hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

De är helt fantastiska på att förstå vad det är jag försöker få fram!

Min svåra hjärntrötthet och min äkta ME-hjärna gör att jag har svårt att få ihop meningar på ett korrekt sätt. Det händer jämt och ständigt att ord fattas, tappas bort och/eller att det blir fel ord.
 
Ofta stannar jag bara rätt uppochner i min mening för jag fastnar och kommer inte vidare. Jag hittar inte nästa ord. Det har helt enkelt flytt från min hjärna bara sådär! 

Det är väldigt jobbigt och frustrerande att prata så trasigt och det gör att jag känner mig korkad, helt dum i huvudet. Det gör också att jag ibland undviker att prata för att jag inte vill känna mig korkad framför någon jag kanske inte känner så väl och liknande.  

Min familj, mamma, pappa och Lina (och hundarna såklart) förstår mig för det allra mesta väldigt bra, trots att jag tappar bort ord och säger fel och använder ett annat felaktigt ord i en mening istället för det rätta osv.
 
De är verkligen fantastiska på att både förstå mig samt hjälpa mig att hitta det rätta ordet och det känns så skönt. Och om jag pratar med någon utanför familjen som inte förstår mig finns någon av de mina kära familjemedlemmar där och agerar tolk. 

Jag imponeras gång på gång över hur duktiga de är på att förstå vad det är jag försöker säga, vad det är jag menar och vill säga, även om jag säger något helt annat alternativt inget alls! 

Jag brukar säga följande till mamma, pappa och Lina: "lyssna inte på det jag säger utan på det jag menar". 

Och det är de väldigt duktiga på och det känns så bra och fint för mig. Dels för att det betyder att de känner mig otroligt väl. Men också för att de verkligen vill förstå mig.
 
De anstränger sig för att försöka räkna ut vad det är jag försöker säga, vad det egentligen är jag menar. Och de lyckas 9.5 gånger av 10. Det tycker jag är helt fantastiskt bra och skickligt av dem! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Är du säker på att det inte är mig du skriver om?? Tappar de enklaste ord både när jag pratar och skriver. Pinsamt när jag försöker berätta eller förklara något. Det har blivit att jag håller mest tyst och lyssnar när andra pratar. Speciellt svårt att beskriva allt lidande som ME ger. Du sätter ord på hur precis som jag har det. Du är unik som kan och förstår mig och andra drabbade så bra. Tack för allt stöttande du ger oss. Ha en dag tillsammans med Trisse❤️🐶❤️🤗⭐️🌟🌼🌾🌾☀️👩‍❤️‍💋‍👩😘I-M

Svar: Medan jag skrev så tänkte jag att detta kommer passa in på både Ing-Marie och på andra med ME-hjärnor som är så utmattad (och inflammerad) att det blir tokigt med ord och tal mm. Jag vet precis hur du känner! Jag känner mig korkad när jag säger fel ord osv osv och det leder till att jag också sitter tyst och lyssnar på de andra som pratar.
Tack så jättemycket för allt fint du skriver till/om mig. Det gör mig verkligen glad och tacksam att jag har just dig som min fina, otroligt älskade vän! <333 <333
Ha en dag, älskade du och tack så mycket själv! <333 <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Du är väldigt duktig på att uttrycka dig i skrift!

Svar: Tack så mycket! Jag blir väldigt glad att du tycker det! Tack <3
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Du behöver inte svara på mina kommentarer

Svar: Jo, det vill jag göra! Du skriver så himla fint så jag vill svara och tacka dig för allt fint du skriver till mig! <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Spara din kraft. Din blogg är så bra!

Svar: Tack så mycket för dina fina ord. Det gör mig verkligen glad att läsa det, så tack så mycket för det! <3 Och tack så mycket för att du läser och kommenterar. Det betyder så mycket för mig! <3
Hanna Andersson

5 Anonym
skriven :

Mina kommentarer blev lite uppdelade p g a en dum ruta som la sig över texten. Därför blev det såhär! 😍

Svar: Det gör ingenting alls, fina du! <3
Hanna Andersson