hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Håret klipptes kort helt spontant! 😱

Igår eftermiddag skulle mamma hjälpa mig att duscha och tvätta håret. Det var, hör och häpna, hela tre veckor sedan jag tvättade håret. Jag tvättar mig naturligtvis varje dag men att sätta sig i duschen, schamponera och skölja håret och sedan få håret torrt och borstat är en sån extrem ansträngning att det inte kan göras mer än varannan/var tredje vecka. Igår när jag släppte ur håret från knuten i nacken var det så tovigt och konstigt att jag bara kände att nu får det vara nog. Jag kände så starkt att jag hade mycket längre hår än jag klarar av. Håret var så tungt och tovigt och till vilken nytta, jag har det aldrig utsläppt längre då jag inte orkar borsta det. Så jag sa till mamma: du får ta fram saxen och klippa av det. Så det gjorde hon. Hon gick och hämtade en stor sax och så var det klippt!

Detta är en bild från förra sommaren. Långt hår ner till rumpan. Det var inte riktigt lika långt igår innan mamma klippte av det, men inte långt ifrån! 

Det var en rejäl bit som hamnade i papperskorgen, en ordentlig hästsvans. Visst kändes det konstigt, snudd på sorgligt, jag älskade ju mitt långa hår. Men jag känner att det var för det bäst att få lite kortare hår. Som jag skrev om Trisse igår, som ju också är nyfriserad, en sommarfrisyr. Håret växer alltid ut och även om jag trivts så bra med att ha hår ner till rumpan i flera, flera år var det dags för förändring nu. Jag orkar helt enkelt inte med så långt hår längre. Ett kortare hår gör att tvättandet, torkandet och borstande av håret blir enklare och då får det vara värt att ha en kortare frisyr trots att jag hellre har långt hår.

Mamma fick aldrig riktigt chansen att klippa till håret bättre och göra det jämt och fint. När väl själva duschen var avklarad var jag så trött och totalt utmattad att jag inte orkade bli grejad med mer än några minuter. Så just nu är håret snett och ojämnt, men det fixar mamma enkelt till i helgen. Det spelar förresten ingen större roll om mitt hår är snett och ojämnt eller inte. Jag träffar folk så sällan att det nästan bara är hundarna och familjen som ser mig och de bryr sig inte. Hoppas jag! ;)

Som sagt, lite snett och ojämt eftersom mamma inte fick chans att fixa till det. Det är så kort, eller egentligen är det inte så kort, men för mig känns det extremt kort! Svårt att vänja sig, men det kommer och det känns bra. Tack bästa frisören, mamma! ❤️

Det är första gången mamma klipper mig, förutom luggen och när jag var typ ett år gammal och hade väldigt lite hår att kalla frisyr. Men jag är för dålig för att orka ta mig till en frisör och dessutom var detta något av ett spontanbeslut. Fast det var utan tvekan dags att klippa mitt hår. Jag måste säga att min sjuksköterska till mamma gjorde det bra. Visst blev det lite ojämnt här och var, men det är inget som inte går att fixa till. Klippa till, menar jag såklart.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Du har väldigt fint hår! Så skönt att din mamma kunde klippa av lite, förstår att det känns lite ovant men det är ju fortfarande ganska långt iaf. 😊 Kommer ju bli lite enklare för dig att sköta det nu. Med denna sjukdom som vi har måste man ju förenkla allt som går för att spara på den minimala energi vi har. Hoppas du får en så ok helg som möjligt i ditt mående. Kram

Svar: Tack så mycket! <3 Ja, mamma visade sig vara duktig på detta, bara jag som inte kunde sitta ner mer än några minuter. Jo, det är fortfarande hyfsat långt men det känns väldigt kort! Precis, kan vardagen bli lite, lite lättare är det värt varenda centimeter hår som åkte i papperskorgen! ;) Tack, detsamma! Kram <3
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Vad bra det blev och vilket vackert hår du har! <3 Kramis

Svar: Tack! Det ska dock fixas till så det inte är så snett! ;) tack! <3 kram
Hanna Andersson

3 Bella
skriven :

Åh vad fint! Kort hår är så himla fint tycker jag, det ser alltid så välvårdat ut dessutom.

http://nouw.com/bellss

Svar: Ja, det blev bra, ska bara fixas till lite till så det inte är så snett ;) Ja, kort hår kan verkligen vara fint! Hellre kort och välvårdat hår än långt och stripigt!
Hanna Andersson

4 Days by Johanna
skriven :

Förstår det känns vemodigt och klippa av det, men låter ändå som du tänker klokt kring det. :)

Svar: Ja, det var väldigt vemodigt! Jo, det var så jag kände!
Hanna Andersson

5 Evahle - en blogg om psykisk hälsa
skriven :

Vad fint det blev :)

Svar: Tack så mycket! :)
Hanna Andersson

6 Lena Carlsson
skriven :

Så fint det blev och så skönt att bli av med lite hår inför sommaren också;)

Svar: Tack så mycket! Ja, precis, det blir väldigt varmt med så långt hår!
Hanna Andersson