hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Våra älskade hundar betyder allt för oss och de har allihop räddat oss på olika sätt

Detta inlägg är ett favorit i repris! Jag skrev och publicerade för drygt ett år sedan men jag tycker det är väl värt att dela igen. Hundarna tillhör vår familj och de är vårt allt. Ni läsare som har hund vet vad jag menar! Tack för att ni läser! 

Det är väldigt viktigt att stanna upp i vardagen och reflektera och tänka på vilka människor och djur man har i sitt liv och vad de betyder. För mig betyder hundarna allting. De är mina hjärtan och de betyder så enormt mycket för hela familjen. Ibland är det lätt att glömma bort vilken tur vi har som har dem. Hur otroligt lyckligt lottade vi är som har inte mindre än tre stycken helt fantastiska små vovvar i våra liv. De förgyller verkligen vår vardag och skänker så oerhört mycket kärlek.

Tyra och Tjorven var med i bilden långt innan Trisse föddes och hamnade hos oss. Under hela min och Linas gymnasietid passade vi dem en eller två dagar varje vecka, och sedan mer på helgerna och kvällarna. Antingen för att deras ägare var bortresta eller för att vi ville. När vi slutade skolan cyklade vi hem till dem, ledde cyklarna med skolväskorna på pakethållarna och hade hundarna bredvid. Sedan gick vi hem, myste och tog promenader. Åkte på utflykter. Det var på den tiden jag fortfarande kunde kämpa mig ut på promenad.

Tyra och Tjorven har hjälpt Lina och mig många gånger, jag kan till och med säga att de räddat oss, utan att överdriva. Kärleken vi fått från dem, helt villkorslös och gränslös, har betytt allt. Medan andra i vår ålder skaffade pojkvänner, umgicks med vänner på stan och var ute och festade har Lina och jag kämpat mot depressioner, ångest och ätstörningar. Vi har inte haft det så lätt och jag har genomgått stora, svåra operationer och verkligen kämpat för att hålla livsgnistan vid liv. Hundarna har skänkt oss den glädjen och den kärleken, det sällskapet och den förståelsen som ingen annan gjort.

Jag minns kvällar då Lina och jag var mycket nere, fulla av ångest. Livet kändes allt för svårt och viljan att släppa allt, bara ge upp, blev allt starkare, kröp allt närmare. Då ringde mamma efter expert-hjälp, vår mirakelmedicin. Hundarna kom till oss och stannade över helgen och med varsin hund i knät blev livet så mycket enklare att stå ut med. När Lina och jag tog studenten och kom hem till familj och lite släkt hade mamma ordnat så Tyra och Tjorven också var med. De var hemma och väntade och känslan när de kom springande och mötte oss, med varsitt band knutit runt halsen, går inte att beskriva. Att de var där, på vår stora dag betydde mer än alla andra gäster tillsammans. Tyra och Tjorven har alltså betytt obeskrivligt mycket för mig och Lina. Och för hela familjen.

Här har vi Tyra till vänster och Tjorven till höger. Och i mitten sitter en flåsande liten Trisse! Det finns inget bättre än att ha tre hundar i sängen. Att mysa med alla tre samtidigt och ligga tätt ihop är det absolut bästa jag vet! 🐶❤️ 

Några månader efter studenten, i oktober 2013, hämtade vi vår första egna lilla vovve. Trisse var åtta veckor gammal när han klev in över tröskeln i vårt hem och lyckan var total. Trots att Lina, jag och mamma är uppvuxna med hundar, och pappa är en självklar hundperson (han också) är det alltid speciellt att skaffa sin första alldeles egna hund. Lina och jag pustade ut efter 12 hårda år i skolvärlden och vi var mammalediga med Trisse och fortsatte såklart att passa Tyra och Tjorven som vanligt. När Trisse blev äldre började vi arbeta lite inom äldrevården och det gick som det gick. Lina fixade inte det psykiskt utan hittade sin väg inom handeln, där hon är kvar. Min kropp klappade ihop totalt och jag blev sjukskriven (sjukpensionär) och började för första gången söka mer ordentligt än innan efter anledningen till min kropps dåliga mående.

Mamma och pappa har gått igenom kriser, både i sitt äktenskap och var och en för sig. Jag har fortsatt att genomgå stora operationer. Lina blev sjuk i ätstörning, depression och ångestsyndrom. Jag har fått mina diagnoser, ME, EDS och fibromyalgi (och ett antal till). Trisse har funnits som vår lilla glädjespridare hela tiden. Han har lyst upp med sin närvaro och lyft hela familjen. 

