hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Svamp i munnen... Igen...! đŸ˜©đŸ€•

Detta Àr ett evigt problem, eller kanske snarare mer ett symtom som inte gÄr över. Precis som ALLA andra mina symtom. De gÄr ju inte över de heller. Men vad som Àr skillnad pÄ till exempel ett "vanligt" symtom jag alltid har, illamÄende, som jag inte fÄr nÄgon behandling för Àr kvar just för att det inte blir behandlat. Det gÄr inte att fÄ nÄgon behandling för. Men det evighets-symtom jag pratar om nu Àr svamp i munnen. Det fÄr jag faktiskt behandling för, till skillnad frÄn de allra flesta andra av mina symtom, besvÀr och problem. MEN. Vad hjÀlper det?

Jag tar mitt svampmedel (Mycostatin tror jag det heter) och vill spy för det Àr sÄ Àckligt. Det gör jag nÄgra dagar och dÄ försvinner munsvampen som ser ut som en vit belÀggning pÄ tungan som smakar skitÀckligt. DÄ Àr jag fri frÄn munsvampen (all min andra svamp Àr ju kvar) nÄgra veckor, nÄgon mÄnad eller ett par, max. Sen Àr det tillbaka igen. DÄ börjar jag svampbehandlingen igen. DÄ försvinner det, högst tillfÀlligt, sen Àr det tillbaka igen. Inte sÄ kul.

Men men. Det Àr som det Àr. Det Àr trÄkigt och deppigt att jag har sÄ mycket svamp, munsvamp inkluderad. För det visar hur nedsatt mitt immunförsvar och allmÀntillstÄnd Àr. Det Àr verkligen ett bevis pÄ hur dÄlig jag Àr. Det Àr inte det minsta roligt. SÄklart.

Detta Àr en bild frÄn Google och det Àr en bebis, inte en vuxen, som strÀcker ut tungan. Men det Àr EXAKT sÄ det ser ut i min mun ocksÄ. Sedan blir det bara vÀrre och vÀrre och smakar Àckligare och Àckligare ju fler dagar som gÄr innan behandlingen pÄbörjas och det vÀnder och blir bÀttre igen. 
Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna
skriven :

Stackars.. E det me som kan ge sÄ? Jag fick sÄ efter en operation, e kanske för immunförsvar haha i mun försvar.. E sÀmre dÄ? Kram anna

Svar: Nej, det Àr inte ME:n, inte direkt i alla fall. Det Àr att jag har dÄligt immunförsvar och nedsatt allmÀntillstÄnd (som ME:n ju pÄverkar mycket). Kroppen orkar inte ta hand om eller stÄ emot nÀstan nÄgonting. DÀrför kommer svampen tillbaka direkt efter avslutad behandling. TyvÀrr. Kram
Hanna Andersson

2 Anna
skriven :

PS pÄ nedanstÄende kommentarer. Jag eller nÄgon annan kan nog aldrig helt förstÄ dig eller nÄgon annan. Ibland e det ju svÄrt att ens förstÄ sig sjÀlv hihi. Men jag brukar alltid iaf försöka göra mitt bÀsta för att försöka förstÄ. Kram

Svar: SÄ Àr det absolut! Ingen kan förstÄ min situation helt. Men vissa kan förstÄ mer Àn andra. Kram
Hanna Andersson

3 Annna
skriven :

PS man mÀrker att man lÀst din blogg mycket nÀr jag drömde om dig. Det va typ ett framtids scenario. SÄg dig i nÄtt klipp intervju pÄ tv. Du va pigg, hade din trisse o skrattade o sÄ gott som frisk. Inte frÄn alla sjukdomar men mÄnga. SÄ du kunde iaf fungera ok. Ibland drömmer jag sanmdrömmar. Vem vet om detta va det oxÄ. Hoppas mÄste man försöka fortsÀtta göra. Som i en film frÄn Disney eller saga dÀr allt Àr möjligt med tid o hopp o godheten segrar tillslut. Kram anna

Svar: Åh vilken hĂ€rlig dröm! Om Ă€ndĂ„ den var sann! Ja, vi fĂ„r hoppas att detta blir verklighet en dag!
Kram
Hanna Andersson

4 Anna
skriven :

PS vad Ă€r det du saknar mest att kunna göra. SĂ€g ett dröm scenario om. Fem Ă„r om forskning som ger nobelpristagare kommer pĂ„ nĂ„got. Är det nĂ„got speciellt du allra helst vill kunna göra dĂ„? Kram anna

