hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jag har fĂ„tt en operationstid! 👀

Jag har ju skrivit och berÀttat om mina ögon, att jag ser dubbelt och att jag trÀffat en Ortoptist och en ögonlÀkare och att bÄda tvÄ ser att enda möjligheten för mig att sluta se dubbelt Àr genom en operation. Jag skulle bli kallad för denna operation nÄgon gÄng i november eller december och nu har jag fÄtt en operationstid! DessvÀrre mÄste mamma ringa och boka den, vilket hon hÄller pÄ med nu men det var inte sÄ enkelt att fÄ tag pÄ rÀtt person. Anledningen till det Àr att mamma inte kan ledigt frÄn jobbet den dagen och jag behöver ju ha med henne!

Men vi fÄr hoppas att de har en annan tid att erbjuda mig dÀr i slutet av november/början av december och det har de alldeles sÀkert. SÄ det Àr inget att oroa sig över. DÀremot Àr jag nervös inför sjÀlva ingreppet! TÀnk om jag vaknar upp och fortfarande ser dubbelt! Eller Ànnu vÀrre; att dubbelseendet Àr sÀmre Àn innan operationen! Det vill jag INTE rÄka ut för!

LĂ€karen sa att om det skulle intrĂ€ffa Ă€r det bara att gĂ„ in bakom ögat igen och slĂ€ppa eller tajta till (nĂ„got av det, beroende pĂ„ hur resultatet blev) lite och hoppas att det gjorde susen! Men det skulle ju i sĂ„ fall innebĂ€ra att jag mĂ„ste fĂ„ en ny operationstid och att allt med sövning osv mĂ„ste göras om igen! Jag har inte ens energi att göra detta EN gĂ„ng. SĂ„ att dĂ„ behöva göra det TVÅ gĂ„nger. Det vore katastrof!

Att jag sa ja till att opereras innebÀr en vÀldigt stor risk för permanent försÀmring av ME:n. Att jag kommer krascha stort vet jag eftersom att det Àr en vÀldigt stor pÄfrestning pÄ kroppen att opereras. Men jag hoppas, hoppas att jag klarar mig undan en permanent försÀmring. Att jag "bara" kraschar stort. SÄ visst Àr det en risk jag tar, en ganska stor sÄdan. Men jag kan INTE fortsÀtta se dubbelt Är in och Är ut. Det Àr jobbigt att se dubbelt hela tiden. Det vill jag inte behöva göra lÀngre. Och med hjÀlp av denna relativt enkla och snabbt avklarade operation hoppas jag att problemet, dubbelseendet, snart Àr ur vÀrlden!

(Bild frĂ„n Google!). HĂ€r har vi ögats anatomi.jag tycker att ögon bĂ„de Ă€r hĂ€ftiga, olika fĂ€rger och sĂ„, men ocksĂ„ lĂ€skiga! KĂ€nner dubbelt och ser dubbelt! Men förhoppningsvis inte sĂ„ lĂ€nge till! 👀

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Magnus
skriven :

Hoppas det löser sig med operationstiden!

Svar: Tack sÄ mycket!
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

SvĂ„r balansgĂ„ng om det blir för tufft för kroppen med operation eller om du pĂ„ sikt blir bĂ€ttre med operation men jag tror att du har tagit rĂ€tt beslut. MĂ„ste vara urjobbigt att se dubbelt hela tiden. Kram ❀

Svar: Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt och jag tvekar fortfarande pĂ„ om jag verkligen ska utsĂ€tta min sjuka stackars kropp för en operation och riskera att bli ÄNNU sĂ€mre i ME:n. Men samtidigt Ă€r det inte alls roligt att se dubbelt hela tiden. Det Ă€r jobbigare Ă€n man kan tro!
Kram ❀
Hanna Andersson