hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Fullkomligt kraschad

De senaste dagarna, egentligen senaste veckan, men allra mest de senaste dagarna, har jag varit väldigt kraschad. Jag har tagit ut mig för mycket och det har gjort att jag kraschat. Jag mår verkligen INTE bra i vanliga fall och under krascher mår jag ÄNNU sämre. Det är verkligen hemskt och inte klokt hur svag jag blir, ännu svagare än jag är i vanliga fall. Det är verkligen inte klokt hur dåligt jag mår i vanliga fall och att sedan bli ännu sämre under krascherna är bara för mycket. För tufft. Och jag blir lika rädd varje gång jag kraschar att jag ska fastna där nere i kraschen. Att kraschen, så som jag mår då, ska bli mitt nya "normala".
 
Nej, det är verkligen ingen höjdare att krascha så. Och det är sannerligen INTE heller någon större hit att må så extremt dåligt som jag gör i vanliga fall, utan krasch, heller. Jag vet faktiskt inte ens hur jag står ut längre. Hur jag finner kraft att orka fortsätta kämpa när jag mår så fruktansvärt, hemskt dåligt. Ingen som inte varit i exakt samma sits som jag är nu kan förstå hur dåligt jag verkligen mår. För det är verkligen så, det går inte att förstå. Det går inte att ta in hur en människa kan vara så svag och orkeslös. Det går INTE att förstå. Det är knappt ens så att jag förstår det själv. Och det är nog tur det.
 
För om jag hade förstått det helt och hållet hade jag nog inte orkat kämpa vidare överhuvudtaget. Så skrämmande och fruktansvärt är det. Hemskt och avskyvärt. Att någon kan må såhär dåligt. Att JAG, lilla JAG, kan må såhär hemskt dåligt. Nej, det är mer än jag kan förstå. Och tur är väl det. Som sagt...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Jag känner med dig Hanna.💙 Tror jag förstår ganska bra hur ditt mående är då jag själv varit/är väldigt sjuk i ME:n och även övriga sjukdomar. På något sätt så har jag hopp om en vändning och försöker stå ut precis som du (det är inte lätt vissa dagar). Jag hoppas och önskar att din krasch ska gå tillbaka och att du får må lite, lite bättre. Håller mina tummar hårt för det! Hoppas din fredag blir så uthärdlig och så bra som möjligt.
Många kramar till dig fina Hanna och till goa herr Trisse 💕

Svar: Det vet jag att du gör. Tyvärr gör du det. :( Idag är jag enormt tacksam att jag kan ta upp telefonen och svara på din kommentar. Kanske googla lite hundbilder några minuter, försöka få tiden att gå lite. Andra dagar är det helt uteslutet att ens kunna lyfta telefonen. Jag kommer inte upp på toan för att kissa på närmare ett dygn, ja eller mer än ett dygn händer det med. Och jag kan inte ens vända mig om i sängen för utmattningen är så fullkomlig, så total, så förlamande. När det är så illa finns det inte ens på kartan att jag ska kunna klara av att sitta upp och jag kan inte heller att äta något, knappt ens få i mig vatten och mina mest nödvändiga mediciner.
Det är HEMSKT att ha det såhär. Mycket svår ME måste vara en av de allra tuffaste sjukdomar som finns. Det bara är så. Just nu är jag bara tacksam för och uppskattar det lilla. Att jag skrivit några meningar (detta får också blir ett inlägg, detta svaret, med vissa justeringar, känner jag nu när jag skrev så långt!), att jag haft kontakt med omvärlden, t o m en fin vän som du är. För nu åker telefonen bort igen och om några sekunder kommer den totala utmattningen ta över och göra mig helt förlamad IGEN. Som så otroligt, fruktansvärt många gånger förr. Detta är min vardag, det är såhär den ser ut. Vissa dagar är lite, lite ljusare än totalt nattsvart. Allt annat är helt och hållet nattsvart och en minut känns som en timma i helvetet och lidandet är större än något jag någonsin tidigare upplevt och jag har upplevt ofattbart mycket smärta och elände under mitt liv.


Oj, ursäkta mig, Katarina! Nu kom jag HELT in i skriv flow här och skrev visst ett helt inlägg som svar på din fina kommentar! Hoppas det är okej! Läs bara det du orkar!

Vi får båda två försöka stå ut så gott det går, men det är verkligen INTE lätt. Verkligen, verkligen INTE.
Många kramar och kärlek till dig, fina du från mig och lille herr Trisse <333
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

❤❤❤

Svar: <3 <3 <3
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Det går inte att förstå det man inte gått igenom själv, men all kärlek och välvilja till dig! ❤️/ Lott

Svar: Det har du helt rätt i! Kramar och kärlek till dig Lotta <3
Hanna Andersson

4 Katarina
skriven :

Känner mig hedrad över att ditt svar till mig (en stor del) också kunde bli ett inlägg! ❤️ 🤗 Du har så rätt, svår ME måste vara en av de värsta sjukdomarna. Vila nu och du behöver inte svara på detta så klart. All kärlek, styrka och återhämtning till dig fina vän❤️

Svar: Det var tack vare din fina kommentar som mitt svar utvecklades till ett helt inlägg! Så TACK så hemskt mycket för att du kommentarer, skriver så himla fint till mig och TACK för att du läser! Ja, utan tvekan! Tack, jag vilar, vilar och vilar ännu mer. Gör inget annat än att vila!
All kärlek, styrka och massvis med kramar tillbaka till dig, min fina, kära, snälla, rara vän <333
Hanna Andersson

5 Anonym
skriven :

Älskade lilla hjärtat så ont att läsa om hur dåligt du mår. Har själv haft en lång tuff period. Men kan inte förstå hur dålig du är. Hoppas att det är ett skov som snart går över. Lider så med dig, du är värd så mycket mer än det här icke livet. Men vi måste hoppas på bättring och hjälp i en snar framtid. Jag kämpar med dig älskade Hanna❤️ Jag är kanske långt bort men är alltid nära dig i tankar och i hjärtat. Älskar dig SÅ mycket och skickar all min kärlek till dig min stora lilla kämpe❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘I-M

Svar: Det är inte lätt när det är svårt. :( Ja, vi måste verkligen hoppas att det lättar snart och att vi får hjälp någon gång i framtiden.
Och jag kämpar med dig. Vi är starka tillsammans!
Massa kramar och kärlek <333 <333
Hanna Andersson