hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Risken med att använda hörselskydd som ljudkänslig!

Detta inlägg har jag publicerat en gång tidigare, i samband med att jag skrev det för snart tre år sedan. Men nu publicerar jag det igen. Bland annat för att det är ett väldigt viktigt ämne att ta upp nu i samband med att jag har skrivit och publicerat en del inlägg om ljudkänslighet nu det sista. 

Jag ligger ofrivilligt och lyssnar på alla ljud, allt som händer och allt som sägs, utanför min stängda sovrumsdörr. Nu har jag ju fått bekräftat att jag hör "för bra", så det är inte längre bara en misstanke från mitt håll och jag märker verkligen att det faktiskt är så. Trots att jag inte vill lyssna så har jag inget bättre för mig så min hjärna gör det ändå, jag kan tyvärr inte stänga av hörseln, och jag hör allt för bra. Jag kan höra samtal, ordagrant vad som sägs, höra vartenda steg de andra tar i huset och veta vart de är på väg. Mina öron känns stora som paraboler. Inte konstigt att min hjärna är så hemskt trött när den ska ta in alla ljud och analysera allt, inklusive vad som sägs i samtal jag inte ens är med i!

Visst har jag öronproppar och hörselkåpor att ta till och tro mig, det gör jag också. Men dels ger de mig skav, trots att det är sköna modeller, jag är väldigt känslig för minsta tryck. Och så vet jag att det är dumt att använda för mycket hörselskydd eftersom att det endast gör en ÄNNU MER känslig. Ja, så är det faktiskt och det vill jag upplysa alla ljudkänsliga om!

Ju mer man använder hörselskydd och försöker skydda och isolera sig från ljud, desto känsligare blir man. Det är så därför att när man inte använder hörselskydden, som ju måste bli förr eller senare, upplevs ljuden som ännu högre och ännu mer plågsamma. Då använder man såklart hörselskydden ännu mer och försöker skydda sig från och eliminera ljuden ytterligare. Det leder till att ljuden låter ännu, ännu högre och uppfattas som ännu, ännu plågsammare. Det blir en riktigt ond cirkel.

Öronproppar, och alla övriga hörselskydd, som absolut endast bör användas med måtta. För er egen skull! Ni som är ljudkänsliga då alltså! 👂 Men det gåller faktiskt också de som inte är ljudkänsliga. De kan utveckla ljudkänslighet av överdrivet användande av hörselskydd. Det finns forskning som styrker detta, för er som bara tror att jag ligger här och hittar på! Det gör jag inte, jag lovar! 

Därför, använd hörselskydd när ni absolut måste, annars inte. Försök stå ut. Försök fokusera bort alla ljud som gör ont i hjärnan. Det gör jag. Det är allt annat än lätt och ljuden som når hjärnan gör ONT. Men det är inte värt det att använda hörselskydd för ofta och bli ännu mer känslig. För vad gör man när man inte kan vara utan hörselskydden ens för en minut? Och vad tar man sig till när inte ens dubbla hörselskydd hjälper? Nej, man gräver sin egen grav genom att använda hörselskydd för mycket. Tro mig, det är så. Enligt både öronläkare, allmänläkare och ME-läkare och forskning, som jag nyss nämnde. 

Det är inte enkelt att vara utan hörselskydd så mycket det går, att låta bli att använda dem in i det längsta, trots att ljuden skär i hela hjärnan och gör så ont att man vill gå och dö. Men det går. Jag vet. Och jag både hör "för bra", alltså bättre än de flesta, och har öron stora som paraboler på grund av det. Dessutom är jag extremt ljudkänslig på grund av min mycket svåra ME och svåra hjärntrötthet.

Det är just det att jag är så hemskt ljudkänslig i sig som gör det riskfyllt för mig (och för alla andra ljudkänsliga) att använda hörselskydd. Är man inte ljudkänslig finns inget behov och alltså inte heller någon risk för ökad ljudkänslighet på grund av användande av hörselskydd eftersom ljudkänsligheten inte fanns där från början. Om man inte använder hörselskydd överdrivet mycket som icke ljudkänslig. För då kan man faktiskt utveckla känslighet för ljud, trots att man inte var känslig från början. Men det måste vara ovanligt att det händer! Ingen vill väl gå med hörselskydd i onödan, om man inte ens behöver dem?! Eller...?! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Doktor Hanna. Du är så mycket duktigare än någon läkare på att förstå och berätta om våra sjukdomar. Jag förstod att du inte kunde ha hörselskydd. Jag kan inte heller ha något på huvudet. Men tänkte när det blir som allra värst för dig. Inte hela tiden, det förstår jag inte är hälsosamt. Men visst är det smärtsamt med alla ljud och rörelser omkring oss. Har ju hjälp hela dagarna fram till 15.00. Väldigt bra hjälp, men det låter och är rörelser omkring mig hela tiden. Tror det är mycket därför jag sover så mycket. Total utmattning.Vi förstår nog varandra hur vi menar. Skulle vara skönast att slippa ha hjälp. Men det fungerar inte. C får göra alla mina sysslor som jag gjorde, plus sina egna och allt med hus och bil. Vad det än är. Han har slitit ut ryggen efter många års slit på arbetet. Han klagar aldrig men jag ser att han har ont. Så det är en svår situation vi sitter i.Du får Ha en dag så gott du kan min käraste vän. Kraaamar🤗🤗❤️❤️🐶❤️❤️💙💙❤️❤️😙I-M

2 Anonym
skriven :

Du är så påläst och så duktig. Alla borde läsa dina texter för att lära sig. Kram

Svar: Tack så mycket för dina fina ord. Och ja, det stämmer, jag är väldigt påläst. Kram <3
Hanna Andersson

3 Jasmine
skriven :

Så himla bra inlägg! Bra och att du berättar om de här. :)

Svar: Åh tack så hemskt mycket för dina fina ord, tack! <3
Hanna Andersson