hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Min helvetes jäkla rygg...! 😔🤕

Det är inte mycket, eller rättare sagt så gott som ingenting, som står rätt till i min rygg. Den är riktigt, riktigt dålig och helt förstörd. Det är som min vårdcentral-läkare sa till mig för något år sedan, min rygg är som en sjuk 80-årings. Inte i närheten av den rygg-kondition en 25-åring ska ha. Och min rygg fortsätter att bli ännu sämre hela tiden. 

Diskbråcken fortsätter att bli sämre de också. Och på grund av min dåliga förmåga att läka samt min inaktivitet, som inte på något vis är självvald utan är på grund av min mycket svåra ME, läker diskbråcken inte ut utan blir istället fler och fler.

På senaste MR:n (magnetröntgen) som jag gjorde för någta år sedan kunde hela sju stycken diskbråck konstateras. Sju stycken?! Galet ju! Plus att jag hade ett antal diskbuktningar som syntes och de har troligtvis utvecklats till diskbråck nu med tanke på att min rygg är mycket sämre nu än för bara några år sedan.

Så jag tror dessvärre att jag har över tio diskbråck nu. Som om inte sju stycken i min lilla, stackars rygg vore tillräckligt...?!

Jag är född med skolios, vilket i vardagligt tal är "sned rygg". Alla människor har mer eller mindre skolios-sned rygg- för ingen ryggrad är helt spikrak. Men det är när "snedheten" leder till värk, dålig hållning, kutrygg, problem att få ordentliga ryggmuskler mm som skolios kan sättas som en diagnos.

Skolios är INTE en sjukdom, som vissa påstår, utan mer ett tillstånd som varierar i svårighetsgrad. Men alla har som sagt en sned ryggrad, däremot har långt från alla problem med det.

Min vridning, skolios, sitter uppe mellan skulderbladen och är vridet på ett sånt sätt att höger skulderblad skjuter ut. Det syns när jag står i profil, det känns när jag ligger ner och det gör ont och leder till en obalans i musklerna. Det påverkar också min högra axel och leder till smärta i den också. 

Då jag är född med EDS har det såklart också påverkat min rygg på många negativa sätt i hela mitt liv och det är mycket troligt att jag är född med den här typen av dum vridning, skolios, i ryggen just på grund av EDS:en.

Och EDS:en bidrar tyvärr också till att diskbråcken inte läker ut och eftersom EDS är en bindvävsdefekt påverkas hela kroppen där bindväv finns. Bindväv finns i ryggen också och EDS:en gör att jag är väldigt, väldigt överrörlig även i rygg och nacke.

Jag har också svår fibromyalgi och fibromyalgin leder till värk i kroppens alla leder och muskler. Och i ryggen finns gott om små och stora muskler som ser till att kroppen kan stå upprätt, bära saker och hålla balansen.

Man kan alltså utan minsta lilla överdrift säga att min rygg är riktigt drabbad och dålig och det är inte det minsta svårt att räkna ut (däremot väldigt svårt att tänka sig) hur ont jag måste ha.

För några år sedan fick jag även diagnosen Segmentall rörelsesmärta i ryggen, men det säger egentligen inte mer än att jag har ont i ryggen och att mina segment är avvikande och det är inte så svårt att räkna ut med tanke på mina stora ryggbesvär.  

EDS, fibromyalgi, skolios med vridning i skulderbladet, minst sju stycken diskbråck, diskbuktningar och för långa kotutskott i ländryggen. Det är så mycket som är fel i min rygg så det är löjligt.

Till råga på allt har jag två mörka fläckar i ryggraden som jag ännu inte fått reda på vad det är. Men det syns på röntgen att jag har två mörka fläckar i ryggraden och frågan är vad tusan det är för något. Ingen tumör hoppas jag...

På grund av alla diskbråck har jag konstant domningar, stickningar och känselbortfall i armar, händer, fötter och ben.

Jag har också svår ischiassmärta och hemska nervsmärtor som jag aldrig blir av med, oavsett vilket läge kroppen befinner sig i eller vilken smärtstillande medicin jag tar. Det strålat ut från ländryggen, ner genom höften, på utsidan av benet och ner i lilltån HELA tiden och det gör så satans jäkla svinont.

Hela ryggen gör katastrofalt skitont och det finns ingen direkt lindring jag kan få. Att operera diskbråcken går inte eftersom att de är alldeles för många. Plus att jag inte kan rehabträna efteråt (på grund av ME:n) plus att mitt läkkött är så dåligt på grund av EDS:en.

Motion skulle såklart underlätta för både diskbråcken och ryggvärken i övrigt, men där ställer min svåra ME till det, som den alltid gör.

Det är riktigt, riktigt tufft detta med min rygg. Den gör mer ont än jag trodde var möjligt och det är riktigt jobbigt att leva med sån konstant svår värk/smärta som inte lindras mer än väldigt lite ens av de starka smärtstillande som finns.

Helvetes-rygg är vad den är, min sjuka, dumma rygg som borde skrotats för länge sedan.


Här är han, min älskade, finaste och extremt saknade Baltazar, eller Baltiz, som jag kallar honom! 🐴💙

En sån rygg som han har skulle man ha! Välmusklad, ordentligt stark, bred, tålig. Den har allt och är helt underbar att sitta på dessutom.

Älskade, älskade Baltazar. Som jag saknar dig. Mina ögon bränner av tårar och det hugger i bröstet och värker i hjärtat bara av titta på denna bild på honom. Jag saknar honom så otroligt mycket. Min älskade Baltazar. Hoppas vi ses igen. 🐴💙

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Älskade hjärtat vad du får lida😢 Jag förstår inte hur du orkar, men är otroligt glad för att du gör det. Vet att du kämpar för ditt liv varje dag, minut för minut. Att få ha dig i mitt liv är en ynnest❤️ Utan dig hade jag aldrig orkat så mycket som jag gör. Trots sängliggande klarar jag det. Tänker på att kan du måste jag fortsätta kämpa. Vi får inte ge upp. Jag behöver dig älskade Hanna❤️ Är så självisk så jag måste ha dig i mitt liv❤️ Finaste fina, käraste kära, underbara hjärtegoda Hanna❤️ÄLSKAR DIG NU OCH FÖR ALLTID❤️❤️❤️🐶❤️❤️🐘❤️❤️🐴❤️❤️🦋❤️❤️💙💙💙I-M

Svar: Det är verkligen så otroligt tufft. Jag mår så hemskt dåligt att jag känner att jag verkligen snart INTE orkar mer. Jag förstår inte skälv heller hur jag orkar. Och det är det som är problemet, att jag verkligen inte orkar mer. :( Detsamma, älskade du! Detsamma <333
Vi fortsätter kämpa tillsammans, tillsammans kommer vi klara detta. Det måste vi.
Du är inte det minsta självisk. Inte alls. Jag behöver dig med <333
Massa kramar och all kärlek till dig, älskade, finaste, mest underbara du <333 <333
Och jag älskar dig nu och för alltid, finaste Ing-Marie <333 <333
Hanna Andersson