hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Kan det vara så att jag har hyperhindros?!

På tal om det inlägget handlade om igår, bland annat att jag svettas oerhörda mängder, har jag en tanke om vad det kan handla om. Visst är det så att "svettningar" är ett symtom som tillhör både ME och fibromyalgi.
 
MEN! Det känns inte riktigt som att mina svettningar är "normala". Det känns inte som att nivån av mina svettningar stämmer överens med de svettningar som avses som symtom vid ME och fibromyalgi. Mina svettningar är vad man kan kalla "överdrivna". Och därför känns det inte som att mina svettningar enbart beror på ME och/eller fibromyalgi. 
 
Det kan finnas många anledningar till att jag svettas så mycket, så överdrivet mycket. En av dem kan vara all svår värk och smärta jag upplever. Det är högst troligt att min extrema, vidriga värk och de fruktansvärda nervsmärtor (och andra former av smärta) jag tvingas stå ut med dag och natt, året om, utan någon som helst paus. Ja, förutom den lilla sömn jag får då och då. 
 
Men jag tror faktiskt att det kan vara så att jag har hyperhindros. Hyperhindros betyder "överdriven svettning" och kan bero på lite olika orsaker. Det är inte särskilt svårt att få diagnos. Faktum är att en hudläkare som jag träffade i ett annat ärende sa sådär i förbifarten att jag "måste ha hyperhindros, så som du svettas". Och hon var/är en erkänt duktig hudläkare med specialitet av bland annat hyperhindros. Så hon vet nog vad hon talar om, kan jag tänka mig!
 
Det finns behandling att få mot hyperhindros och i många fall är den väldigt effektiv. Behandlingen består av att man blir injecerad med botox på några ställen på kroppen där man svettas som mest. Botoxen verkar genom att den hindrar svettkörtlarna att producera och skicka ut svettet till huden. Det är väldigt, väldigt många stick som ges så patienterna läggs under lätt anestesi, de sövs lätt.  
 
Även om jag har tänkt lite på det här med mina överdrivna svettningar och jag undrar om det kan vara så att jag faktiskt har hyperhindros, som den hudläkaren ju faktiskt sa till mig att jag har, så spelar det egentligen ingen större roll. Anledningen till det är att jag absolut INTE har ork eller energi att genomgå en behandling. 
 
Och det är också så att även om jag har hyperhindros så är det mest troliga att allt hänger ihop, så som det alltid gör, och att jag svettas ännu mer överdrivet på grund av alla jäkla sjukdomar jag har och på grund av all extremt svåra värk och smärtor jag har. 
 
Slutligen är det också så att en mängd olika mediciner kan leda till svettningar. Eftersom att jag dels har så väldigt många mediciner men också så otroligt mycket annat som gör att jag svettas så är det väldigt svårt, för att inte säga helt omöjligt, att säga vad som är vad i denna röran. Och jag behöver alla mediciner jag tar. Jag kan inte sluta med en enda. 
 
(Bild från Google!) 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Det är alltid svårt att skilja alla symtom åt. Jag är ingen läkare, men har hört och läst om de som fått behandling mot svettningar på vissa ställen av kroppen börjar svettas där man inte fått behandling. Vet förstås inte hur din behandling skulle se ut.
Jag går och får botox var tredje månad mot huvudvärk. Det är inte rolig behandling, men hjälper mot värsta smärtan. Det är ett elände med alla symtom från olika diagnoser. Kan bara önska att du får må lite bättre snart. Kram älskade Hanna❤️🤗🐶💞🌷💕💞🌷💕👩‍❤️‍💋‍👩😘I-M

Svar: Ja, visst är det svårt att skilja alla symtom åt och veta vad som är vad och vad som beror på vad osv osv. Det är säkert som du säger att det inte är så enkelt att få hundraprocentig hjälp mot svettningarna med sådan botox-behandling.
Jag är däremot väldigt glad för din skull att din botox-behandling hjälper mot den värsta smärtan. All lindring betyder mycket.
Ja, visst är det ett elände! Tack, detsamma, älskade du, detsamma! <333
Stora varma kramar <333 <333
Hanna Andersson