Svar: Jag saknar att vara ute och gÄ och vara aktiv och trÀna med hundarna allra mest. Och att vara aktiv med familjen. Och att vara i stallet och pyssla och mysa med hÀstarna och att rida! Och resa! Och skriva pÄ böcker.
Och göra helt vardagliga och vanliga saker som att baka och laga mat. Och umgÄs med vÀnner och slÀkt. Leva helt enkelt!
Kram
Hanna Andersson

5 Anna
skriven :

Finns det nÄgra ljud du klarar o njuter av typ.. Vissa slappnar ju av av tex dammsugare. VÄgor, fÄglar, regn. Osv eller e alla plÄgsamma? Eftersom du ligger mycket o ej orkar gÄ upp. FÄr du ÀndÄ i dig rÀtt mÀngd vatten o mat sÄ du ej Àr uttorkad o undernÀring utöver allt annat oxÄ? TÄl du all mat? Kram anna

Svar: Jag tÄl inga ljud alls. ALLA ljud Àr vÀldigt plÄgsamma gör min hjÀrna. DÀremot kan jag tycka om vissa ljud, som ljudet av hÀstars hovar som klapprar mot asfalt, men det ljudet Àr fortfarande jobbigt för min hjÀrna, trots att jag tycker om det.

Jag försöker att fÄ i mig sÄ mycket vatten och bra mat och nÀring som möjligt. Men det Àr inte lÀtt dÄ ingen energi finns, ens till att Àta och dricka.
Jag blir ofta uttorkad. Men gör mitt bÀsta att dricka sÄ mycket jag orkar.
Jag Àr allergisk mot nötter och kÀnslig mot annat.
Kram
Hanna Andersson

6 Anna
skriven :

Har du typ alltid vrÄlhög sÀnka blodprovet, med alla dina sjukdomar? Kram

Svar: Nej, jag har inte förhöjt sÀnka alls. NÀstan ingen av mina sjukdomar gÄr att se pÄ blodprov. Enligt de flesta blodprover Àr jag frisk. Men sÄ Àr ju inte verkligheten! Verkligen inte! Kram
Hanna Andersson

7 Katarina
skriven :

Det Àr sÄ vedervÀrdigt vidrigt med munsvamp : ( Jag fÄr det ocksÄ Äterkommande och fÄr medicin. Har precis som du skriver förstÄtt att det beror pÄ dÄligt immunförsvar, allt blir ju liksom till en ond cirkel i vÄra ME-kroppar.
Hoppas du blir bÀttre i munnen sÄ fort som möjligt och att ditt övriga mÄende fÄr vara sÄ ok som möjligt. MÄnga kramar fina vÀn <333

Svar: Ja, fy fasen sÄ Àckligt det smakar och kÀnns. Inte roligt alls! Inte lÀtt nÀr immunförsvaret Àr sÄ dÄligt.
Tack, detsamma <3
MÄnga kramar fina vÀn <333
Hanna Andersson

8 Linnea
skriven :

Men fy sÄ jobbigt. Varför fÄr du det hela tiden?! Konstigt eller?!
Kram!!!

Svar: Ja, det Àr lite jobbigt. Det Àr för att mitt immunförsvar Àr dÄligt och att mitt allmÀntillstÄnd Àr nedsatt. Kroppen orkar inte stÄ emot nÄgot alls sÄ dÄ fÄr jag Äterkommande svamp som kommer tillbaka sÄ fort behandlingen Àr avslutad. TyvÀrr.
SÄ det Àr inte konstigt egentligen. Bara jobbigt.
Kram
Hanna Andersson

9 Anna
skriven :

Kan man födas med me eller kommer det alltid senare? Har du haft sjukdomar hela livet eller vart utan nÄgon period? Kram anna

Svar: Jag vet faktiskt inte om man kan födas med ME eller inte. Tror inte forskare vet det sÀkert eftersom att inte orsaken till varför man fÄr ME Àr helt klarlagd Ànnu. Jag Àr född med EDS (det Àr en genetisk defekt som man föds med) och jag Àr född med skolios, en svÄr variant av refluxsjukdom och lite annat. Och sen har jag insjuknat i resten under min uppvÀxt. Har haft ME och fibromyalgi i minst 10 Är. Men var inte alls sÄhÀr sjuk i början utan jag har blivit gradvis sÀmre och sÀmre.
Jag har aldrig varit frisk. Alltid sjuk och jag har haft vÀrk och andra symtom sÄ lÀnge jag kan minnas.
Kram
Hanna Andersson

