hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Denna dag började med ett stick! 💉🩸

Jag brukar normalt sett ta blodprov var tredje månad. Mest för att kolla hur min lever mår. Jag har nämligen dessvärre för höga levervärden och eftersom jag äter så många mediciner behöver levern hållas koll på.
 
Men i och med Coronan, som ju ställt till det på alla möjliga sätt och vis för sjukvården, har det inte blivit att jag lämnat blod för att kolla min lever på nästan två år. Inte alls bra!  
 
Mamma, pappa och jag var uppe tidigt imorse och med utmärkt teamwork lyckades min skickliga sjuksköterska till mamma ta ett blodprov på mig.
 
Pappa hjälpte till på ett jättebra sätt och dessutom höll han min hand och kramade den och stöttade mig från början till slut. Han gjorde verkligen detta möjligt. 
 
Det känns så skönt att få dessa blodproverna avklarade. Att det ens gick överhuvudtaget är långt, långt från helt självklart med tanke på hur otroligt svårstucken jag är. Men det gick bra och nu är det ur världen.
 
Nu är det bara att hoppas att själva leverproverna inte har blivit ännu högre. För det vore inte alls bra. 

Det är varken skönt, trevligt eller roligt att bli stucken för att ta blodprov. Men ibland är det nödvändig, som det var idag och nu är det gjort. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Så skönt att din mamma kunde ta provet på dig. Som jag förstod gjorde ni det hemma. Jag har inte heller några kärl kvar att sticka i. Men det blir en ny omgång veckan som kommer. Hemsjukvården kommer hem till mig så jag slipper åka iväg. Hoppas dina prover är oförändrade.Du har verkligen nog med allt som är redan. Ha en dag och fin fredag. Mina tankar är hos dig❤️ Kramar❤️🐶❤️👩‍❤️‍💋‍👩😘🦋☀️I-M

Svar: Det var väldigt skönt! Ja, precis! Vi gjorde det hemma. Så skönt för dig att du får hem hemsjukvården så att du inte behöver åka iväg. Det håller vi tummarna för, för jag har ju, som du skrivet, nog ändå. Ha en fin fredag och ta hand om dig. Tänker på dig <3 Kramar till dig finaste I-M <333<333
Hanna Andersson

2 N
skriven :

Så skönt att det både blev gjort och att du kunde ta proverna hemma.
Jag har ganska nyligen börjat få hjälp av hemsjukvården att ta prover. Oerhört skönt att slippa åka till VC el sjukhuset för det.

Nu fattas det bara att VC o kommunen (hemsjukvården) lyckas kommunicera ordentligt med varandra, så det inte blir fel så ofta när det är dags att ta nya prover.

Svar: Ja, det blev bra, så otroligt skönt och bra att inte behöva åka iväg till vårdcentralen. Så skönt för dig att du också slipper åka till vårdcentralen!

Hehe ja! Det vore ju väldigt skönt om de kunde lösa det där med kommunikationen mellan varandra!
Hanna Andersson