hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Nya krafttag för att bli av med munsvampen! 👅🍄

NÀr jag gick med mina svÄra och extrakt kliande utslag pÄ ryggen och vi (inklusive flera lÀkare) trodde det var en allergisk reaktion fick jag mÀngder med stark kortison. BÄde i tablettform (Betapred) och som salvor, men eftersom det inte var en allergisk reaktion det var jag hade hjÀlpte inte heller all kortison ett dugg. Det enda kortisonen gjorde var att förvÀrra inflammationen i hÄrsÀckarna (som var det verkliga problemet) samt ge mig munsvamp. Inte sÄ lite munsvamp heller!

HÀr Àr den, min Àckliga tunga. Jag ber om ursÀkt om nÄgon precis spydde pÄ sin dator/telefon av denna hemska syn. Svampen var lite bÀttre nÄgon vecka av behandlingen men nu Àr det lika illa igen sedan ungefÀr tvÄ veckor tillbaka. Det Àr lika Àckligt som det ser ut att ha det sÄ hÀr, om inte vÀrre. DÄ Àr ÀndÄ munsvamp typ mitt minsta problem nÀr det gÀller min kropp och min hÀlsa... 

SÄ dÄ nÀr jag fick rÀtt diagnos vad det var utslagen var (ett svÄrt fall av hÄrsÀcksinflammation) och behandling för det gick utslagen ner. De Àr faktiskt nÀstan borta, i alla fall pÄ översta delen av ryggen. PÄ lÀndryggen och i ansiktet Àr det dock fortfarande kvar lite, men jag (mamma) smörjer vidare och hoppas att det ger sig helt och hÄller snart. Men sÄ var det dÄ detta med munsvampen. NÀr det upptÀcktes efter fyra kurer Betapred och massa kortisonsalva var svampen ganska utspridd i munnen och dessutom ganska "satt". AlltsÄ att den fÄtt utrymme och chans att gro sig lite stark, eller hur jag nu ska förklara det. Det Àr inte trevligt att ha munsvamp, det Àr ett som Àr sÀkert. Tungan Àr strÀv och smakar pyton, varje morgon smakar det sÄ hemskt illa sÄ jag kÀnner för att spy. Och detta fick jag för att tvÄ inkompetenta lÀkare inte reagerade pÄ att jag inte blev hjÀlpt utav den behandling de gav mig utan de fortsatte skriva ut kortison nÀr de sÄklart skulle stannat upp och utrett mig mer. GÄtt en annan vÀg, men nej. Det gjorde de inte och jag fick hela munnen full av svamp...

SjĂ€lvklart fick jag behandling Ă€ven för munsvampen, men inte förrĂ€n mamma (som Ă€r sjuksköterska) tittade i min mun och konstaterade att jag har svamp. Det kunde lĂ€karna tydligen inte rĂ€kna ut sjĂ€lva att jag skulle fĂ„...! Jag fick ett medel mot svampen utskrivet som jag skulle skölja munnen med och sedan svĂ€lja ner (för att ta död pĂ„ eventuell svamp som spridit sig ner i matstrupen) fyra gĂ„nger om dagen. Det var fruktansvĂ€rt Ă€ckligt och magen rasade totalt, alltsĂ„ Ă€nnu vĂ€rre Ă€n vanligt. Efter tvĂ„ veckors flitigt anvĂ€ndande av svampmedlet var munsvampen bĂ€ttre, men inte helt borta. Magen dĂ€remot var helt uppochner. Det Ă€r VÄLDIGT anstrĂ€ngande för mig att ha en rasad mage dĂ„ det tar vĂ€ldigt mycket energi att halta fram och tillbaka till toan alldeles för ofta. SĂ„ jag slutade med svampmedlet och hoppandes att det sista av svampen skulle försvinna av sig sjĂ€lv.

Det gjorde det förstÄs inte... Efter tvÄ veckors uppehÄll frÄn svampmedlet Àr nu magen "normalt" kaos igen och svampen Àr tillbaka nÀstan lika mycket som innan behandlingen pÄbörjades. Suck...! Varför kan ingenting vara enkelt?! NÀr vi ÀndÄ var pÄ vÄrdcentralen i mÄndags passade mamma och jag pÄ att frÄga min lÀkare (som inte var en av de inkompetenta lÀkarna som gav mig svamp) om det inte finns en tablett att ta mot svamp. För att undvika att magen blir helt rasad men ÀndÄ bli av med den förbannade och Àckliga svampen.

