hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det blev en kämpig nyårsafton! 😔🤕

Nyårsafton blev inte alls som jag hade tänkt mig eller hoppats på. Hela dagen mådde jag riktigt, riktigt dåligt. Verkligen katastrofalt dåligt. Mamma kom upp till mitt rum vid halv sju och hjälpte mig i en klänning och innan vi skulle ta oss ner till det dukade bordet skulle vi gå och kissa. Hon hjälpte mig. Jag var så svag och väldigt, väldigt yr. På väg tillbaka till mitt rum efter toalettbesöket svimmade jag. Mamma tog emot mig och dämpade fallet så jag slog mig inte så mycket.

Efter att jag legat på golvet med benen upp i luften några minuter tog vi oss ner. Men jag var så väldigt svag att jag inte kunde sitta via bordet utan att vara på väg att svimma så jag blev liggandes i soffan istället. På något vänster fick jag i mig lite mat efter ett tag, det var otroligt gott, men jag mådde alldeles för dåligt för att kunna uppskatta det.

Efter att jag fått i mig lite mat var jag tvungen att gå och lägga mig och vila och där låg jag sedan resten av kvällen tills mamma kom och hämtade mig tio i tolv. Då var jag med och skålade vid tolvslaget och kramade och pussade min älskade familj och sen var det rätt i säng som gällde igen.

Jag hade hoppats att jag hade kunnat vara med nere i soffan några timmar, som på julafton, men nej. Det gick inte alls. Det var väldigt tråkigt, men samtidigt är jag glad att jag kunde vara med igen några minuter vid tolv-slaget.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att 2019 blir ett bra år för oss alla, inte minst för alla som är sjuka.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Heléna
skriven :

Men finaste älskade vännen, så ledsen jag blir när jag läser hur jobbigt du hade det under gårdagen :( Jag håller tummar och tår för att 2019 ska bli ett mycket, mycket bättre år för dig! Massor av stora kramar världens bästa finaste Hanna <333

Svar: Hej älskade, finaste Helena <333 Jag blir så glad varje gång när jag ser att du skrivit här hos mig! <3 Ska kika in hos dig så fort jag orkar! <3 Saknar att läsa och följa dig varje dag, men du finns i mina tankar och i mitt hjärta, så du är med mig varje dag ändå. <333 Det är tufft. Inte roligt att svimma. Det är verkligen inte ofta jag gör det, trots att jag är så yr och svimfärdig hela tiden. Tur mamma var med och kunde fånga mig. Därför jag sällan går på toa när jag är ensam hemma på vardagar.

Tack så mycket och detsamma önskar jag för dig! Hoppas verkligen att 2019 blir ett bättre år för oss båda två! <333
Massa stora, varma kramar tillbaka till dig, världens finaste, bästa Helena <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Är det din eds som gör dig svimfärdig eller me:n? Undrar eftersom jag har en dotter som nyligen fått diagnosen eds och pots. Hon är ofta svimfärdig och svimmar...
Skickar en styrkekram till dig!💖
Kram Maria, mamma till tonårsdotter med eds

Svar: Jag skulle vilja säga att det är en kombination av svår ME, svår EDS och POTS (ortostatisk intolerans) som är vanligt vid både EDS och ME, framförallt vid EDS. POTS gör att jag alltid är yr och svimfärdig och vid lägesändringar, som liggande till stående som är den värsta lägesändringen) får jag se upp för annars svimmar jag. Det är viktigt att vicka på tårna och försöka ta det lugnt när man stiger upp, tänker på din dotter, att hon ska tänka på det. POTS är inte alls farligt, men såklart är det väldigt jobbigt att vara yr och svimfärdig hela tiden, som jag är.
Tack! Kram tillbaka till dig och din dotter <3
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Det där lät inget vidare. Hoppas verkligen att du får ett friskare 2019. Kram

Svar: Nej, det var jobbigt och väldigt tråkigt för både mig och familjen att jag nästan inte var med något på självaste Nyårsafton. Men men. Det är ju som det är! Tack så mycket! Det hoppas verkligen jag med! Kram <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Tack för svaret.
Min dotter har gjort en mr på hjärnan nu. Jag misstänker även me. Vi får se...
Stora kramar till dig och vovven.
(Vi har en frigående innekanin. och en guldhamster)
Mamma till tonårsdotter med eds

Svar: Självklart svarar jag! Jag svarar alla, förutom de som skriver elakt mot mig, de kommentarerna raderar jag direkt! Bra att hon gjort MR på hjärnan. Det har jag också gjort, ett flertal gånger.
Verkligen tråkigt om det är så att hon har ME också, det räcker gott och väl med "bara" EDS. Får jag fråga vilken typ av EDS hon har?

Åh så mysigt med kanin och hamster! Kaniner är så mysiga. Hamster har jag ingen direkt erfarenhet av, men de är säkert mysiga de med!
Djur är helt fantastiska, framförallt när man är sjuk. Deras värme, kärlek och sällskap är ovärderligt, så jag är väldigt glad för er skull att ni har djur <3
Du får min mejladress om det är något du vill skriva, något du undrar eller så, men som du inte vill skriva här så är det bara att du skickar ett mejl till mig så ska jag försöka svara så fort som möjligt!
[email protected]
Kramar till dig och din dotter <3
Hanna Andersson