hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

PĂ„skmiddag! đŸ„đŸŁ

Efter en dag i sÀngen var det dags att stiga upp, ta pÄ mig lite klÀder- min variant av finklÀder som jag skrev om imorse, och Äka ivÀg pÄ pÄskmiddag. Egentligen orkar jag inte alls vara pÄ middag, kroppen Àr allt för svag och hjÀrnan pÄ tok för kÀnslig. Men med starka vÀrktabletter i kroppen, mycket vila i ett mörkt rum mellan varven och solglasögon och öronproppar samt en mycket stor portion envishet och vilja Àr det mesta möjligt. Jag ligger instÀngd i mitt mörka sovrum tillrÀckligt mycket, jag lever mitt liv dÀr bakom den stÀngda dörren. Ibland mÄste jag köra över kroppen och hjÀrnan och delta i livet, leva lite. Trots att det straffar sig hÄrt lÄng tid efterÄt.

Vi var bjudna till nÄgra grannar pÄ middag. Trots att de bara bor nÄgra hundra meter frÄn vÄr stuga tog Lina och jag bilen. Att sitta och frysa i rullstolen Àr ingen bra uppladdning inför middag. Jag kunde vara med och Àta. Sedan var jag sÄ yr och svag att benen knappt bar, dÄ var det bara att dra sig tillbaka och vila i det mörka sovrummet igen. Sedan var jag med och drack kaffe och Ät supergod citron-cheesecake med jordgubbar, lemoncurd och marÀng.

Jag kunde till och med vara med och spela lite kort. Hör och hÀpna! Det krÀvdes mÄnga starka vÀrktabletter för att jag överhuvudtaget skulle kunna sitta upp i stolen. Men jag var med en stund! Jag skrattade, jag deltog och det i sig Àr fantastiskt. Nu Àr jag helt kraschad och ligger och vilar igen. Jag kÀnner redan nu hur halsen börjar svullna, lymfkörtlarna likasÄ och jag börjar bli riktigt febrig. VÀrken Àr överjÀvlig och hjÀrnan totalt speedad av alla intryck. Lycka till att fÄ nÄgon sömn i natt! Men just nu Àr jag glad. Och mÀtt, knökmÀtt, och belÄten. Det Àr en hÀrlig kÀnsla jag fÄr uppleva alldeles, alldeles för sÀllan. DÀrför Àr det bara att ta kraschen nÀr den kommer. För det gör den och den kommer bli tuff.

Min tallrik, inte konstigt att jag blev mÀtt! Stackars min mage blev chockad av all mat, tror jag. 

Citroncheesecaken var verkligen otroligt god! Jag Ă€lskar citron, jordgubbar och marĂ€ng, det var alltsĂ„ en efterrĂ€tt helt i min smak! 😍 

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

SĂ„ glad att höra att du Ă€ndĂ„ orkade Ă€ta gott och umgĂ„s en stund. Hoppas det inte kommer efter allt för mycket🕯

Svar: Det var trevligt. Synd bara att straffet Àr sÄ hÄrt. Men der fÄr det vara vÀrt!
Hanna Andersson

2 Anita
skriven :

Men gott :D

Svar: Det var mycket gott! :D
Hanna Andersson