10 Anna. T
skriven :

Haft svamp ett antal gÄnger jag oxÄ, pga en medicin jag tar. Jag hÄller helt med dig det Àr vidrigt o den medicinen man tar det för att fÄ bort det smakar inte gott!! Men skönt att du kan ta en medicin för det sÄ det försvinner om Àn för ett tag.
Hoppas du fick sova bĂ€ttre inatt. TĂ€nker mkt pĂ„ dig nĂ€r speciellt nĂ€r jag vaknar sen till pĂ„ nĂ€tterna. Hoppas dĂ„ alltid, "hoppas Hanna sover nu och att hon inte ligger vaken och Ă€r ledsen och kĂ€nner sig ensam" ❀ skriver numera Anna. T sĂ„ du ser skillnad pĂ„ vĂ„ra kommentarer dĂ„ det Ă€r en till Anna som oxĂ„ kommenterar mycket 😊 kĂ€rlek och kramar till dig â€â€đŸ˜˜đŸ˜˜

Svar: Svamp i munnen Àr verkligen Àcklig och medicinen som tar bort svampen Àr inte trevlig den heller. Usch, sÄ Àckligt den smakar.Ja, det försvinner dÄ, men bara tillfÀlligt, tyvÀrr. Det Àr frustrerande att det kommer tillbaka sÄ snabbt igen. Men men. Det Àr sÄ det Àr nÀr immunförsvaret suger!

I natt sov jag inte en minut. Jobbigt. Det Àr tufft med all sömnbrist, Àven om det Àr mycket bÀttre nu med plÄster sÄ Àr det inte bra. :(
Tack, du Àr sÄ gullig! SÄ snÀll och omtÀnksam <3

Jag mÄste erkÀnna att det har varit lite förvirrande för mig och min ME-hjÀrna att hÄlla koll pÄ vem som Àr vem av er tvÄ Annorna! Men nu nÀr du skriver T efter sÄ blir det klart lÀttare!
KĂ€rlek och kramar tillbaka <333
Hanna Andersson

11 Anna
skriven :

Ok sÄ det Àr typ allt i kombination som ger svamp, inte nÄn speciell av sjukdomarna? PS finns det inte tysta AC som hade passat dig bÀttre Àn flÀktar? Kram anna o tack för alla svaren. Du e en kÀmpe!

Svar: Ja, det Àr kombinationen av dÄligt immunförsvar och sÀmre allmÀntillstÄnd som ger mig munsvamp och svamp pÄ andra stÀllen oxÄ. Svamp Àr INTE ett symtom hos nÄgon av de sjukdomar jag Àr drabbad av utan det Àr helt enkelt nÄgot som blir pÄ grund av mitt dÄliga immunförsvar. Min kropp orkar inte stÄ emot svampen som en frisk kropp kan.

Vi har en AC hemma och en hÀr ute stugan och de Àr hyfsat tysta. Men de Àr inte i mitt sovrum (det lÄter de alldeles för mycket för att jag skulle klara) och de arbetar för att vÀrma och kyla hela huset/stugan och inte bara mitt sovrum.
Vi fÄr hoppas att vi hittar en bordsflÀkt som lÄter sÄ lite som möjligt. Det skulle jag behöva hÀr i vÀrmen!
Tack sÄ mycket! <3
Tack för att du lÀser och bryr dig! <3
Hanna Andersson

12 Anna
skriven :

Ush va jobbigt. Jag hade det tvÄ dagar efter operationen o tyckte de va tufft. Ja denna hemska vÀrmebölja alltsÄ. Phu. Kram

Svar: Ja, det Àr Àckligt och jobbigt. Framförallt nÀr det aldrig gÄr över och hela tiden kommer tillbaka.

VÀrmeböljan Àr hemsk. :(
Hanna Andersson

13 Anna
skriven :

PS nÀr upplevde du att du fick mest förstÄelse för dina sjukdomar av folk i allmÀnhet, i början.mitt i eller nÀr det började bli vÀrst? Kram

Svar: Jag har inte upplevt nÄgon sÄdan skillnad. Det Àr snarare sÄ att de som förstÄr förstod frÄn början. Och de som inte förstod i början förstÄr inte heller nu. SÄ upplever jag att det Àr.
Kram
Hanna Andersson