hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det råder katastrof-läge...

Jag har inte sovit en minut i natt. INTE en minut på hela natten och det var likdant förra natten. Men förra natten fick jag en timmas sömn på morgonkvisten mellan åtta och nio men så blev det inte idag. Ett helt dygn utan sömn. Endast en timmas sömn på två dygn. Detta är helt galet. Om jag inte får ording på sömnen och börjar få minst fyra-fem, men gärna mer än sju, timmars sömn per dygn kommer jag fortsätta bli ÄNNU sämre i mina sjukdomar. Det är verkligen helt stensäkert. Detta är katastofalt dåligt för en svårt sjuk kropp, den måste få massor av sömn, vila och återhämtning. Som det är nu får jag så gott som ingen sömn alls och därför väldigt lite åthämtning trots att jag inte gör annat än att vila. Kastasrof är vad det är...
 
Vad som mer är katasrof är hur förbannat ont jag har. Jag vill skrika rakt ut, gråta, bryta ihop för att jag har så hemskt ont ÖVERALLT. Hela jag är som ett stort blåmärke och musklerna skakar redan okontrollerat och lederna känns svullna och värker. Och så extra mycket feber, ont i halsen, extra yrsel och annat hemskt på det. Jordens huvudvärk, ögonvärk och världens bakfylla. Japp, kraschen är redan här efter läkarbesöket igår. Det råder katastrof-läge. Den saken är klar...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Nej vad jobbigt du har det och jag lider med dig! <3 Kramis

Svar: Det är piss och pannkaka verkligen :( Kram <3
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Jag tror att min kommentar blev anonym och det var jag som skrev att jag lider med dig! <3 Kramis

Svar: Jaha, då vet jag! Kram <3
Hanna Andersson

3 M
skriven :

Hej Hanna! Bara en tanke, har du testat hur du svarar på magnesium i bra form? Menar inte att det är nån mirakellösning som skulle lösa ett problem i sig och jag har inte lika svåra problem som dig, men utan magnesium slutar jag sova helt. Magnesium från apoteket verkar jag ej ens ta upp, men jag tar magnesiummalat i kapslar, citrat och annat brukar också funka bra. En del mår bättre av magnesium på huden.

Som sagt, menar inte att det löser ett problem i sig och vill inte klampa in och "ge goda råd" som mest gör en arg (vet hur det är..), men en tanke bara...

Svar: Hej M!Japp, jag har testat hög dos av "bra" magnesium i flera månader. Men det hjälpte inte ett dugg varken mot sömnproblemen eller muskelkramperna.
Det är lugnt, du får gärna fråga vad du vill! Nästan ;)
Hanna Andersson

4 Katarina
skriven :

Denna hemska sömnbrist, förstår att detta är katastrof för dig. Hoppas din kommande natt blir lite bättre. Undrar förresten om du känner till om vi som tillhör gruppen ME-sjuka som har detta med insomnia/extremt stora sömnproblem är sjukare i vår ME än de som sover väldigt mycket?(Kanske konstig fråga, har bara tänkt på att den ständiga sömnbristen precis som du beskrivit flera gånger sliter ännu mer på våra sjuka kroppar). Kram

Svar: Japp, minst sagt katastrof. I kväll är det jag som tar en hög imovane och hoppas på några timmars sömn, eller åtminstone något mellanting mellan vakenhet och sömn. Funkar inte det tar jag och ber pappa om han kan slå mig i bakhuvudet med en stekpanna...!
Nej, jag känner inte till den gruppen. Är med i flera olika ME-grupper men inte den. Du råkar inte veta vad den gruppen heter? Du får gärna mejla mig om du vill isf! [email protected]. Vore väldigt bra med en sån grupp och kanske få tips, samt rekommendera den till en annan vän som har lika stora sömnbesvär och är lika dålig i ME som jag. Stort tack för tipset! Kram
Hanna Andersson

5 Heléna
skriven :

Men fy så hemskt :( Att inte få sova är som värsta misshandeln för kropp och själ :( Hoppas du får sova bättre inatt vännen <333 Så ledsamt med din värk också som aldrig kan ge dig lite andrum :( God natt finaste du och jag håller tummarna för en god nattsömn <333 Många stora kramar världens bästa finaste Hanna <333

Svar: Det är riktigt, riktigt jobbigt. Allt är en plåga. Det är verkligen misshandel för kroppen (och själen) att inte få sova. Ja, i natt sov jag bättre, tack vare x antal imovane! Det är riktigt plågsamt det också, värken är inte nådig.
Hoppas du fick en god natt sömn och att du har en fin dag på jobbet idag! Idag är en speciell dag för mig, det är nämligen internationella ME- och fibromyalgi-dagen!
Många stora kramar världens bästa och finaste Helena <333
Hanna Andersson