Han ligger i sängen med mig, är mitt sällskap och viker inte från min sida, oavsett hur många timmar om dygnet jag ligger ner. Dagar då jag är extra dålig vill han inte lämna mig ens en kort stund för att gå ut på promenad. Han vet att jag behöver honom för att orka fortsätta kämpa, fortsätta överleva. Trisse och Lina är ute och går, själva eller i sällskap av Tyra och Tjorven och tillsammans är de ute på äventyr. Stora som små. Han är morfars lilla kille och älskar att ligga på rygg i hans knä. Nu har pappa dessutom fått sällskap, efter att ha varit ensam kille med tre tjejer i alla år. Killarna håller ihop i vår familj, tro mig! Mamma har fått en ny bebis i Trisse. De kan ligga och gosa i timmar och glädjen Trisse känner när mamma och pappa kommer hem från jobbet på eftermiddagarna vet inga gränser.

Om Tyra och Tjorven räddade Lina och mig så räddade Trisse vår familj. Jag är evigt tacksam för att vi får ha vår lilla Trisse-bebis och tjejerna i vår familj. Han är fantastisk, vår lilla kille. Och tjejerna är fantastiska, de också! Som jag älskar dessa tre små varelser. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Otroligt vad våra fyrfota vänner kan ge oss. Så roligt att fler insett det och tar med hundar till äldreboende. Kan inte till min stora sorg ha något djur pga allergier, både jag och barnen. Har i hela mitt liv önskat mig en hund. Nu kan jag inte sköta en egen och min man är inte alls intresserad.
Blir så glad att läsa hur mycket era hundar läkt er och fortfarande ger er så mycket glädje. Någonting som är positivt i ditt svåra liv. Varmaste kramar och all kärlek till dig och Trisse 💞🌷💞🌷💞🌷💞🌷💞 I-M

Svar: Visst är det otroligt! Därför är djur, framförallt hundar, så otroligt fantastiska och underbara på alla sätt och vis! Det är sorgligt att du inte kan ha djur. Men vilken lycka för dig att du har dina barn och barnbarn! Det är verkligen inte alla sjuka som kunnat skaffa det.
Du har Trisse som en bonushund genom bilderna och texterna jag delar med mig av och jag VET helt säkert att Trisse skulle älska dig lika mycket som jag älskar dig! Så du får tänka så, att du åtminstone har en liten bonusvovve!

Hundarna har verkligen räddat oss och läkt oss och de fortsätter att få oss överleva nu med. Jag klarar mig inte utan dem och vet att inte min familj heller gör de. De betyder verkligen ALLT för oss, de små vovvarna! <333 Ja, de är verkligen något positivt i allt det negativa och svåra!
Varma kramar och kärlek till dig, finaste vän <333 <333
Hanna Andersson

2 Linnea
skriven :

Oj du nu var det ett tag sen jag skrev men jag har inte glömt bort dig, tjejen! Nej jag läser varje dag och vill med skriva varje dag men det blir inte så!
Hundarna är så himlans söta! Förstår att de är du och din familjs allt! Förstår verkligen de!
Kram på er allihop

Svar: Det gör inget, jag tror inte att du glömt bort mig heller! Tack för att du läser och skriver när du orkar/vill!
Visst är hundarna fantastiskt söta! Ja, de är verkligen vårt ALLT! <3
Kram
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Du förstår nog förra kommentaren kom från mig, din största beundrare trots jag var anonym😍. Din I-M

Svar: Japp, det förstod jag! Tack för att du läser och skriver! Hoppas, hoppas verkligen att dessa kommentarer kommer fram nu! Det har krånglat så mycket i flera dagar, men nu hoppas jag att det funkar! Kramar <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Älskade Hanna❤️Jag tar Trisse till mitt hjärta som bonushund❤️Vilken ära😍. Tittar alltid på dina fina bilder. Nu kan jag jag titta Extra mycket på Trisse och veta att jag har en del av honom❤️ Så generöst❤️ En kille till i mitt liv❤️ Känner mig Så rik och hoppas verkligen att han släpper in mig i hans liv❤️Tack för gåvan mitt hjärta❤️ Ska vårda det ömt❤️Älskade lilla vän❤️❤️❤️🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺❤️❤️❤️❤️🐶🐾🐾🐾

Svar: Älskade Ing-Marie <333 Så glad jag blir <333 Ja, du är absolut en del av Trisse och han är en del av dig! Jag vet att han skulle tycka väldigt bra om dig! <333 Älskade, finaste Ing-Marie <333
Hanna Andersson