hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Ögat mår verkligen INTE bra! 😔🤕👀

Nej, det gör verkligen inte det! Istället för att värken/smärtan i ögat ska minska, som det såklart ska göra i takt med att dagarna går och ögat läker efter operationen, så ökar det. Det gör mer och mer ont och igår och idag gör det riktigt, riktigt ont. Det blir också mer rött och mer svullet.

Igår morse åkte mamma och pappa till mormors föräldrahem i Dalsland så Lina, Trisse och jag var ensamma hemma och ensamma om att ha koll på och ansvar för mitt öga. När Lina hade tvättat lite kring ögat och droppat en dropp/salva i ögat och inspekterat närmare såg hon att ögat är rödare och mer "bulligt"/svullet. Ögat sticker ut mer och det är därför svårt att blinka. Det känns inte riktigt som att huden räcker till.

Så Lina ringde till Mölndal till Ögonavdelningen jag var inskriven på. Hon pratade med en jättesnäll och förstående sköterska som blev orolig för mitt öga. Det är bekymmersamt att det inte blir bättre utan sämre. Förutom att ögat är rött, svullet och smärtsamt har jag dessutom huvudvärk och mår väldigt illa. Men så är det ju å andra sidan hela tiden för mig så det är svårt att veta vad som är vad!

Sköterskan konsulterade med en Ögonläkare och de kom fram till att jag var tvungen att kolla trycket i ögat. Okej. Men eftersom att jag verkligen INTE på långa vägar har energi nog att packa in mig själv och rullstolen i bilen och åka till Mölndals sjukhus (där jag blev opererad) började min älskade syster googla runt och åkte iväg till centrum och gick in på Synsam och förklarade situationen. Och jo visst, de kunde ta emot mig!

Så jag klädde på mig mjukisbyxor och vinterjacka och vantar och åkte bil i ganska exakt tre minuter ner till centrum. Vi behöver bara vänta någon minut inne på Synsam och att mäta trycket tog bara någon enstaka minut det med och tre minuter senare har vi hemma igen och jag kollapsade i sängen.

Vi fick et gott besked. Trycket var bra på båda ögonen! 9 på mitt friska öga och 10 på det opererade och det får vara max 25! Så skönt. Vi får helt enkelt fortsätta avvakta och bara hoppas, hoppas, hoppas att det vänder nu så ögat kan börja bli bättre. Mindre rött och mindre svullet och helst också mindre smärtsam.

Nu håller vi tummarna att mitt stackars öga blir bra! Jag VARNAR för känsliga tittade igen! 👀❤️

Det är inte direkt vackert! Till vänster i bild kan man se mitt högra och icke opererade öga och jämföra med det vänstra, opererade ögat. Viss skillnad! Eller hur?! 👀🤓

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Kärlek och styrka till dig. Du kommer läka! Kram Lotta

Svar: Kärlek och styrka tillbaka till dig, fina MEdkämpe! <3 Kram
Hanna Andersson

2 ankiskampmotsjukdomen.blogg.se
skriven :

Ajajaj det ser ont ut Hanna 😥❤️. Vilken tur i oturen att du fick åka och kolla trycket. Men vad bra att det såg bra ut 🙏. Hoppas det vänder och går åt rätt håll nu sakta men säkert igen. Tänker på dig ❤️ //Anki

Svar: Det gör riktigt ONT, kan jag lova! Men jag är så van att ha svinONT dygnet runt så det gör helt ärligt inte så mycket skillnad. Skönt att trycket var bra, men tufft (såklart) att behöva åka iväg och kolla det.
Tack, det hoppas verkligen jag med! <3
Jag tänker på dig, min älskade, fina vän <3

Hanna Andersson

3 Anna. T
skriven :

😘😘😘😘😘

Svar: <3 <3 <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson