hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Mål med maten!

I förrgår skrev jag ju om att jag har som mål att strukturera upp min kost. Göra någon form av löpande matsedel, så jag vet vad jag ska äta varje dag och faktiskt också försöka få i mig det jag bestämt att jag ska äta. Detta för att jag äter alldeles för dåligt så som det är nu.

Det beror på att jag inte har någon som helst aptit eller matlust, verkligen ingen alls. Och det beror också, till lika stor del, på att jag är så fruktansvärt och totalt utmattad att jag inte orkar äta. Och detta kommer tyvärr inte ändra sig, matsedel eller ej. Jag kommer inte helt plötsligt få matlust och energi att äta bara för att jag har bestämt innan vad jag ska äta. Tyvärr inte.

Men jag tror ändå att det är en bra idé att strukturera och planera min kost. Just på grund av att jag inte har någon matlust och framförallt INGEN energi alls att äta äter jag max två gånger om dagen. Det är alldeles för sällan, jag är helt medveten om det. Men det hjälper inte att vara medveten om det när det inte finns någon som helst energi att sitta upp i sängen, ta maten till munnen, tugga och svälja. Det hjälper inte ett dugg när utmattningen är så total att den gör min kropp förlamad.

Så eftersom att jag inte kan öka antalet gånger jag äter kan jag påverka och se till att jag får i mig näringsriktiga och bra saker när jag väl äter. Det är just det som är planen! Och målet är såklart att jag verkligen ska få i mig det jag (och mamma) planerat och det mamma och pappa förberett innan att jag ska äta. Håll gärna tummarna för mig att detta fungerar!

Trisse har det så lätt och skönt, en nästan helt okomplicerad mat-situation (förutom att han har en väldigt känslig mage som gör att han spyr i perioder)! Han äter torrfoder två gånger om dagen och mellanmål i form av knäckebröd på dagen och ärtor eller morot då och då utöver det. Alltid med god aptit och det smakar alltid bra, tycker han. Tänk om mat-situationen ändå kunde vara så lätt för oss allihop!

Denna underbara bild tog pappa på Trisse och hans vän, Kalle Kamel, en kväll för några veckor sedan när Trisse stod och åt kvällsmat. Pappa gick och ställde Kalle precis vid Trisses matskål för att se om Trisse skulle reagera. Men det gjorde han inte, inte på något vis. Han tyckte inte det var störande att ha kompis Kalle Kamel som publik vid intag av kvällsmålet. Han är så lugn och fin, vår lille Trisse, så det är inte klokt! 🐶❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: