hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Mina allergiska utslag är sämre igen... 😩☹️

Mina allergiska utslag blev tillfälligt lite bättre av Betapreden, kortisonsalva och allergimedicinerna som jag använde i en vecka. Men nu är det tillbaka till ruta ett igen. Utslagen är åter röda och irriterade och de kliar något helt otroligt. Inte kul... Min kropp verkar vara alldeles för svag och "allergisk" för att orka ta hand om denna reaktion jag fick för snart en månad sedan. Medicinerna hjälpte en liten bit på vägen, men sedan jag slutade ta dem fick reaktion en ny chans att blomma upp. Chansen togs och det lyckades. Så i fredags började jag smörja in ryggen med kortisonsalva igen och igår tog jag en stor dos (första dosen igen) Betapred samt andra allergimediciner och hoppas på lite förbättring. Annars blir jag nog så illa tvungen att gå till vårdcentralen och fråga vad jag ska göra. För det vet jag inte!

Så här såg min rygg ut för några månader sedan och den ser inte direkt bättre ut idag, trots behandling...! 

Jag läste dessutom på en allergi-sida på nätet att kortisonsalvan i sig kan ge utslag. Jaha...?! Jag är allergisk mot det mesta sedan en tid tillbaka. Det jag äter kliar i munnen och får läpparna att pirra och domna bort. Jag reagerar inte riktigt allt, men på mycket. Det är väldigt olikt mig. Det är ytterligare en indikation på att kroppen är under extrem press och att den inte riktigt klarar av att reda upp situationen. Jag försöker hjälpa den, men det ger inga resultat. Jag har uteslutit mycket från min kost men märker ingen förbättring. Och något måste jag ju äta!

Jag är inte alls orolig att jag ska få en allvarlig allergisk reaktion, en sådan så halsen svullnar. Det kanske jag borde vara förresten? ;) Min kära pappa har fått några sådana allvarliga reaktioner då aningen blivit påverkad och ambulans behövts tillkallas. Jag ringde en gång när han inte kunde andas, stackarn. Det var ingen rolig kväll och min sjuksköterska till mamma var bortrest...! Bra timing. Eller inte! Jag är visserligen utbildad undersköterska och ganska kunnig inom medicin och sjukdomar. Men då saknade jag min lugna, trygga och mycket kompetenta sjuksköterske-mamma. Den saken är klar! 

Jag vet att det inte är farligt att gå med dessa förbaskade utslag på ryggen vecka efter vecka, men det är jobbigt. Det kliar och gör till och med ont. Och det är jobbigt att kroppen är så svag. Jag vill ju hjälpa den att få ordning på alla dessa nytillkomna allergier och reaktioner, men vet inte riktigt hur. Jag ska avvakta lite till, prova en ny salva och en ny allergimedicin och om inte det fungerar blir det till att ta tjuren i hornen och åka iväg till vårdcentralen. Jippi...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Usch vad jobbigt att du har fått tillbaka utslagen och hoppas att du får hjälpen du behöver! <3 Kramis

Svar: Det är faktiskt väldigt jobbigt! Har så det räcker och blir över ändå, utan allergi på detta! Tack <3 kram
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Usch så jobbigt <3

Svar: Ja, inte roligt alls :( <3
Hanna Andersson

3 Malin
skriven :

Men oj, vad jobbigt! Hoppas det är bättre med utslagen.
/Malin

Svar: Ja, det är jobbigt. Tack, det hoppas jag med!
Hanna Andersson

4 Heléna
skriven :

Men kunde de inte ha gett med sig de eländiga utslagen *suck*... Hoppas de försvinner snart!!! Många stora styrkekramar världens finaste Hanna <333

Svar: Ja du, man kan verkligen tycka det! Det hoppas verkligen jag med! Många stora kramar tillbaka världens finaste Helena <333
Hanna Andersson