hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

En liten tur i trädgården!

Efter att ha legat platt som en pannkaka hela dagen kände jag att det var dags att sträcka på benen en aning. Det är verkligen inte alltid jag klarar det, men ibland så. Det är bra för ryggen, muskler och skelett att stå och gå några steg så att de får belastas. Det är bra för blodtrycket att vara i lodrät vinkel en liten stund, även om yrseln attackerar starkt. Det är slutaren bra för hjärnan att komma upp, komma ut från sovrummet och se något litet annat än sovrummets tak och fyra väggar.

Jag var så modig, eller dum, att jag tog mig ut på en mini-promenad i trädgården. Promenad är mycket sagt eftersom jag gick typ femtio meter med flera pauser för fotografering i långsamt tempo. Men nog räckte det för att få upp pulsen i 150 och svetten att rinna och huvudvärken att blixtra till som bara den av solljuset. Jag hade självklart solglasögon och kisade med ögonen, men vad hjälpte det?! Nu är jag tillbaka i horisontellt läge och ligger platt som en pannkaka igen och inväntar höfternas, knänas och fötternas starka reaktion efter min lilla promenad. Jag vet att den kommer. Så även starkt illamående och hjärtklappning så fort pulsen lugnat sig lite.

Bara att vänta och ta emot medan jag nöjt kan kika på bilderna jag tog under min "promenad". Det blev en mycket kort men ändå fin tur i trädgården.

Vackra små vita blommor som jag just nu inte minns namnet på. De står längs husväggen i båda två rabatter där farmors vackra, nedklippta rosor står. 

En kruka timjan som är stor och fluffig som en afro-frisyr. Grön afro! En ny modetrend kanske?  

Byggare Bob, eller pappa som han är mest känd som till vardags. Han står uppe på altanen till friggeboden och bygger ihop två nya sängar till Lina och mig. De gamla i friggeboden var nästan 20 år gamla och det var dags för nytt. Inte minst för min kropps skull. Jag spenderar ändå väldigt många timmar i sängen varje dygn. 

En kruka persilja som står i hörnet nedanför en liten stenmur som omger nästan två av stugans husväggar där det är grusgångar. Lina tycker det är gott att gå och plocka färsk persilja och äta rätt uppochner. Det tycker INTE jag. Jag äter knappt persilja i mat och definitivt inte färskt. Tvillingar till trots, vi är väldigt olika gällande mycket! 

Väl tillbaka från promenaden mötte jag den här lilla krabaten, herr Trisse, som förvånat tittade upp när mamma kom in på skakande ben, andfådd, svettig och redo att svimma. Och så den här jäkla kameran! Måste hon ha med den överallt? Kan man inte bara få vila ifred...?!, undrar Trisse! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Vad skönt att du kom ut på en liten promenad trots att det var jobbigt för dig. Så himla söt bild på vovven! <3 Kramis

Svar: Japp, det var inte fel. Försämringen som kommer som ett brev på posten efteråt är "bara" att ta. Visst är han söt, min lille Trisse <3
Kram
Hanna Andersson

2 Bella
skriven :

Vad mysigt ändå med en liten promenad! Även om du rent fysiskt har oddsen emot dig så mår man ju trots allt lite bättre av att få andas frisk luft, allra helst nu när det är så härligt ute. Hoppas det gav dig åtminstone lite glädje att få komma ut. Kram Hanna!

http://nouw.com/bellss

Svar: Det var mysigt att komma ut på en liten "promenad" och kika lite i trädgården. Det var härligt för själen att komma ut även om kroppen inte klarar det alls bra och redan är försämrad av den lilla, lilla trädgårds turen. Men att andas frisk luft och kolla på blommor och växter och Byggare Bob var inte så dumt! ;) Kram Bella <3
Hanna Andersson

3 Emma
skriven :

gillar du inte persilja?! det är jättegott! ❤️

Svar: Näpp. Men alla kan inte vara vegetarianer och gräsätare som du och Lini. Fast jag önskar såklart att alla vore det! <3
Hanna Andersson

4 Amanda
skriven :

Fina växter!!

Svar: Visst är de!
Hanna Andersson

5 Katarina
skriven :

Vad härligt att du klarade att gå en liten trädgårdspromenad : ) Förstår att det kostade på din kropp men samtidigt så fick du njuta lite av de vackra blommorna och växterna. Vilken duktig pappa du har! Och så gullig bild på Trisse i den fina bädden/korgen. Hoppas du får må så bra som möjligt kommande dagar och att sömnen blir så ok som möjligt också. Kramar <333

Svar: Ja, verkligen! Känner att "promenad" är mycket sagt, men en liten tur blev der allt. Precis, ibland måste man bara göra det lär lilla man mär bra av trots att man vet hur mycket det kommer straffa sig.
Pappa är väldigt duktig. Han har byggt tre superfina altaner och pysslar och fixar med det mesta som har med hus, hem och byggen att göra. Han är otrolig <3
Visst är Trisse söt där han ligger i sin säng <3
Tack, detsamma! Hoppas går ju. Känner dock redan i kroppen att jag varit för aktiv idag, det krävs så gott som ingenting. Så någon sömn lär det inte bli och så redan ökad värk :(
Kramar <333
Hanna Andersson

6 Nilla
skriven :

Det var modigt av dig att trotsa kroppen och gå ut på promenad men ibland behöver själen lite påfyllning av vackra ting 💖 kram

Svar: Det var både modigt och dumt. Och jag visste såklart hur mycket det skulle straffa sig, ändå är det så jobbigt att stå ut nu :( Så är det verkligen! Och själen mådde gott av "promenaden" och blommorna, växterna och snickaren jag såg! <3
Kram
Hanna Andersson