hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Dagen D är här! D som i "Dags för operation"!

Jag skriver denna text tidigt på morgonen, klockan är strax före 04. Jag har inte sovit något i natt, tyvärr. Det hade verkligen varit så skönt att sova några i natt, dels för att få tiden att gå lite fortare men också för att bli av med några timmar fulla av ångest, nervositet och alla hemska, plågande symtom jag tvingas stå ut med. Men vem vet, chansen finns fortfarande att jag somnar när jag skrivit klart denna text och alarmet ringer inte förrän klockan 06. Det är hela två timmar kvar!

Detta inlägg kommer publicerar som alla andra, 08.30. Jag vet inte exakt vad jag kommer ha för mig klockan halv nio. På kallelsen till operationen står det att vi ska vara på plats på avdelningen klockan 07.30. Innan operationen ska en (eller i värsta fall två) PVK sättas (en infart, alltså en liten plastslang ska in i blodkärlet) så man kan ge mig mediciner intravenöst (alltså direkt in i blodet). Sen måste jag byta om från mina myskläder till sjukhusskjorta, något jag verkligen hatar. Och så ska jag lägga mig i sjukhussängen, något jag hatar ännu mer för det stinker sjukhus och det triggar min PTSD något fruktansvärt.

Sen är det dags att rulla bort till operation där jag kommer sövas och sen ska min ögonläkare operera mitt öga. Exakt tidpunkt för det vet jag inte och jag vet inte heller hur lång tid själva operationen kommer ta. Efter operationen är det dags att ligga på uppvaket. När jag är helt vaken efter narkosen kommer jag flyttas från uppvaket tillbaka till avdelningen och där kommer jag ligga i x antal timmar.

Sedan kommer jag antingen skrivas ut och komma hem någon gång på eftermiddagen/kvällen. Eller så vill de inte skriva ut mig och då blir mamma och jag kvar på avdelningen över natten. Jag vet inte hur det kommer bli, så det återstår att se.

Lina kommer gå in här på bloggen och uppdatera er hur jag mår och om jag blir kvar på sjukhuset över natten eller inte. Jag vet inte exakt när hon kommer uppdatera er, men i eftermiddag/tidig kväll någon gång.

Nu ska jag lägga bort telefonen och återgå till att blunda och försöka andas, vilket inte är lätt från början för mig och det blir inte direkt lättare när jag samtidigt tampas med nervositet, ångest och PTSD-symtom som smugit sig på mig och som hotar med panikångest och flashbacks från alla svåra trauman jag varit med om. Jag försöker mota bort både panikångesten och flashbacksen och intalar mig själv att operationen kommer gå bra och vara snabbt avklarad och att jag inte kommer bli permanent försämrad i ME:n , trots att risken för det är kusligt stor.

Vi hörs imorgon eller i övermorgon! Och tills ni "hör" (läser) från mig igen kommer Lina ta över ansvaret över bloggen, hon är min blogg-vikarie och om hon sköter det lika snyggt som förra gången (sommaren 2017 när jag var inlagd på sjukhus i åtta dygn) kommer allt gå jättebra! Gilla och kommentera även hennes inlägg, då blir hon glad. Och jag med! TACK till alla som läser och bryr sig. "Hörs" snart! 💙💙💙

Denna superfina, och alldeles sammetslena, sten fick jag av Lina igår kväll som en "lycka till med operationen"-present. Det var otroligt rart och snällt av henne. Jag blev väldigt glad för den fina stenen. Tack, igen, älskade Lini! ❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 S
skriven :

Lycka till idag, jag håller tummarna...kram <3!

Svar: Tack så mycket! <3 Kram <3
Hanna Andersson

2 [email protected]
skriven :

Hoppas allt har gått bra idag min ME kompis. Håller alla tummar och tår 🙏❤️ stark du är!!! ❤️

Svar: Tack så mycket! <3 Tack <3 Du med! <3
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Önskar dig stort lycka till! ❤️❤️❤️

Svar: Tack så mycket! <3 <3 <3
Hanna Andersson

4 Heléna
skriven :

Jag hoppas att operationen har gått bra! Håller tummar och tår för det <3 Massor med stora kramar till dig världens bästa finaste Hanna <333

Svar: Det verkar som att operationen blivit lyckad. Dubbelseendet är så gott som helt borta. Fantastiskt! <3 Massa kramar finaste, bästa du <333
Hanna Andersson