hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Ingen bra dag för min vänstra hand! 🤕

Nej, igår var verkligen ingen bra dag för min vänstra hand. Det började med att jag skar mig ganska ordentligt på kartong på ovansidan av vänster tumme.
 
Det började blöda lite (det kom inte så mycket blod, vilket inte är så konstigt med tanke på att mina händer och fötter alltid är kalla som is!) och framförallt sved det väldigt mycket. 
 
Det är egentligen löjligt att ett sånt litet sår kan göra så förbaskat ont! Det sved verkligen och när jag försökte böja tummen lite sved det ännu mer för då glipade såret. 
 
Mamma plåstrade om mig. För första gången den dagen men att det skulle bli fler gånger visste vi ju inte då. 
 
Sedan på dagen strax efter lunchtid när Trisse hade kommit tillbaka efter sin promenad med världens bästa grannar började han leka med mig så jag lekte tillbaka, så som vi brukar göra. Men denna gång fastnade jag med min nagel på hans ena hörntand på något vis så att min pekfingernagel böjdes åt fel håll, alltså uppåt/bakåt riktigt ordentligt. 
 
Det gjorde extremt ont några minuter, sedan gick den värsta smärtan över och då pulserade det bara i fingertoppen och det gjorde det sedan resten av dagen. 
 
Det blev en blödning under nageln och så fort jag rörde nageln minsta lilla gjorde det sådär extremt ont igen och det blir att nageln rörs nästan hela tiden eftersom att den är så lång. Och då klippte jag den ändå drygt en centimeter nyligen. 
 
Mamma fick plåstra om mig igen och sedan klippte jag av nageln en bra bit, på pappas inrådan, och det gjorde gått. Nu rörs den inte lika mycket så nu gör det mindre ont. 
 
Jag gick från noll plåster till två plåster på två fingrar på samma hand på en dag. Inte illa. Det var alltså ingen bra dag för min vänstra hand igår! 
 
 
Här är blödningen som blev under nageln när den böjdes kraftigt bakåt/uppåt. Det kanske inte ser så mycket ut för världen, men tro mig, det gjorde riktigt ont. 🤕 
 
Det är tur jag har en mamma som är sjuksköterska, en riktigt duktig sådan dessutom, så hon kan plåstra om mig när jag råkar skära mig och Trisse leker för vårdslöst med sin gamla ömtåliga mor! ❤️
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Vi lever med så svår smärta. Ändå gör sår i fingertopparna så förfärligt ont. Älskar dig hjärtat❤️❤️❤️🐶❤️❤️❤️❤️I-M

Svar: Ja, verkligen. Precis så är det! Både skärsåret av kartongen och blödningen under nageln gjorde riktigt ont! Sådär löjligt ont! Älskar dig mest, finaste Ing-Marie <333 <333
Hanna Andersson