hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hittills är det ingen riktig sommarvärme, men jag klagar inte! 😅

Hittills är det inte så där äckligt, obehagligt varmt som jag befarar att det kommer bli varje vår-sommar-höst. Förra året var det klibbigt och förskräckligt varmt redan i maj och när det blev sommar på riktigt (juni-juli-augusti) var min hjärna kokt och överhettad sedan länge och mitt tålamod slut. Jag tycker inte om tryckande värme. Jag tycker knappt om värme alls, inte svensk värme. Värmen som är utomlands (till exempel i vårt favoritställe Dubai) är mycket mer behaglig. Torr värme klarar jag. Klibbig, äcklig, tryckande huvudvärks-värme mår jag riktigt dåligt av. Och det är sån värme det oftast blir här Sverige.

Trisse, vår lille livsnjutare, trivs inte i stark värme han heller. Men kyla har han inga större problem med. Hans underull och sträva täckhår skyddar bra mot väder och vind. Förutom klibbig värme då som han tycker är plågsamt jobbigt. 

Jag förstår att personer som tycker om att ligga och steka i solen och sola sönder sina skinn är besvikna på denna "kyla" som är nu. Men jag tycker det är alldeles lagom. Inte för varmt men inte heller för kallt, eller rått, som det alltid blir på vintern. Så jag är med andra ord nöjd över utomhustemperaturen. För jag har faktiskt en åsikt om vädret och vind även om jag spenderar mest tid i sovrummet. För det är ju tyvärr så att den klibbiga värmen tar sig in i huset och den råa kylan likaså. Därför är lagom värme och lagom kyla ALLTID bäst!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Håller med dig om allt med vädret och värmen : ) Tycker att det varit så skönt hittills med att vi inte haft någon extremt varm period. (Vet ju att många inte håller med ; ) Jag klarar inte heller (sedan jag blev sjuk) av för mycket värme el sol. Mina infektionssymptom ökar och jag får feber om jag sitter mer än en kort stund i solen : ( Precis som du skriver, fuktig klibbig värme är hemskt! Kan förstå att den torra värmen i Dubai isf är bättre ; ) Din lilla Trisse verkar vara en livsnjutare, så gosig bild! Hoppas att de starka plåstren du skrev om i ditt förra inlägg ska ge dig smärtlindring och bättre sömn. Många kramar <333

Svar: Tror vi är många som känner så just angående väder och värme. Men många (friska) önskar sig riktig högsommarvärme så de får ut så mycket som möjligt av sin semester. Nej, jag tål inte heller värme eller sol, det går bara inte! Och det är så hemskt ljust den här årstiden också.
Värmen i Dubai, den torra ökenvärmen är mer behaglig, men solen är ju lika ljus och ännu starkare där än här, så det är ändå inte optimalt!

Han är en riktig liten livsnjutare! <3
Tack så mycket. Någon smärtlindring märker jag inte av ännu, ska trappa upp mycket mer innan jag kommer få någon smärtlindrande effekt eftersom jag är så tolerant.
Men sömnen är faktiskt lite bättre! Tänka sig!
Många kramar fina vän <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Håller med dig, längtar till hösten svalt och mörkt kram💗💗💗💗💛 Johanna

Svar: Ja! Som jag längtar efter mörkret, framförallt! Nu på våren-tidiga hösten är det ju så ljust att hjärnan konstant vill gå och gräva ner sig. Ögonen också... Kramar <3
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Jag mår nog bäst när det är runt 25-27 grader så för min del får det gärna bli lite mer sommar även om jag inte gillar att ligga och pressa i solen ;-) kram

Svar: Då förstår jag att du hoppas på lite mer sol! Kram
Hanna Andersson