hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Myalgisk Encefalomyelit (ME), denna hemska helvetessjukdom!

Jag ligger här i sängen som vanligt- vad annars- och lider något fruktansvärt. Jag ligger här i sängen och möglar bort. Jag mår så hemskt dåligt.
 
Jag är så svag, utmattningen är så väldigt svår. Jag har svårt att andas och få luft till mig och det är väldigt stressande och jobbigt. Det tar mycket energi det också. 
 
Jag har (tyvärr och sorgligt nog) väldigt många fler sjukdomar än "bara" ME. Men jag kan utan överdrift säga att ME utan minsta tvekan är den svåraste sjukdom jag har.
 
Detta på grund av att jag är så svårt drabbad av ME men också för att ME är en så otroligt, oerhört svår sjukdom. Allra helst när man är svårt till mycket svårt drabbad. 

ME är verkligen en hemsk helvetessjukdom! Och just därför är jag otroligt ledsen både för min egen skull men också för alla andra människor på denna jord som har drabbats av denna hemska, svåra sjukdom. ME.  

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

💔😢 Skickar de varmaste, mjukaste, värmande,lindrande kramar till dig🤗🤗Älskade,fina,käraste kämpe. Du är för alltid med mig i mina tankar och mitt hjärta. Älskar dig❤️❤️❤️🐶❤️❤️🌷🍃🌷🍃🌷😘😘💙💙💙I-M

Svar: Jag skickar massa stora, varma kramar och all kärlek i världen tillbaka till dig, finaste, älskade du. Jag älskar dig med, finaste Ing-Marie och du kommer för alltid att finnas i mina tankar och i mitt hjärta, på ett alldeles speciellt ställe. <333 <333
Hanna Andersson

2 sandra ledin
skriven :

Massa styrke kramar <3

Svar: Stort, stort tack, det behöver jag! <3 Stora kramar tillbaka till dig, fina du och tack så mycket för att du läser och kommenterar. Det betyder så mycket för mig! <3
Hanna Andersson

3 Jasmine
skriven :

Om du måste välja några få symptom med din ME som är svårast för dig? Vilka är de?Du verkar ha de väldigt svårt. Kram <3

Svar: Hej igen, Jasmine! Jag fortsätter att svara på dina frågor om vilka som är de svåraste symtomen här. Jag har en lista över detta, vilka som är de svåraste symtomen. Men som jag skrev i svaret på din andra kommentar är just det att exakt vilket symtom som är det allra svåraste varierar från stund till stund, beroende på hur jag har det, hur dåligt jag mår och varför jag mår så fruktansvärt dåligt just då.
Men det varierar mellan fyra olika symtom som är det allra svåraste. Och så består listan av andra symtom som är de svåraste symtomen för mig, men inte det allra svåraste.
Jag hoppas att detta inte är för rörigt! Nu kommer listan:
Allra svåraste symtomen:
- Den otroligt svåra värken och smärtan
- PEM:en
- sömnlösheten
- förlamande utmattningen (som är så svår att jag ligger i uppåt 12 timmar utan att gå upp och kissa trots att jag behöver det och att jag ligger i en obekväm ställning i flera timmar helt enkelt för att jag är så svag och utmattad att jag inte ens kan vända mig om)

De andra svåraste symtomen:
- extremt svår ljud- och ljuskänslighet (samt överkänslighet mot rörelser, dofter och andra stimuli)
- svåra andningsbesvär
- feber/feberfrossa/ME-feber med svåra svettningar och/eller svåra svettningar
- yrsel/svimning
- huvudvärk och ögonvärk
- ME-hjärna, alltså svår hjärntrötthet, koncentrationssvårigheter, svårigheter att uppfatta tal och skrift, svårigheter att tänka i flera steg, övriga kognitiva svårigheter och dåligt minne
- kraftigt minskad stresstålighet
- subluxering av vissa av mina leder, detta pga EDS:en
- svåra magbesvär
- alla influensaliknande symtom, halsont, mycket svullna lymfkörtlar och allmän sjukdomskänsla
- svår klåda i handflatorna på kvällar och nattetid (på grund av min lever, har höga levervärden)

Med tanke på att jag dagligen har över hundra svåra symtom varje dag så hade denna lista kunnat bli hur lång som helst, men jag stannade här. Jag hoppas att du tycker att både detta svar och svaret på din andra kommentar, som också handlar om detta ämne, är okej/bra och att du har en bättre bild över hur jag har det samt att du lär dig mer om ME mm.

Du har helt och hållet rätt i att jag verkar ha det svårt. Det har jag verkligen.
Stor kram tillbaka till dig, fina Jasmine <3
Hanna Andersson

4 Jasmine
skriven :

Förlåt, missa ju att du skrivit om att PEM är de svåraste symptomet. Men förutom de? Vill gärna lära mig mer. Kram <3

Svar: Det är ingen fara alls, fina du. Det är som så att jag har några symtom som jag räknar som de allra svåraste, men vilket symtom som är allra svårast beror på vilket symtom som är allra svårast för dagen.
Så när jag skrev att PEM är mitt allra svåraste symtom måste det varit på grund av att jag var inne i en svår krasch då. Om du hade frågat mig i natt hade jag svarat sömnlöshet, på grund av att jag sover så fruktansvärt dåligt och nu har jag varit helt vaken i två och ett halvt dygn, och/eller värk/smärta på grund av att jag har så fruktansvärt, extremt, överjävligt svår värk och smärta som jag lider något helt otroligt av. Så exakt vilket symtom som är allra svårast varierar faktiskt lite beroende på stunden, vilket symtom som är allra värst och mest plågsamt där och då.
Vilka andra symtom jag väljer att sätta upp på min lista över mina svåraste symtom svarar jag på i din andra kommentar så det inte blir så otroligt långt här. Hoppas det är okej, Jasmine.
Ps jag uppskattar dina frågor och att du vill lära dig mer! Det önskar jag att många, många fler skulle vilja. Så fortsätt att fråga på så ska jag svara både så snabbt och så bra jag kan! Kram
Hanna Andersson