Jo, det finns en tablett, sa min lÀkare. Men den skrivs vÀldigt sÀllan ut mot svamp nu för tiden dÄ man sett att den kan ha en vÀldigt hemskt biverkning som pÄverkar blodet. Den biverkan Àr visserligen vÀldigt, vÀldigt ovanlig, men den förekommer och den vill man helst undvika. Biverkan av denna tablett kan nÀmligen vara leukemi. AlltsÄ att blodet Àndras pÄ nÄgot vÀster sÄ man utvecklar blodcancer. DÄ förstÄr jag mycket vÀl att man inte skriver ut den tabletten mer Àn i sÀllsynta fall mot svamp. Man har sett att personer med ME har en liten ökad risk att fÄ cancer sÄ det vore vÀldigt dumt av mig att Àta den medicinen. Jag har sjukdomar sÄ det rÀcker och blir över. Jag behöver INTE cancer ocksÄ.

SÄ det Àr helt enkelt bara att ge sig pÄ detta illasmakande svampmedel igen. Jag ska dÀremot strunta i att svÀlja det nu sÄ att magen kan hÄlla sig frÄn att rasa sÄ totalt. Min lÀkare tipsade mig om att jag kan skölja munnen med Vichyvatten och sedan svÀlja ner det nÀr det slutat bubbla. Det kan tydligen vÀrka mot svamp. Jag har aldrig tidigare smakat Vichyvatten förrÀn alldeles nyligen och jag kan sÀga att det inte direkt föll mig i smaken. Men nu gÀller det att ta nya krafttag för att bli av med den hÀr jÀkla munsvampen!

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Usch vad jobbigt du har det med svampen och botemedlen. Synd att den dÀr tabletten framkallar cancer och jag förstÄr att du inte riskerar att ta den. Hoppas att det vÀnder snart! <3 Kramis

Svar: Ja, det Àr inte sÄ roligt. Nej, jag kÀnner att det vore vÀldigt dumt av mig att ta medicinen och riskera leukemi! Ingen rolig biverkan Àven om den Àr vÀldigt ovanlig. Tack sÄ mycket! Kram <3
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Vidrigt detta med svamp i munnen! Jag fick det efter att jag tvingats dra ut en visdomstand och fick nÄgot medel som jag tror hette Mycostatin. Det var jobbigt och tog tid att bli av med. Jag tror (och min tandlÀkare ocksÄ) att vi lÀtt kan fÄ problem i munhÄlan (som om inte allt annat elÀnde vi har vore
nog ; ) Det Àr tyvÀrr bara att inse att vÄra ME-kroppar Àr kÀnsliga mot det mesta sÄ vi drabbas ju dessvÀrre av sÄ mycket konstigt : ( Nu hÄller jag tummarna för att din svamp ska gÄ över sÄ fort som möjligt sÄ du ocksÄ slipper den Àckliga medicinen. Kram <3

Svar: Det Àr verkligen vidrigt! Det medlet jag tar Àr en mer "modern" variant av Mycostatin om jag förstÄtt det hela rÀtt. Det Àr svÄrt att bli av med, man mÄste vara envis och behandla fyra gÄnger om dagen i sex veckor. Det lÀr min mage aldrig klara sig levande ur! Tror ocksÄ vi har lÀttare att drabbas av sÄnt hÀr. Jag vet att jag har det i alla fall dÄ mitt immunförsvar och allmÀntillstÄnd Àr sÀmre Àn hos en frisk. Min kropp orkar inte stÄ emot nÄgonting utan drar pÄ sig all möjlig skit som den sedan inte klarar av att bli av med för egna krafter. Tack sÄ mycket! Vi fÄr hoppas pÄ det! Kram <3
Hanna Andersson

3 Bella
skriven :

Men alltsÄ.. SUCK för alla dessa inkompetenta lÀkare och doktorer som inte kan ett skit. Jag hade en lÀkare som pÄ fullaste allvar mÄste ha införskaffat sin legitimering pÄ Lidl. Det var nÀr jag hade min Àtstörning, han visste knappt vad det var för nÄgot och det absolut första han gjorde var att skriva ihop en tabell pÄ vilket BMI jag hade pÄ olika vikter. Precis vad man behöver se nÀr man Àr som djupast ner i skiten liksom.. skrattretande.

Svar: HÄller med dig. Suck...! Ja, det har jag ocksÄ trÀffat sÄna lÀkare som man pÄ riktigt undrar om de verkligen lÀst minst 5 Är pÄ lÀkarlinjen eller om de köpt sin legitimation pÄ nÀtet. Det Àr Ànnu vÀrre mÄste jag tycka att sÄdana lÀkare fÄr finnas i Àtstörnings-vÀrlden och vara i kontakt med sÄ utsatta och kÀnsliga mÀnniskor som har psykiska problem. De som har somatiska sjukdomar Àr förhoppningsvis inte lika utsatta psykiskt, om du förstÄr hur jag menar. Fast det Àr sÄklart illa nog att det fÄr finnas sÄ inkompetenta lÀkare var de Àn Àr!
Ja, det Àr skrattretande. Som min lÀkare pÄ SmÀrtenheten som sa till mig "lilla gumman ut och gÄ och öka lÀngden promenader varje dag sÄ ska du se att du snart Àr frisk". "Och Àt inte starka mediciner, gör absolut inte det!".
Äh...okej. Hört talas om ME som man INTE kan trĂ€na sig frisk frĂ„n? Hört talas om EDS, fibro, diskbrĂ„ck mm som gör djĂ€vulskt ont att ha? Men nej dĂ„, jag klarar mig pĂ„ Alvedon...! Skrattretande Ă€r vad det Ă€r!
Kram fina Bella <3
Hanna Andersson

4 ME alltidvila
skriven :

Herregud vad jobbigt... Som om du inte har nog liksom. Och vad dÄligt av doktorn med. Min son fick Àta nÄgot svampmedel nÀr han hade eksem, hoppas det inte var det du skriver om bara. Hade jag sett det sÄ hade jag nog kunnat sÀga direkt att det var eksem... Jag har inga bra erfarenheter av vÄrden heller sen jag var liten och det verkar ju gÄ troll i det. Den som varit bra kostar 5000 kr per timme och det har jag inte rÄd med. Kramar och kÀmpa pÄ som vanligt <3

Svar: Japp, inte roligt alls. Har tillrÀckligt, precis som du sÀger. Ja, riktigt dÄligt! Om lÀkaren sÀger till mig "ta en kur Betapred till sÄ blir du bra" sÄ gör jag sÄklart det för jag litar pÄ att han vet bÀst. Men det gjorde han ju verkligen inte. Nej, det jag pratar om skriver man inte ut för eksem, det kan jag nÀstan lova dig helt. Min lÀkare sa att eftersom biverkan kan vara leukemi (Àven om det Àr vÀldigt sÀllsynt) skriver man inte ut det nÀstan alls. Framförallt inte till en för övrigt frisk mÀnniska (som jag gissar att din son Àr). Om nu jag skulle fÄ den tabletten utskriven Àr det för att min kropp Àr sÄ nere att den inte fixar att bli av med svampen pÄ nÄgot annat sÀtt. SÄ du behöver sÀkerligen inte oroa dig för det. Nej, det finns allt mÄnga stolpskott i vÄrden. Sedan finns det sÄklart guldkorn ocksÄ, men de Àr inte sÄ mÄnga. Och kostar de 5000 kr i timmen Àr det inte sÄ lÀtt, det förstÄr jag!
Tack, detsamma! Kramar <3
Hanna Andersson

5 ME alltidvila
skriven :

Han fick fel diagnos först, att det var svamp men det var det inte utan eksem och fick Àta tabletter i onödan. Han Àr inte heller sÄ pigg och har olika kroniska sjukdomar med fast han Àr inte sÄ dÄlig som du och jag. Man litar ju pÄ sin doktor liksom, det har stÄtt mig dyrt och med försÀmrad ME. FörstÄr att din kropp inte orkar med att fixa allt... Hoppas svampen försvinner fort! Kramar <3

Svar: JasÄ, usch dÄ. Att Àta medicin i onödan Àr sÄklart ingen höjdare. Ja, men nu nÀr du sÀger det ringer en liten klocka. Det har du nog berÀttat för mig. Ja, priset brukar bli dyrt och det Àr ju alltid patienten som tvingas betala.
Tack, det hoppas jag med! Kramar till dig och din son <3
Hanna Andersson

6 Days by Johanna
skriven :

ingen spya hÀr, sÄ ingen skada skedd hÀr :)

Wichy vatten skall med vara bra mot svamp. Hoppas du snart blir av med det.

Ja jag Àr glad jag stod emot, gick mycket bÀttre ikvÀll :)

Svar: Haha vilken tur! Blev lite orolig att nÄgon skulle spy för det ser sÄ Àckligt ut. Vet inte exakt hur kÀnsliga mina lÀsare Àr, sÄ bÀst att be om ursÀkt i förvÀg! ;)
Ja, tydligen ska det vara bra med Wichyvatten. Har aldrig hört det innan, men det Àr bara att hoppas att det ger sig nu!

FörstÄr det, det Àr starkt av dig! FortsÀtt vara envis sÄ ska du se att det gÄr lÀttare och enklare för bÄde dig och lille Hugo! Kram <3
Hanna Andersson