hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

PEM gör alla svåra symtom ännu svårare...!

Att vi var på landet över Påskhelgen gjorde slut på mig så fullständigt att det lett till att jag blivit extra kraschad och kommer så vara även kommande dagar. Jag är mer eller mindre kraschad hela tiden på grund av att min kropp har så otroligt svårt att hämta sig från just krascher.

Men ibland är kraschen, PEM:n, extra påtaglig och då blir alla symtom som redan är svåra och plågsamma ÄNNU svårare och ÄNNU mer plågsamma. 

PEM, alltså ansträngningsutlöst försämring ger ökade symtom, ökad värk, ökad utmattning och ökad trötthet. Ökad yrsel, illamående och huvudvärk. Det ger även extra ont i halsen och extra svullna lymfkörtlar och extra tungt med andningen och extra svårt att svälja. ALLA symtom blir extra svåra. Tyvärr!

PEM är aldrig roligt. Och det slår aldrig fel. Tar man som ME-sjuk ut sig för mycket får man ökade symtom till följd av en "krasch". PEM står för Post Exertional Malaise. Och betyder just detta, ansträngningsutlöst försämring.

Jag mår verkligen riktigt, ritkigt dåligt, som alltid annars, PEM eller inte. Den här ständiga och mycket svåra sömnlösheten i kombination med den helt och hållet extremt fruktansvärda värk och smärta jag ständigt lider något så enormt av tillsammans med alla andra otroligt svåra symtom som gör att jag lider något så fruktansvärt gör att jag mår så fruktansvärt dåligt. Allt är hemskt, vidrigt och plågsamt. Och PEM:n gör verkligen INTE det hela bättre. Tvärt om!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

😢Jag visste hur svårt det skulle bli för dig efter påsken med allt det innebar. Jag var bara hemma, men är också kraftigt försämrad, trots att jag hade trevligt. Som jag skrev tidigare, vi blir straffade så fort vi försöker ha lite trevligt som omväxling. Det är precis som med min mage. Smakade lite på påskmaten och gott fika. Njuter just då. Men nu är det kaos och jag kan inte äta. Det är mer jobbigt nu efter stomin. Förr var jag inte så hungrig. Nu är jag ständigt hungrig. Vi kan inte göra något rätt för våra kroppar.Allt blir fel. Men nu får vi ta det så lugnt det går och hoppas att det blir något bättre. Varmaste kramar min fina älskade Hanna❤️👩‍❤️‍💋‍👩😘🐶🥰💙💙I-M

Svar: Det är ju dessvärre så att straffet kommer ungefär en dag efter det roliga inträffat. Och Påskhelgen bjöd på otroligt mycket plågsamma ljud och rörelser osv osv och jag var lite aktiv, vilket jag ju inte brukar vara, på grund av allt adrenalin som flödade i kroppen på grund av alla ljud, rörelser och annat som försiggick och som plågade mig något helt otroligt. Men men. Kraschen som kommer får väl vara värd att jag kunde vara med familjen lite då och då.
Fy så väldigt jobbigt du har det med din mage. Jag lider såå med dig, älskade vän.
Ja, nu får vi verkligen vila strikt och hoppas, hoppas att kraschen (PEM:en) inte blir allt för svår och långvarig.
Massa kramar och kärlek till dig, älskade, finaste du <333 <333
Hanna Andersson