hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Ensamma hemma igen!

Tidigare i eftermiddags åkte mamma och pappa iväg på vårens andra skidresa. De var ju iväg i Trysil med några vänner för bara två veckor sedan och nu är det dags igen! Denna gång med ett större kompis-gäng till Hemsedalen. De kommer tillbaka på söndag, mitt i natten, så Lina, Trisse och jag har huset för oss själva hela helgen. Skönt med tystnad! Det enda som är lite klurigt är såklart att jag är så beroende av hjälp och att allt ansvar med mig, hus och Trisse hamnar på Lina. Hon ska dessutom arbeta på lördag men då får Trisse bo hos sin bonusfamilj, våra bonusvovvar och deras familj. Det är tur att vi har dem som hjälper oss eftersom jag inte kan ta ut Trisse så han får kissa och det blir för många timmar utan promenad när Lina jobbar.

Vi har haft bonusvovvarna här idag. Jag har alltså haft extra mys-sällskap i sängen. De blev hämtade för en liten stund sedan så nu är det "bara" Trisse kvar. Men han duger så bra! Lina är iväg och hämtar sin tjej. De ska ha "dejt-kväll" hemma hos oss idag. Så jag får ligga instängd i mitt sovrum (vad annars?!) och känna mig som världens mest ensamma människa. Men det gör jag ju i och för sig ändå. Om jag orkar är jag med och äter lite middag/kvällsmat med dem i alla fall. Magen är en smula bättre än igår och jag sov inte mindre än tre timmar i natt! Inte dåligt! Hoppas kommande natt bjuder på lika "mycket" sömn och att magen håller sig fortsatt hyfsat lugn.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Är i en liknande situation som du med svår ME,glad att hitta din blogg.Tänker att din VC borde göra hem besök, läkare blodprovet mm för att bespara dig onödigt ansträngning. Har faktiskt fått det! Hemvårdstemet kommer hem för blodprov nu mera skönt! Läser vidare om dig och din fina familj kram Johanna

Svar: Hej Johanna! Hoppas du vill följa mig och finner någon form av tröst i att du inte är ensam.
Jag har också tänkt att jag ska se om VC kan göra hembesök, men enligt den efterforskningen jag gjort gör de tyvärr inte det. Och då jag har tur som har en bra och förstående läkare vill jag inte byta ut henne. Att åka till vc är ändå inte det värsta eftersom det ligger så nära. Det är mycket värre att åka till Göteborg och när jag åker till Sahlgrenska är det för att göra undersökningar som inte går att göra hemma. Så det är svårt att komma ifrån vårdbesöken utanför hemmet tyvärr.
Härligt att de kommer hem till dig, förstår att det måste spara väldigt mycket energi!
Kram <3
Hanna Andersson

2 Heléna
skriven :

Mysigt att du har fått myst med alla vovvarna idag :D Låter bra att du får en helg med vila från så många intryck i alla dess former. Hoppas du får en riktigt fin kväll nu :D Många stora kramar finaste Hanna <333

Svar: Ja, det är verkligen underbart att ha bonusvovvarna här två dagar i veckan! <3 Ja, det är lika välbehövligt för mig som för mamma och pappa med vila från varandra! Tack, detsamma önskar jag dig! <3 Många stora kramar finaste Helena <333
Hanna Andersson

3 N
skriven :

Vårdcentralen kan inte neka att göra hembesök bara så där, all primärvård måste ha en plan för patienter som inte kan komma till dom. Däremot är det ofta så att det i praktiken är kommunen personal som utför hembeöket. Alstå bli det kommunens sköterska istf vårdcentralen som kommer hem till dig (om det är så där du bor.) Värt att kolla upp!

Svar: Tack snälla N för att du delar med dig av dina kunskaper. Det är så lätt att bli överkörd och nekad den hjälp/stöd man har rätt till bara för att man inte har den kunskap som krävs. Det är verkligen värt att kolla upp, tack!
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Stämmer det är kommunens ssk som kommer och tar blodprovet Läkaren från VC måste och göra hem besök om det behövs Tänker på Anki och Jonas, hon skulle verkligen behöva hem besök, hoppas dom vet att dom har rätt till det? Kram Johanna

Svar: Jag skulle såklart önska att min läkare skulle kunna hem och besöka mig så slipper jag lägga all min energi på att åka iväg och sedan krascha i flera dagar. Men jag är rädd att min VC inte är så flexibel som de skulle kunna vara. Jag vet att Anki har precis samma situation. Och vi orkar inte fightas och kräva av dem att de ska komma hem till oss. Men hon vet att hon har rätt till hembesök, men det är inte så enkelt i praktiken för någon av oss tyvärr. Kram
Hanna Andersson