hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Bilder från en rundtur på tomten hos mormor och morfar! ❤️

Jag har tänkt skriva detta inlägg och visa de bilder jag ska visa i detta i lägg, de kommer nedan, så länge men det har inte blivit av. En vacker dag i början av maj, var Lina, mamma och pappa hemma hos min och Linas mormor och morfar. De bor så otroligt vacker med skog bakom och vid sidan av huset och ängar framför huset. De har en stor tomt, en stor gräsmatta med fyra stycken stora och vackra ekar på. På tomten finns ett växthus, flera fina rabatter, två stycken små uthus och ett stort garage. Det finns äppleträd och flera bärbuskar och massa vackra blommor.

Jag älskar att vara hos mormor och morfar och det är härligt att sitta uppe på balkongen och blicka ut över delar av deras vackra tomt. Senast jag var hemma hos mormor och morfar var i januari, i samband med att deras kära hund dog mycket plötsligt. Innan dess hade jag inte vart där sedan förra sommaren. Det är helt galet! Jag som var där flera gånger i veckan förr. Jag blir så ledsen, sorgsen och uppgiven när jag tänker på allt sjukdomarna tagit ifrån mig. Jag kan inte ens åka hem till min älskade mormor och morfar, som bor en kvart bort med bil, längre. Det är förjävligt.

Just eftersom att jag inte längre kan åka med till mormor och morfar (eftersom att jag ju är helt sängliggande och nästan aldrig kan lämna hemmet) var Lina så otroligt rar och omtänksam så hon gick runt på deras tomt och fotograferade. Hon tog massa fina bilder som hon sedan skickade till mig.

Morfar frågade Lina vad det var hon gjorde när hon gick runt med telefonen framme i högsta hugg. Lina svarade "tar en rundtur här på tomten och tar bilder så att Hanna kan få gå med på rundturen genom att titta på bilderna". När morfar hörde det svaret fick han svälja både en och två gånger för att inte börja gråta. Vår fina, älskade morfar.

Jag har verkligen tänkt att jag ska dela med mig av de fina bilderna som är tagna på rundturen på deras tomt, men det har inte blivit av. Kanske för att det är så psykiskt jobbigt att tänka på att jag själv inte kan gå runt där på tomten. Att jag inte ens kan åka hem till mormor och morfar och hälsa på. Men nu är det dags! Nu kommer bilder från rundturen. Välkomna med på turen! 

En riktigt stor och härlig gräsmatta med fyra vackra, mäktiga ekar på rad framför ängarna. Där i hängmattan i skuggan av träden har vi vilat många gånger genom vår uppväxt, Lina och jag.  

Till vänster, i enbusken matas fåglarna varje dag, det är deras tillhåll och morfar tar väl hand om dem. Till höger står en fantastiskt fin rhododendronbuske som hade blommat över när Lina fotograferade den. Mitt emellan dessa två gröna buskar går en liten gång ned till en liten damm. 

Här är en fin och mycket gammal liten bro över bäcken. Bron leder över till andra sidan och skogen. 

Här dammen! Den har Lina och jag alltid tyckt om att leka vid. 

Här är morfars fina och välskötta växthus där tomater och gurkplantor växer och frodas. Nedanför växthuset, till höger på bilden, finns  två små uthus. 

Tyra och Tjorven råkade fastna på bild näe Lina tog en bild upp mot balkongen. Där har jag suttit många gånger, omgiven av mina närmaste och käraste. Nu får de som sitter där klara sig ytan mig. Det är år sedan jag satt där på balkongen och fikade sist. 

En vacker blomma som växer vid ytterdörren, på baksidan av huset. 

Lejongap är en av mina favoritblommor och mormor och morfar har en fantastiskt vacker samling! Det finns hela sju stycken olika färger av lejongap i denna rabatt. Jag vet dock inte hur många olika färger det blev som fångades på bild!   

Visst är de otroligt vackra, lejongapen! Jag är väldigt förtjust i dem och jag tycker det är roligt att det finns flera olika färger av en och samma sorts blomma. ❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Tack för att jag också fick gå på rundtur ; ) Så fin trädgård och vackra bilder! Ekar är de vackraste träden, tycker jag. Förstår att du längtar dit, hoppas och önskar att du också ska få mående fram över som gör att du kan njuta där igen.
Många kramar fina Hanna <333

Svar: Tack så mycket för att du ville gå med, kära Katarina <3 De har det väldigt fint där de bor, min älskade mormor och morfar! Ekar är fantastiskt vackra men mitt favoritträd är bok.
Tack. Det hoppas jag med! <3
Många kramar tillbaka till dig, fina Katarina <333
Hanna Andersson

2 Anna. T
skriven :

Så otroligt vackert p mysigt din mormor o morfar bor! 😊😊 underbar trädgård ❤ jag som har raka motsatsen till gröna fingrar både är och blir så imponerad av folk med stora trädgårdar och avundsjuk.... vill oxå ha sådan fin o stor trädgård men skulle tyvärr aldrig kunna hålla den vid liv o i full blom.
Tack igen både dig Hanna o Lina för.den fina rundvandringen ❤❤ massa massa kramar o kärlek till dig 6ndervaea Hanna ❤❤❤❤

Svar: Ja, de har en underbar trädgård och omgivning med skog och natur och en liten Bäck som rinner strax utanför huset och så. Själva huset i sig är väldigt dåligt planerat men jag har ändå alltid velat bo där själv eftersom att det ligger så fint! Min morfar, och mormor men framförallt morfar, har väldigt gröna fingrar. En sån stor trädgård med så mycket blommor och odlingar kräver mycket och det märks att de fyllde 80 år i år. Men de har det så fint ändå!
Tack själv för att du hängde med 😘😘
Massa kramar och kärlek, fina vän ❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson