hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Lina sår blommor och gör alltså fint både ute och inne!

I förrgår sådde Lina blommor (samt planterade om en rosmarin) i krukor som vi ska ha utomhus. Någon vid ytterdörren och någon på våra två altaner. Någon kan vi nog kanske ha inne också, jag är inte säker på hur hon planerat allting. 

Min och Linas älskade morfar har otroligt gröna fingrar. Mormor också, men morfar är snäppet vassare när det kommer till allt som har med växter, plantering och frön med mer som ska sås och tas om hand. Han är verkligen duktig på allt sådant. 
 
Han kan allt det där och Lina och jag har varit med honom och tittat väldigt mycket genom åren. Vi har tillbringat väldigt mycket tid hos vår älskade mormor och morfar under uppväxten.
 
Så det är troligt att både jag och Lina har snappat upp ett och annat. Men det viktigaste är såklart inte hur gröna fingrar man har, hur duktig man är.
 
Utan det viktigaste är såklart att man tycker det man håller på med är roligt. Och rogivande och avslappnande. Att arbeta med händerna på det viset och sticka fingrarna i jorden och se det man själv sått och planterat växa och få liv kan vara väldigt terapeutiskt för många.
 
Att hålla med odling och blommor och planteringar kan vara en väldigt meningsfull syssla och jag hoppas och tror att det är det för Lina. 

Lina tyckte det var trivsamt att välja krukor och fylla på jord och så blomfröerna och täcka över med jord som hon sedan försiktigt fuktade med vatten ut en sprayflaska. 

Lille herr Trisse var med henne ute på en av altanerna, den lilla utealtanen som inte har tak och väggar som den andra stora altanen har. Han såg till så hon skötte sig och att hon gjorde det hon skulle i rätt ordning, samt att det hela blev ordentligt gjort. Han är en duktig arbetsledare, unge herr Trisse! 🐶❤️

Och det blev det allt, ordentligt gjort alltså. Lina (och Trisse också såklart) gjorde ett bra jobb och nu är det bara att hoppas att de små blomfröerna tar sig och börjar växa i krukorna nu på en gång!
 
Lina valde såklart blommor i hennes favoritfärger, röd, gul och orange, och det tycker jag att hon gjorde helt rätt i! ❤️💛🧡 Men om det var jag som hade stått för valet av blommornas färger hade det sett annorlunda ut. Jag hade valt blåa (såklart!), vita och rosa alternativt lila blommor. 💙🤍💖💜
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Visst är det en härlig tid nu. Allt börjar växa och knoppas. Vi köper plantor och sätter nedanför köksfönstret, i balkonglådor på altanstaketet, hängamplar och på väggarna. Det är lika underbart varje år att se hur de växer och frodas. Jag försökte så och driva upp lite örter innan jag blev så dålig. Men tyvärr är jag inte lika duktig som Lina är. Jag kan bara tänka mig hur fint hon får till det. Lägg gärna ut en bild när det blommar som mest om du vill. Hoppas du kan njuta lite av det du också. Men jag förstår att Lina ser till att du får fint på ditt rum också. Vi får försöka njuta av det så gott vi kan. Ha en dag älskade, fina Hanna❤️🤗❤️🐶❤️🌹🌷🌻💐🌼🌹🌸💐🌺🌻🌼🌸💐🌷🌹🌺I-M❤️😙

Svar: Ja, verkligen en härlig tid! Åh så fint det låter.
Jag är helt säker på att du är duktig du med, kära du! Det är jag säker på.
Ja, jag ska lägga ut flera bilder på det, hur det växer och sedan också när det blommar! <3
Ja, Lina är så snäll. Och mamma ser ofta till att plocka in blommor till mitt rum. De är så snälla mot mig hela familjen.
Ha en dag, kära du <333 Massa kramar finaste du <333 <333
Hanna Andersson