hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag saknar att läsa! Nu när jag behöver fly in i en annan verklighet som mest...

...så kan jag inte det. 

Jag var, och har alltid varit, en bokmal! Jag älskade verkligen att läsa. Sluka bok efter bok. Nu kan jag knappt ens läsa undertexten till en bild i tidningen. Det är så tråkigt och hemskt. Värdelöst. Jag saknar verkligen att läsa! Jag saknar det enormt mycket! 

Jag kan, som väl är, fortfarande skriva texter till min blogg (endast vid några tillfällen i veckan och det är en mycket stor ansträngning) men jag kan inte sen läsa vad jag skrivit, som för att typ kolla stavning mm. Det går bara INTE.

Jag förstår ingenting. Hjärnan kan inte ta in vad det är för ord ögonen sveper förbi på skärmen. Ordens betydelse går inte att få fram. Trots att det ju är jag själv som skrivit texten precis innan! 

Snacka om frustrerande och helt galet! Det spelar ingen roll om jag väntar en stund och testar att läsa igen. Det går inte då heller. Jag har helt enkelt väldigt svårt att läsa nu för tiden. Samt att lyssna.

Talböcker eller radio eller liknande fungerar inte det heller. Det är samma där. Jag hör orden. Men hjärnan är för trött och för ME-sjuk för att kunna förstå ordens och meningarnas betydelse. Det är helt kört. 

Jag sörjer att jag inte kan läsa längre. Jag älskade verkligen att fly in i böckernas värld, äntra en annan verklighet. Komma bort en stund från min egen verklighet.

Och det är egentligen NU, när det mesta är helt åt skogen på grund av min situation, att jag är mycket svårt kroniskt multisjuk med så gott som ingen livskvalitet alls, som jag skulle behöva fly från min verklighet in i en annan verklighet som mest. 

Och nu kan jag inte det. Varken genom att läsa eller lyssna. Det känns i hjärtat och i själen. Det gör ont. Den hjärna jag har nu är INTE min. Jag skulle göra vad som helst för att få tillbaka den hjärna jag hade förr.

Den som var smart, den som gjorde så jag fick MVG på så gott som alla prov (förutom de i matte...!). Jag vill ha tillbaka MIN hjärna. Var den nu är. Vad det än blivit av den. Vad det än hänt med den. Jag vill ha tillbaka den...

Denna bok läste jag för många år sedan. Den skulle jag gärna läsa igen. Men det kan jag inte. Jag har försökt. Men det går inte. Tyvärr...! 😔

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Precis som du har jag alltid varit ett bokmal. Minst två böcker på gång varje vecka, jämt. Saknar att kunna fly in i en annan värd och glömma allt runt omkring mig. Jag har fortsatt köpa böcker trots att jag inte orkar läsa. Har tänkt att en dag... Den har tyvärr inte kommit riktigt. Men, i julklapp fick jag appen Nextory av barnen. Var tveksam om det skulle fungera. Men det har faktiskt fungerat när jag har en lite bättre dag. Behöver inte hålla en tung bok och bläddra. Nu ställer jag in på stor text och kan faktiskt ta mig igenom en bok. Vilken lycka det är. Jag försökte lyssna på en bok, men det gick inte. Svårt att ta in allt. Men långa skrivelser, artiklar mm orkar jag inte läsa och ta in. Ser inte vad det står och så är migränen på plats igen.
Nu är det lättlästa böcker man kan ögna igenom som jag väljer. Önskar så att du också kunde få någon sorts av flykt från verkligheten en stund och njuta av en bok. Det är så mycket jag önskar dig vännen. Men det är svårt när man inget kan göra. Du är alltid i mina tankar och mitt hjärta. Du är min för alltid❤️❤️❤️🐶❤️❤️❤️💙💙💙I-M

Svar: Vi är så otroligt lika du och jag, min älskade vän. Det är kanske en bidragande orsak till att vi är så goda vänner. Ja, precis. Jag saknar också att fly verkligheten. Det är ju nu vi behöver det som mest och nu kan vi inte det! :(
Åh så härligt att det fungerar att läsa lite då och då för dig. Det gör mig verkligen glad för din skull.
Nej, jag kan inte heller lyssna på ljudböcker. Det fungerar INTE alls. Kan inte ta in ett ord av vad som sägs.
Massa massa kramar älskade finaste du <333 <333
Hanna Andersson

2 Heléna
skriven :

Jag förstår att du saknar att kunna läsa vännen! Inte lätt när hjärnan inte orkar med 😥 Jag har en bok på mitt nattduksbord som har samlat damm rätt så länge nu för jag tappar bort mig i texten när jag läser så jag får läsa om hela tiden. Känner dock att huvudet är på väg tillbaka så jag hoppas på att orka ta upp läsningen snart igen.
Massor av stora kramar världens finaste, bästa, älskade, käraste vännen Hanna 💖💖💖

Svar: Ja, jag saknar verkligen att kunna läsa, jag saknar det otroligt mycket! Åh! Du anar inte hur otroligt glad jag blir av att läsa att du känner att huvudet är på väg tillbaka! Min älskade Helena, du förstår inte hur otroligt glad det gör mig! Hoppas, hoppas att det fortsätter såhär. Finaste du <333
Vi får verkligen hoppas att du snart kan börja läsa igen, jag vet ju hur mycket du också älskar det!
Massor av stora, varma kramar tillbaka till dig, världens finaste, bästa, älskade, mest underbara Helena <333
Hanna Andersson