler saker genom att käka dem hela tiden, typ vissa frukter. Men äter jag sen nåt som jag inte ätit på länge (alltså på flera dagar :D Eller längre), så reagerar jag jättekraftigt. Det räcker med att det är nåt minimalt av nån ört eller krydda, eller nån grönsaksbit som jag ej ätit på ett tag. Känns som att immunförsvaret har jävligt dåligt minne ;)

Tänkte att det kanske är samma sak med dig och hundarna, att du utsätts så intensivt för dem hela tiden att ditt immunförsvar liksom hinner komma ihåg att tåla dem? En teori bara :) Kram

Svar: Hej Martina! Tack för din kommentar, det var intressant att läsa! Jag kan köpa din teori angående hundarna, det är mycket möjligt att det är så det fungerar gällande dem. Men angående maten känns det mer osäkert.
Jag är en riktig periodare när det kommer till mat så jag äter samma sak hela tiden i en period på några månader och sedan byter jag och håller mig till det nya lika länge innan jag byter. Men det hjälper inte. Jag får sån hemsk klåda ändå.

Men som sagt, tack för din kommentar. Skönt att det fungerar att äta på detta vis för dig. Det är så jobbigt att få reaktioner på minsta lilla man äter. Väldigt jobbigt.
Kram
Hanna Andersson