hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag mår otroligt dåligt just nu, inte bara fysiskt utan psykiskt också...

Det har varit och är fortfarande en extra tuff period för mig. Fysiskt mår jag ju katastrofalt dåligt och kämpar varje dag för min överlevnad och nu det sista har jag även mått sämre psykiskt. 
 
Förklaringen till det är bland annat att flera ME-sjuka personer, varav en jag kände ganska väl, har begått självmord i januari månad.
 
Fyra stycken på nio dagar. Det är klart att det påverkar! Inte minst när man som jag kämpar med tankar om att ge upp, självmordstannar. Det har verkligen berört mig djupt. 
 
Något annat som har hänt och som jag snart kommer skriva mer om då det är en av frågorna jag fått från er (svar kommer så snart som möjligt men jag har tyvärr inte orkat göra klart det inlägget än, hoppas ni har överseende med det och förståelse för varför det blivit så) är att jag fick en ny svår och kronisk diagnos i december. Jag försöker nu med behandling men det går inte så bra och är inte alls så lätt, varken fysiskt eller psykiskt. 
 
Och ännu en jobbig sak som pågår just nu är att jag har det extra kämpigt med mage-tarmar nu. Min inflammatoriska mage-tarmsjukdom är inne i ett skov. Det är såklart väldigt jobbigt i sig och det är också otroligt dålig timing då jag ska göra en koloskopi på onsdag, hur nu det ska gå till...! 
 
Det är mina läkare som i stort sett kräver att jag ska göra en ny koloskopi nu på grund av försämrade inflammationsvärden i tarmen. Det var väldigt jobbigt och plågsamt att genomgå denna undersökning för två år sedan och det kommer inte direkt att bli enklare nu. Jag hoppas att kraschen efteråt blir så hanterbar som möjligt. 
 
Så det är alltså väldigt mycket olika saker som försegår nu och har gjort ett tag och det påverkar mitt fysiska mående såväl som det psykiska. 
 
TACK, mina kära läsare, för att ni fortsätter att läsa och följa mig i min vardag och stötta mig. Det betyder mycket mer än ni kan tro, inte minst nu, perioder som denna då jag verkligen måste övertala mig själv att jag bara måste fortsätta kämpa. Hur tufft det än är.
 
Och tufft är det. Det är otroligt tufft och jag lider något så fruktansvärt. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska orka stå ut. Men stå ut måste jag ju. För min familjs skull. För mina vänners skull. För er skull. Jag måste fortsätta kämpa. Så är det bara. Hur tufft det än är... 
 
Det har dessvärre ALDRIG varit ”fine” för mig då jag ALLTID varit sjuk och har haft svårt värk och svåra smärtor sedan jag var liten. Men det fanns ändå en tid då det var bättre och enklare än det är nu. Jag vill tillbaka dit...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

tack för att du håller ut, det ger mig mod och styrka att också göra det

Svar: Tack för att DU håller ut! Det gör att jag kan fortsätta kämpa. Vi kämpar tillsammans. <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

❤️❤️❤️ Styrkekramar till dig /Helene K

Svar: Tack! Kramar tillbaka till dig, fina du <333
Hanna Andersson

3 Ida
skriven :

Gör så ont att läsa, önskar så att du får må bättre. Många kramar från mig.

Svar: Tack så mycket för att du läser ändå, även om det gör ont. Det betyder så mycket för mig att du läser. Tack, det önskar jag med! <3
Många kramar tillbaka till dig <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Mitt hjärta blöder💔 Hur ska jag kunna säga kämpa på? Vet hur du har det och allt utöver det är alldeles för mycket. Du är stark, en krigare. Men hur mycket ska du och din kropp orka. Vi vet att vi ska kämpa, vi gör det tillsammans. Just nu vill jag göra ALLT för att underlätta för dig. Men vet inte hur. Önskar vi bodde närmare varandra. Du kommer ta en sak i taget, försöka vila och gå vidare med nästa steg. Jag försöker göra samma sak. Tänker på dig, kan du så kan jag också lite till. Det är förfärligt att det är så många redan i år som inte orkat leva vidare. Förstår det även om det är tragiskt. Måste vara jobbigt för dig att mista en vän. Men jag tror och hoppas att vi kan stötta varandra så vi orkar. Mitt älskade hjärta❤️ Du är en underbar, kärleksfull, omtänksam människa som jag vill ha kvar i mitt liv för evigt. Sänder all kärlek och kramar till dig❤️❤️💙💙💙❤️❤️🐶❤️❤️❤️I-M

Svar: Älskade Ing-Marie! <333 Vi fortsätter att kämpa tillsammans och vi är som starkast tillsammans.
Hur tufft vi än har det fortsätter vi att stå ut, överleva.
Jag skulle göra vad som helst för att kunna underlätta för dig!
Och du gör redan så mycket för mig, Ing-Marie! Att du läser här varje dag, att du skriver så otroligt fint till mig och att du alltid stöttar mig, peppar mig och finns här för mig och för vår lille Trisse betyder så mycket för mig. Så mycket mer än du förstår! Så du gör redan jättemycket för att underlätta för mig, det vill jag att du ska veta. För så är det.

Visst är det fruktansvärt att så många ME-sjuka människor dött och vi är bara i början av detta år! Det är hemskt. Men precis som du skriver så kan jag också förstå dem som inte orkar mer. Jag förstår dem verkligen. Men det är så oerhört sorgligt. Både för dem själva och för familjerna de lämnar kvar på denna jord.

Vi fortsätter att stötta varandra och kämpa vidare tillsammans.
Självklart kommer jag finnas kvar i hela ditt liv! Den vänskap vi har kommer hålla så länge vi lever. <333
Du är så otroligt snäll och rar, omtänksam, stöttande och godhjärtad och du ger mig världens finaste stöttning som den fantastiska vän du är.
Massa massa kramar och kärlek till dig från vår kära lille Trisse pojk och mig! <333 <333 <333
Hanna Andersson

5 Anonym
skriven :

Fina du! Sänder kärlek och styrka till dig!♥️

Svar: Fina du <3 Tack så mycket för det! Kramar tillbaka till dig <3
Hanna Andersson

6 Millis Ivarsgård
skriven :

Tack för att du är så öppen och ärlig! Vet hur det är att kämpa mot psykiska demoner.

Svar: Tack själv för att du läser och skriver så fint till mig här. Det betyder mycket för mig så stort tack för det! Hoppas du vill fortsätta läsa och följa mig! <3 Det är tufft. Men vi är starka och vi fortsätter att kämpa vidare tillsammans! <3
Hanna Andersson